Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Subaru AWD og BRZ facelift på vinterføre

Prøvekjøring: Subaru AWD og BRZ facelift på vinterføre

Av Ruben K Andersen, Foto Subaru

Ingen bilmerker har sterkere tilknytning til firehjulsdrift enn Subaru. Vi prøvekjørte flere av modellene på skikkelig vinterføre, og fikk dessuten mulighet til å teste BRZ som oppdateres for 2017.

Jeg er av typen som liker aktiv kjøring vinterstid. Firehjulsdrift har jeg imidlertid begrenset erfaring med, så i høst fant jeg ut at tiden var inne for noe med trekk på alle og potensiale for sidelengs-moro på glatta. Med begrenset budsjett falt valget tilslutt på en 95-modell Subaru Impreza. Og nei, dessverre ingen GT.

Om det er dårlig karma vet jeg ikke, men skikkelig vinterføre har vi jo såklart ikke hatt her på Østlandet i vinter. Gleden ble derfor stor da det plutselig dukket opp en invitasjon til å bli med Subaru på vinter-testing i Lappland.  Først ble jeg overrasket over den norske importørens storsinn – de ville ta meg med på tur bare fordi jeg hadde kjøpt en 20 år gammel Impreza til 8 000 kroner. Etter å ha tenkt meg om, skjønte jeg at det måtte være Bil og Motorbloggen de ville ha med, og det med meg som vikarierende journalist.

Men nok tant og fjas. Turen gikk til Rovaniemi, selvutnevnt hjemby til selveste julenissen. En annen ting som er bra, er at stedet ligger langt nord, så godt som på polarsirkelen. Det fører til at de har stabile snørike vintre, noe de driftige finnene bruker til sin fordel: Rovaniemi er et mekka for bil og dekkfabrikanter som skal vinterteste.
Opp og ned, trygt og sikkert
Vi ble innlosjert i hytter rett nedenfor en slalombakke. Den skulle vise seg å være arena for første kjøre-øvelse, der vi skulle få føle på firehjulsdriften og ikke minst X-Mode – et
hjelpemiddel som bremser og holder bilen stabil i ekstrem nedstigning.
Slalombakken var såpass bratt at jeg ikke var skråsikker på at det skulle bli noen søndagstur. Med en Outback for hånden, var det bare å slenge seg inn og gasse på. Det viste seg fort at Subaruen ikke hadde noe som helst problemer med å ta seg opp bakken.

Det mest spennende ble å se hvordan X-Mode ville virke da vi skulle ta oss ned ei skikkelig kneik. Systemet virker rett og slett meget bra – bare å krype over kanten og slippe både gass og brems – systemet loser deg pent og pyntelig ned.

For neste test forflyttet vi oss til et nytt testsenter rett utenfor Rovaniemi. På transportetappene kunne vi velge mellom modellene XV, Outback, Levorg og Forester.

