Av David K Andersen

I Norge er det Golf som gjelder, det vet alle: Suverent mest solgt i 2016. Men hva skjer i resten av Europa?

Norge er sært. Vi skal ikke bare ha firehjulsdrift for å overleve de voldsomme snøfallene på Østlandet. Vi vil ha automatgir, stasjonsvogn, SUV, Crossover og gjerne muligheten til fritt å kombinere alt dette med diesel eller bensin. Ja, og så vil vi ha elbiler og ladehybrider sånn at vi slipper unna avgiftene.

Ikke så rart Golf selger mye mer enn dobbelt så mye som nummer to på listen (Mitsubishi Outlander). Du får den jo i omtrent alle former og versjoner. Elbil, ladehybrid, bensin og diesel med firehjulstrekk og automat, og som stasjonsvogn. Du får til og med en Alltrack-versjon om det er noe med SUV-egenskaper du er på jakt etter, og en MPV-aktig sak i Sportsvan. I følge opplysningsrådet for veitrafikken, gikk det over 13 000 Golf ut av butikkene her i fjor.

Også i Europa er Golf mest solgt totalt sett. Det betyr imidlertid ikke at den er alene om tet-posisjonen over alt, her er en kikk på bestselgerne rundt om i Europa (sortert på alfabetisk på land). Med solgte, mener vi registrerte nybiler.

Belgia: VW Golf
Norge og Belgia er like på den måten at vi ikke har egne bilmerker. Kanskje hjelper det «universal-bilen» Golf opp til førsteplass. Den solgte i 14 519 eksemplarer og slo dermed Europas mest solgte småbil Renault Clio (11 600).

Danmark: Peugeot 208
Det glade nabolandet vårt er sært på bil akkurat som Norge, det er veldig dyrt å kjøpe bil i Danmark. Forskjellen er at avgiftene, og ikke minst folks behov, er annerledes. Småbiler med liten motor er den store hiten, og Peugeot tar i Danmark sin eneste bestselgerposisjon i Europa. Det gikk 9 381 208er, mens VW Up tok andre med 7 361.

Estland: Skoda Octavia
Fornuften seirer – Octavia er mest solgt med sine 1 139 biler. Estland er lite og det gjenspeiles i bilsalget. Toyota Avensis tar en overraskende andreplass.

Finland: Skoda Octavia
Vår nordiske nabo i øst tar det ikke overraskende pent og fornuftig også på bilfronten. Octavia solgte i 5 530 eksemplarer og slo dermed Nissan Qashqai med ca 1 000.

Frankrike: Renault Clio
Her er man patriotiske så det holder. Bare en bil i top 10 er ikke fransk, og det er en Dacia, så den er ganske fransk likevel. Clio er suverent i topp med 112 118 stykker. Peugeot 208 tar andreplass med 97 817 eksemplarer

Hellas: Toyota Yaris
Sørover går det mest småbiler. Japaneren slo Opel Corsa med sine 5 307 biler. Corsa ligger nesten 2 000 under.

Irland: Hyundai Tucson
Denne relativt ferske SUVen både ser bra ut og er bra. Med 7 425 biler slo den Golf grundig, den havnet på 5 143.

Italia: Fiat Panda
Ikke overraskende er bestselgeren fra hjemlandet, og som den Fiaten som tar best vare på merkets grunnverdier, er Panda en velfortjent ener. Ikke ubetydelige 147 262 biler ble solgt – nesten like mye som det norske markedet til sammen. Andreplassen tilhører utrolig nok Lancia Ypsilon som solgte i litt over 65 000 eksemplarer.

Kroatia: Nissan Qashqai
Dette landet har nesten like mange innbyggere som Norge, men det selges omtrent ikke biler. Bestselgeren Nissan Qashqai gikk unna i bare 687 eksemplarer. Toyota Yaris på andreplass.

Latvia: Nissan Qashqai
Dette er et annet bitte lite marked. Bare 772 Qashqai ble solgt, men det er altså nok til å være nummer 1. Skoda Octavia tar andre med 577 biler.

