Hjem Nyheter Nyheter: Volkswagen Polo

Nyheter: Volkswagen Polo

Av David K Andersen

Nye Polo blir ikke uventet større. Og den proppes full av teknologi.

Småbiler er ikke så små lenger, det som før var en bil nummer to, en matpakkebil, må nå nærmest kunne fungere som hovedbil for en liten familie for å henge med. Derfor er det ikke uventet at Polo vokser.

På lengden er det snakk om drøyt 8 cm, med det passerer nye Polo Golf III på lengde. Størst økning er det imidlertid akselavstanden som får; fotavtrykket blir nesten 10 cm lenger, og dessuten er den bredere.

Basen er MQB-plattformen, den samme som hos Golf. Denne versjonen har tilnavnet AO, mer spesifikt er den mer eller mindre lik den i nye Seat Ibiza og kommende generasjon Skoda Fabia. I praksis betyr det MacPherson foran og torsjonsaksling bak.

Volkswagen sier plattformen med og økt akselavstand og sporvidde har gitt dem større spillerom med designet. Selv synes jeg ikke det uten videre er lett å se, nye Polo fremstår ikke som en bil der utseendet er dratt spesielt langt.

I alle fall ikke på avstand, der er det først og fremst bedre proporsjoner som gjør seg synlig. Tar du en nærmere kikk, er det imidlertid noen interessante nyheter. Først og fremst gjelder det området mellom dørhåndtakene og nedre vinduslinje, som har fått en spennende ny profil jeg synes sitter meget godt.

GTI

Utseendet forandres forresten en del avhengig av hvilken av de seks ulike versjonene du velger. Trendline, Comfortline og de variantene vi kjenner fra før er fortsatt på plass, du vil i tillegg kunne velge nye Beats. Den innebærer støtfangerne fra R-line (de har litt annen form), en del mørke detaljer utvendig, 16-toms alufelger som standard og naturligvis et oppgradert lydanlegg. Hovedbilen på bildene i denne artikkelen er en R-line.

Innvendig blir det mer plass for både folk og bagasje. Takhøyden øker med 15 mm foran og 30 bak. Benplassen bak øker også, mens bagasjerommet går fra 280 til hele 351 liter. Meget bra for klassen.

Selv synes jeg det nye interiøret utgjør det største løftet. Dette er betydelig friskere enn vi er vant til fra VW på både design og detaljer. Karosseri-farge på deler av dashbordet er sprekt, og integreringen av infotainmentsystemet med de to hjulene for blant annet volumkontroll, er stilig og kult.

Konvensjonelle instrumenter er standard på de fleste versjoner, men siste versjon av Active Info Display, som gir heldigitale instrumenter, kan kjøpes til.

Utstyrsmessig hopper Polo flere hakk fremover, og det meste du forventer i en ny bil fra klassen over, blir nå tilgjengelig. Eksempelvis trådløs lading av mobilen, nøkkelfri tilgang og start, adaptiv cruisekontroll og masse annet.

På sikkerhetssiden hentes teknologi fra oppdaterte Golf, her har du Front Assist, City Emergency Braking og Pedestrian Monitoring som standard. Dekktrykksmåler og farts-begrenser er også på plass.

På motorsiden vil vi i Norge først og fremst få med bensinmotorer å gjøre. Det starter med 1.0 uten turbo og 65 hestekrefter, og fortsetter med 1.0 TSI på 95. 115-hesters versjonen av samme motor tipper jeg blir det beste valget, og så får du også GTI med 200 hesters 2-liter. Nye 1,5 TSI med 150 hestekrefter vil komme, men antagelig ikke til Norge.

Avhengig av motor, består girkasse-valgene av 5- og 6-trinns manuell og en 7-trinns DSG. MQB-plattformen tilbyr som vi vet firehjulsdrift, men det er ikke aktuelt på Polo. Vi venter imidlertid en crossover-versjon med mer offroad-aktig fremtoning om et års tid. Kanskje den får trekk i alle hjørner.

Polo kommer til Norge mot slutten av november, det blir spennende å se hvordan den gjør det mot aktuelle nykomlinger som Ford Fiesta, Nissan Micra og Kia Rio.

Beats