Jeg tok Forester, rett og slett en trivelig og lettkjørt bil med fin balanse. En ting jeg var spent på, var den trinnløse Lineartronic-kassen. Det jeg har kjørt tidligere av slike automater har vel ikke imponert så voldsomt, som regel med masse rusing og laber akselerasjon. Lineartronic virker i realiteten faktisk mye bedre, fortsatt ikke på nivå med en dobbeltclutch kasse, men helt fint i vanlig kjøring. Dessuten virker den bra i manuelt modus, der du får 6 trinn.Ellers styrer bilen imponerende godt inn i svinger som kommer litt bardust på, takk balansen og firehjulsdriften for det. I -20 grader fikk vi også testet varme og ventilasjon, og det virket utmerket.
Offroad
På testsenteret bar det til skogs først, i en offroad løype. Det var egentlig bare en litt dårlig ubrøytet hyttevei. Samtidig er det jo nettopp ved slike forhold dette bilmerket kommer til sin rett. Subaru er ingen hardcore offroad-maskin, men en vanlig bil du tar deg til seters med. Så sant du har bakkeklaring, kommer du frem.
Nå har ikke jeg testet «on-demand»-systemer i slik kjøring så mye, men et konstant system som dette oppfører seg utvilsomt veldig konsekvent. Man trenger aldri vente på at bilen skal bestemme seg for hvor den skal sende kraften. Alle modellene som var tilgjengelige imponerte.
Det gjorde de også i et par andre interessante tester. En av dem var et parti der halve veibanen var vannet, mens det var snø på den andre. Målet var å teste hvordan traction control jobber da ett hjulpar har bedre grep enn det andre. Dette er en vanskelig test mange systemer sliter med, men den er viktig. Tenk deg at du står langs siden av veien i en oppoverbakke og det er bart under hjulene på venstre side og is under de på høyre som står utenfor veien. Da gjelder det at kraften sendes til venstre når du skal dra i gang, og det gjorde den her: Ingen problemer.
Ei kuleløype som sendte to hjul i luften samtidig avsluttet offroad-testene og bekreftet det jeg nevnte tidligere. Har du bok bakkeklaring, skal det mye til for å stoppe en av disse bilene. Du har alltid krefter på de hjulene som har grep, og da kommer du gjerne opp. Selv med to hjul i lufta!
Foto: Ruben K Andersen

Handling 

Endelig var det klart for handling, eller kjøreegenskaper. Vi snakker skogsbilvei med et par interessante innslag. XV, Outback, Forester og Levorg sto tilgjengelige, og kjøreegenskapene ble testet på, og over grensen.

Disse fire ulike modellene er ganske så forskjellige biltyper, for eksempel er Levorg naturlig nok betydelig mer sportslig i følelsen enn Forester. Samtidig takler de føre som dette overraskende likt.

De styrer fint inn i svingene, og har konsekvente egenskaper takket være konstant firehjulsdrift, lavt tyngdepunkt og avansert hjuloppheng. Du kjører vel knapt tryggere med noe annet på glatte veier. Det eneste skåret i gleden for de som liker aktiv kjøring, er at antisladd og traction control ikke lar seg deaktivere skikkelig. I det daglige har ikke det så mye å si, men jeg for min del, som bor glisgrent til, synes det er fint å ha mulighet til å leke litt på gårdsveien en gang i blant.

Nå høydepunktet: Audiens hos kongen og den ville prinsen i Subaru-leiren: WRX STI og BRZ. To vidt forskjellige skapninger, men med en felles undertone som staves kjøreglede.
Kongen
Jeg skal være så ærlig og si at jeg var mer enn spent da jeg satte meg inn i WRX`n, jeg har aldri før hatt frie tøyler, en isbane og et 300-hesters allhjulsdrevet rallyjern for hånden. Men det skulle ikke mer enn 50 meter og en sving til før vi ble bestevenner. Bilen gjør akkurat det du vil at den skal gjøre. Balansen, og ikke minst drivverket, er helt
utrolig: Lett overstyrt enten du triller, bremser eller har pådrag.

Den har en justerbar senterdifferensial der du kan justere kraft frem- eller bakover. Da du har blitt litt kjent med bilen, har justert inn diffen og tør å stole på den, kan du velge om du vil kjøre rett, sidelengs eller baklengs gjennom svingene – du blir overrasket gang på gang over hvor brutalt du kan gå inn og enda komme helskinnet ut på andre siden. Det er som å spille Playstation, og det er så moro at WRX STI burde være å få på resept for deprimerte sjeler med bilinteresse. Jeg er helt sikker på den kan kurere alt!

Skal vi finne noe som helst å pirke på, er WRX litt tung. Du kan kjenne det ved hurtige retnings-skifter, men det er bare ved ekstremt hard kjøring at man merker det.

Prinsen

Selv om jeg helst ville ha flyttet inn og bodd i WRXen ut vinteren, sto det jo en godbit til på programmet. BRZ er blant Subaruer en «udda fågel», som svenskene sier. Den har lite annet enn boxer-motoren til felles med resten bilene.

