Hjem Tester Test: Skoda Octavia 2,0 TDI 4×4 Laurin & Klement

Test: Skoda Octavia 2,0 TDI 4×4 Laurin & Klement

dav

Tekst og foto: Vegar Bjørge

Skoda Octavia har lenge vært en favoritt for nordmenn, og særlig da med 4 hjulsdrift. Helt fra starten traff Skoda riktig med den moderne Octavia, og designen er forsiktig modernisert, samtidig som litt stor har blitt stor. Men er nå Octavia med diesel akterutseilt av hybrider og alle SUVene? Vi tok en tur for å sjekke norgesbilen over alle biler, nemlig Skoda Octavia med diesel, DSG og 4 hjulsdrift.

Først og fremst er diesel så ut som det går an. Likevel er testbilen full av slikt drivstoff, og vi mener fortsatt at dette er et bra valg for ganske mange. Passe stor familiebil som skal kjøres mest utenfor storbyene, er best med en sterk dieselmotor.

Octavia er mer moderne enn noen gang, uten at den tar pusten av en. Interiøret er kanskje litt kjedelig, men brukervennlig. Knotter, hjul og brytere sitter der man forventer seg, og alt er på høyde med det VAG-konsernet leverer på andre modeller. Takluka kan åpnes i flere trinn med et hjul i taket. Det liker jeg.

dav

Plassen er tilnærmet gedigen i Octavia, og særlig beinplassen i baksetet imponerer i forhold til konkurrenter som VW Golf, Opel Astra og Peugeot 308. Bak rattet har man også god fleksibilitet, som gir muligheter for at store sjåfører finner seg til rette. Den godt utstyrte testbilen har elektriske justerbare skinnseter med god sittekomfort.

Motor og girkasse står godt til hverandre, og 150 hk /320 nm  er helt greit i en slik type bil. En del vil nok gå for bensinalternativet med 180 hk, som oppleves litt mer sportslig, men da må man regne med en noe høyere drivstoffkostnad. Jeg ville godt for testbilens motorisering som gjør bilen sterk og billig å kjøre. Den er rask nok, sprinten til 100 går på litt over 8 sekunder, og holder tempoet godt oppe med smidige og raske forbikjøringer. Alt skjer komfortabelt med den presise 7 trinns DSG-girkassen.

4 hjulsdriftsystemet er levert av Haldex og kobler inn bakhjulene ved behov. Det fungerer overraskende presist, og du tar deg fram nesten overalt. Det gir også sikre kjøreegenskaper, noe som går litt på bekostning av det sportslige. Det er sjelden man får noe slepp på bakhjulene, og det er jo slik en familiebil skal oppføre seg. Den er oftere i bruk som feriebil med hele familien, enn som racerbil på Rudskogen.

dav

I tillegg til et godt 4 hjulsdriftsystem, så har Octavia en god del hjelpesystemer som gjør at du nesten alltid kommer fram dit du skal, og holder deg på veien nesten uansett veiunderlag. Octavia har ASB, HBA, EBD, ESC, ASR, MSR, EDS, TSA og DSR for å nevne det viktigste. Hva disse bokstavkombinasjonene betyr? De betyr at du slipper å være særlig god sjåfør, for bilen gjør mye for å hjelpe deg lengst mulig på vei.

Noen av bokstavkombinasjonene gjør at du slipper hjulspinn, sladding, stive hjul ved bremsing og hjelp i bratte nedoverbakker. Man får også hjelp om man skulle være uoppmerksom, og aktiv Lane Control er på plass. Denne gjør at bilen tar svingen om du ikke får den med deg. Blindsonevarsler er mer nødvendig enn man skulle tro, og slik kan man fortsette med forskjellige systemer, som er i bilen fordi vi som førere er for sløve. Skoda Octavia oppleves som meget sikker og trygg, og jeg ble ganske imponert når jeg testet ut noe av dette.

I tillegg til å være en trygg og sikker bil å kjøre, er den komfortabel og går meget godt over ujevnheter i veien. De er det noe av i vårt land. Fokuset er komfort og styring, understell og girkasse er satt opp for at man skal kose seg bak rattet. Selv om bilen har muligheter for valg av kjøremodus, blir eco og normal brukt mest. Sportsmoduset påvirker girkasse, motor og styring, men lar understellet være. Om man vil ha det mer sportslig, er Octavia RS valget. Vi skal prøve å få gitt deg vår vurdering av denne også. Er det noe man kunne ønsket seg som gir litt mer kjøreglede, så er det F1-giring på rattet.

Hva koster så en slik bil, kanskje du spør, men de fleste vet at man får mye for pengene om man kjøper Skoda? Octavia starter på 270 000 kroner, men da må man klare seg med en liten 3 sylindret motor. Det holder egentlig, men om du har litt mer penger, får du også litt bedre bil. Testbilen med både DSG-girkasse, 4 hjulsdrift og det meste av utstyr, bikker 450 000 kroner. Ikke billig lenger, men fin dieselmotor, utstyr som gir deg litt godfølelse, ja nesten premium og ei girkasse som står meget godt til motor og bil.

Konkurransen i denne klassen er tøff, men Octavia er best på mye. Den er stor nok for en passe stor familie, dyr nok til og ikke virke billig, og fin nok for de fleste. For den som ikke trenger SUV, men ønsker seg 4 hjulsdrift, er Octavia i denne utgaven, midt i blinken.

dav

Teknisk data: Skoda Octavia 2,0 TDI 4×4 L&K Stasjonsvogn
Motor: 1968 ccm, 150 hk, 340 nm, 
Girkasse: DSG 7-trinn
Lengde: 466,7 cm, Bredde: 181,4 cm, Høyde: 145 cm, Akselavstand: 268 cm,  Bagasjeplass: 610 – 1740 liter, Vekt: 1490 kg, Tilhengervekt: 2000 kg,
Forbruk: 0,49 l/mil, CO2-forbruk: 132 g/km, NoX: 62,5 g/km, Miljøklasse: D
0-100: 8,2 sek, Toppfart: 212 km/t
Pris: Fra kr. 270 300,-
Pris testbil: kr 443 500,-