Tekst og foto: David K Andersen

Kjørefavoritten MX-5 blir fastback med automatisk nedfellbart tak. Stilig og smart? Eller mister den roadster-følelsen?

For et drøyt år siden var jeg til stede da Mazda rullet RF ut for første gang, i et New York-studio før bilutstillingen.

Da så den meget bra ut. Biler gjør jo gjerne det når du ser dem slik produsenten helst vil. På gata, i Norge, kan det noen ganger være annerledes.

Det jeg ønsket av RFens utseende var aningen mer muskuløs og mandig fremtoning. Og det er nettopp det «Retractable Fastback»-løsningen gir. Den litt smale stilen taket har, fremhever bakskjermene. Og så er naturligvis fastback-aktig coupé-form aldri feil. I denne gråfargen, men disse felgene, nyvasket og blank, ser MX-5 RF enda bedre ut enn på teppet i New York.

Proporsjonene med det lange panseret, kupéen trukket godt bakover og kompakt størrelse, er rett og slett tøft. Så vekket den også uventet mye oppmerksomhet rundt omkring den uken jeg kjørte den.

Roadster?
Men hva skjer med MX-5 når den får denne takløsningen? Beholdes følelsen? Svaret på det er for det meste ja. Altså, det er mulig bilen ikke lenger kan kalles en roadster, men det blåser jeg i. Poenget er mer at den føles som en MX-5.

Og det gjør den. For selv om dette mest ligner på en bil med targa-tak når den er åpen, føles den overraskende kabriolet-aktig fra cockpit. Du ser såklart den fremre delen av taket om du snur deg og ser oppover og bakover, men hvor ofte gjør du det når du kjører? Nettopp. Himmelen over deg er like blå. grå eller hva den måtte være i RF som i en vanlig MX-5.

Du taper heller ikke nevneverdig på det faktum at taket er automatisk. Dette høres kanskje rart ut, men en av de store fordelene med MX-5 iført stofftak, er at det er manuelt og dermed lynraskt å dra på om det brått skulle begynne å regne. RFen bruker på sin side bare 13 sekunder på å fikse samme biff, det er rekordraskt for et automatisk tak.

Det hele skjer ved at «fastback-seksjonen» løfter seg, og så deler selve taket seg i to og tar plass rett bak setene. Den andre store fordelen er at det tar veldig liten plass. Faktisk er bagasjevolumet nesten helt identisk med roadsteren (127 mot 130 liter). Det er for øvrig stort nok til at to kan ta med bagasje på tur – så lenge det pakkes smart.

Den største ulempen med RF er definitivt vindstøy med taket nede. I hastigheter over 70-80 km/t treffer nemlig vinden den øvre kanten taket og det blir rett og slett litt bråkete. Turbulens og blåst nede i kupéen har jeg imidlertid lite å utsette på. Det er mulig de som er lenger enn meg vil merke noe, men for min del er det vare snakk om litt rufs i håret – det løses eventuelt enkelt med en caps på hodet.

Tilbake til fortrinnene RF besitter, setter vi støykomfort med taket på, høyt på lista. Det er riktignok en god stund siden jeg kjørte MX-5 Roadster sist, men denne er utvilsomt mer stillegående og behagelig med taket på. Mazda har også dyttet inn mer isolasjon i gulv og andre deler. Den er naturligvis også mye bedre i regn og om vinteren.

Kjøremaskin
Ellers er MX-5 seg for det meste lik. Mazda har gjort en litt spesiell vri med dempere og fjærer på RF, de oppdaget nemlig at den faste takløsningen ga karosseriet mer stivhet. I utgangspunktet en bra ting, du vil jo ha minst mulig fleksing, men samtidig ødela den økte stivheten balansen i bilen. Dermed har en tverrgående vange under blitt mindre på RF, og så er dempere og fjærer justert inn for å kompensere for vekt (+45 kg).

På veien merker jeg at karosseriet ikke er superstivt, det kommer blant annet antydningsvis noen små lyder fra tak-konstruksjonen ved kjøring på dårlig vei. Men det har ikke noe å si for kjøreegenskapene eller kjøregleden: Her scorer MX-5 akkurat like full pott som den alltid har gjort.

Det er noe med å sitte så langt bak med det lange panseret foran seg, og nesten på bakken. Sammen med fantastisk direkte styring, er dette virkelig spesielt å kjøre. Det er en sånn greie du må teste selv, og med en gang du ruller i gang skjønner du hva alle snakker om. Do it!

Spesielt interessant er balansen i bilen. Den er virkelig på ditt lag når du jager fra sving til sving, jeg har adri vært i nærheten av å oppleve en bil som responderer så tydelig på vektforflytning. Når du går inn i svingen og har synkende hastighet, kjenner du at kreftene jobber foran og at det er der ting skjer. Midtsvings gir du så gradvis på, og da merker du hvordan energien flyttes bakover i bilen og at den balanserer mellom for- og bakaksel i takt med gasspådraget ditt. Følelsen er særdeles tilfredsstillende for en som liker å kjøre bil. Kjøreopplevelsen generelt er dessuten bare helt ufiltrert sammenliknet med alt annet.

Dette var for øvrig første gang jeg kjørte MX-5 med 2-literen på 160 hestekrefter. Den leverer masse krefter i et bredt register og gjør at den føles betydelig mer muskuløs enn med 1,5-literen som er innstegsmotor i roadsteren.

Jeg sier ikke at 2-literen uten videre er bedre enn 1,5-literen, den lille motoren har sine fordeler, blant annet er lyden fin og den gir mest på topp. Mest på topp gir forsåvidt også denne motoren, men om jeg skulle ønske noe, var det 20 hester til fra 5 000 til rødmarkeringen.

Men det er ikke nøye, RF både er rask, og føles rask, i alle situasjoner. Og med denne større motoren kommer også snevet av en brutalitet som er herlig å utnytte når du virkelig presser bilen fra sving til sving.

Gassresponsen er vanvittig, den reagerer absolutt kontant på alle bevegelsene pedalen gis. Dette er en av ytterst få sugemotorer igjen på markedet, det gjelder å nyte den før det er for sent.

Den manuelle girkassen med 6 gir er selvfølgelig en opplevelse i seg selv. Korte, presise slag, og med mekanisk motstand som får deg til å føle at giringen du nettopp utførte, faktisk flyttet et sett tannhjul over til et annet. Fantastisk.

Konklusjon
Skal du kjøpe deg en MX-5? Såklart! Skal du kjøpe en RF? Kommer an på. Hvis du liker utseendet, og kjører mest med taket på uansett, er det ingen tvil. Da er dette det rette valget. Elsker du imidlertid å samle endeløst mange mil under åpen himmel, er fortsatt roadsteren det beste valget. Fest og moro på hjul er imidlertid MX-5 uansett takløsning og motor.

Data

Mazda MX-5 RF 2.0
Pris fra
360 900 (1,5 Roadster)
Pris testbil
405 400
Motortype
R4 bensin
Motorvolum ccm
1 998
HK o/min
160 6 000
Nm o/min
200 4 600
Sek. 0-100 km/t
7,5
Topphastighet km/t
215
Forbruk blandet l/mil
0,66
Utslipp CO2 g/km
154
Egenvekt kg
1 130
Tilhengervekt kg
Bagasjerom liter
127
Lengde mm
3 915
Bredde mm
1 735
Høyde mm
1 236
Akselavstand mm
2 310