BRZ er en lav sportsbil med bakhjulsdrift, ja du leste riktig, bakhjulsdrift. Dette er altså ikke Subaruen du kjøper hvis hytta ligger langt ute i huttiheita. Imidlertid er det veldig gjerne Subaruen du kjøper etter at ungene har flyttet ut, eller før du har fått dem, eller hvis du velger bil i stedet for barn. Sistnevnte alternativ er ser for øvrig ut til å være veien det går med en viss annen person her på Bil og Motorbloggen.

Dette er en ren kjøremaskin. Den er ikke superrask, 0-100 km/t tar 7,6 sekunder, men heller ikke så veldig dyr. Hvis man skal regner kjøreglede per krone, er det ikke så mange alternativer. Skal jeg være ærlig må jeg si at etter å ha kjørt WRX STI, så tenkte jeg at det kom til å bli en nedtur å skli rundt i BRZ. Men så feil kan man ta, for selv om is og snø uten tvil er firehjulstrekkerens hjemmebane, hadde jeg det faktisk like gøy i BRZ.

Igjen er balansen helt perfekt, og den er lett, slik at retning skiftes lynraskt. At du sitter lavt og forholdsvis langt bak, forsterker sportsbilfølelsen. Det ble mye tid på banen i denne bilen og vi hadde det voldsomt moro hele tiden.

BRZ byr på kjøreglede i flere nivåer. Den er helt fin å bare cruise rundt i, komforten er ok, og du nyter sportsbilfølelsen selv om du kjører pent og bare skal bort på butikken eller til jobb. Ved aktiv kjøring er den såklart veldig enkel og moro å håndtere, mens den på grensen er giftig nok til å utfordre deg.

Styringa er lynrask og følsom, i WRX kunne man ved frenetisk ratting kjenne at servoen ikke hang helt med, det skjedde ikke i BRZ. Pedal-følelse, og ikke minst girskift, er også helt prima. Boxer-motoren uten turbo på to liter og 200 hestekrefter, er glad i turtall og fantastisk rask i responsen.

Det er ikke snakk om store forandringer i forbindelse med årets facelift. Eksteriørt er det hovedsakelig ny detaljer i fronten med blant annet LED-lys, og en ny spoiler. Chassiset er også strammet opp med litt stivere karosseri og bedre dempere. Interiøret får litt nye materialer, nytt og mer moderne infotainment og fine informasjonsdisplay i instrumentene hvor du blant annet kan lese av oljetrykk og slike ting, eller følge med på G-kreftene. Som sagt ikke de største forandringene, men det bekrefter vel mest hvor bra bilen og konseptet er.

Et par timer på landeveien i XV, som for øvrig kommer i helt ny utgave senere i år, avsluttet denne spennende opplevelsen med Subaru. Konklusjonen er ikke vanskelig: Her får du folkelige og trygge, men også kjøreglade biler, som tar deg dit du måtte ønske uansett føre eller vei.

Data:
Subaru XV
Pris fra 364 800 kroner
Bensin: 1,6 114 hk/150 Nm, 2,0 150 hk/196 Nm. Diesel: 2,0 147 hk/350 Nm


Subaru Forester
Pris fra 409 800 kroner
Bensin: 2.0 150 hk/198 Nm, 2,0 turbo 240 hk/350 Nm. Diesel: 2,0 147 hk/350 Nm


Subaru Levorg
Pris fra 404 800 kroner
Bensin: 1,6 turbo 170 hk/250 Nm


Subaru Outback
Pris fra 469 800 kroner
Bensin: 2,5 175 hk/235 Nm. Diesel 150 hk/350 Nm


Subaru WRX STI
Pris ukjent
Bensin: 2,5 turbo 300 hk/407 Nm. 0-100 km/t 5,2 sekunder, egenvekt 1 500 kg.


Subaru BRZ
Pris fra 484 800 kroner
Bensin: 2,0 200 hk/205 Nm. 0-100 km/t 7,6 sekunder, egenvekt 1 243 kg.