Litauen: Fiat 500
Kan dette være Europas mest motefokuserte land? Det ble solgt 2 459 italienske sjarmører. Ikke bare er den nummer 1, den slår andreplassens Qashqai svært grundig – den ble solgt i 794 stykker.

Luxenburg: VW Golf
Markedet ligner på Belgia og Østerrike. VW solgte 1 645 Golf, Clio på andre med 1 240.

Nederland: VW Golf
Ny seier til tyskeren, men bare såvidt. Golf: 10 858. Clio: 10 741. Samme mønster som i flere andre land.

Polen: Skoda Octavia
16 960 er tallet for Octavia. Merket står meget sterkt i landet, også andreplassen tilhører Skoda. Fabia gikk i 15 080 eksemplarer.

Portugal: Renault Clio
Typisk småbil-land og de franske er populære. Clio gikk i 11 494 stykker, mens Peugeot 208 tok andreplass med 6 914.

Romania: Dacia Logan
Det rumenske merket er eid av Renault, men selvfølgelig er det mest solgt. I Romania er biler dyre og lønningene lave – det ganger også økonomimerket. Det ble 16 911 Logan, og på andreplass finner vi Duster med 5 251.

Serbia: Fiat 500L
Vi ser ikke så mye av den smarte kompakte flerbruksbilen her i Norge, men vil man ha en morsom bil med mye plass for pengene er 500L svært aktuell. 1 709 stykker ble solgt. Octavia på andre med 1 219.

Slovakia: Skoda Fabia
For en gangs skyld er lillebror på førsteplass. Fabia solgte 5 373, mens det gikk ut 4 952 Octavia.

Slovenia: Renault Clio
Her slår den Golf: 3 854 er mer enn tyskerens 2 594. Den faceliftede Clioen som nå kommer skal forresten bygges i Slovenia – det skader nok ikke modellen i fremtiden.

Spania: Seat Leon
VAGs spanske merke har det ikke så lett, men i «hjemlandet» er det i alle fall på topp. 33 494 stykker ble det, og på andreplass finnes vi lillebror Ibiza med 31 754.

Sveits: Skoda Octavia
Dette er nesten litt overraskende, de er jo relativt pengesterke i Sveits, men tydeligvis kommer fornuften først likevel. Marginen er ikke stor: 11 648 Octavia mot 10 5252 Golf.

Sverige: VW Golf
Dette er nesten en skandale. I Sverige skal en Volvo ligge på topp, men det skjedde ikke i fjor. 22 088 Golf ble det. V70/XC70/S80 tok andre med 17 270. Forvent forandring nå som vi har V90 på plass og spesielt videre fremover når Volvo etterhvert fornyer XC60 og kommer med ny kompaktbil.

Storbritannia: Ford Fiesta
Denne var ventet: Fiesta er enorm på den store øya. 12 525 eksemplarer. Opel Corsa tok andre med 77 110.

Tjekkia: Skoda Octavia
Ikke overraskende, dette er jo Skodas hjemland. Alle de fire topplasseringene tilhører merket, og vi må på femteplass for å finne et annet (Hyundai i30). Octavia solgte i 28 406 eksemplarer i Tjekkia i fjor.

Tyskland: VW Golf
Like lite overraskende som i Norge. 185 654 Golf ble solgt i fjor. Også andreplassen gikk til VW – Passat ble det solgt 79 216 av. Opel Astra og Corsa er de eneste i topp 10-listen som ikke er tyskeide merker.

Ungarn: Suzuki Vitara
Egentlig ganske overraskende, men kanskje ikke så rart siden modellen blir produsert der. Den ble solgt i 6 538 eksemplarer. Octavia på andre med 5 283.

Østerrike: VW Golf
Klar seier til tyskeren med 12 684 solgte Golf foran Octavia med 8 693 på andreplass. Igjen: Østerrike har ikke noe eget bilmerke, og i tillegg er økonomien rimelig god. Da ser det gjerne slik ut.