Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Honda e:Ny1

Prøvekjøring: Honda e:Ny1

Hondas nye elbil har det meste som skal til for å bli en hverdagshelt. Vi har kjørt e:Ny1.

Tekst og foto: David K Andersen

Etter å ha vist hvor kul en elbil kan være med lille Honda e, er japanerne klare med neste modell.

Den er noe helt annet.

Her er det ganske enkelt snakk om god plass og fin rekkevidde til en rimelig penge. Nå skal vi finne ut hvor godt Honda lykkes med oppgaven.

Men først om selve bilen.

e:Ny1, som for en gangs skyld er et navn som både er lett å huske og lett å si på norsk, er den første av i alt 30 nye elbiler Honda skal lansere frem mot 2030 – når merket blir helelektrisk.

Med lengde på 4,39 meter går den rett inn i klassen for kompakte SUVer, tidligere dominert av modeller som Nissan Qashqai, og nå med spillere som Kia Niro, nye Hyundai Kona (som har vokser merkbart) og kommende Ford Explorer. Vi befinner oss altså i klassen under populære biler som Volkswagen ID.4/5 og Toyota bZ4X, og over små-SUVer som Opel Mokka.

Det er en bilstørrelse mange i Norge klarte seg med som familiebil inn til nylig.

Hondaen stiller med veldig like spesifikasjoner om vi sammenligner med hovedkonkurrentene, det er snakk om batteri på 61,9 kWt netto og 412 km rekkevidde. Som er veldig bra for en bil til denne prisen.

Honda holdt faktisk europeisk presselansering av e:Ny1 i Norge!

Ladefarten er ikke like imponerende, hurtiglading kan skje med maks effekt på 78 kW. Dermed tar det 45 minutter å lade fra 10 til 80 prosent SOC. En testlading i løpet av denne første prøveturen viste imidlertid at e:Ny1 spratt rett opp på 74 kW effekt og ble der en god stund – det er bra.

Driften skjer på forhjulene, og med 204 hestekrefter og 310 Nm, i kombinasjon med forholdsvis lav vekt på 1 730 kg, fikses 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Plassutnyttelsen er på vanlig Honda-vis god inne i kupéen, spesielt i baksetet. Batteriet i gulvet er ikke en helt flat pakke, men i stedet høyere under for- og baksetene, og lavere i fotbrønnen bak. Det gir akseptabel knevinkel til elbil å være.

Bagasjerommet er imidlertid ikke like vellykket, det tar 361 liter, som er merkbart mindre enn Kia Niros 495. Men gulvet er flyttbart, og det er god plass til ladekabler også, når det er plassert i laveste posisjon. Elektrisk bakluke betinger toppversjonen Advance.

Honda pleier å være svært gode på praktiske løsninger, men her er det mer todelt. Det er bra med steder å legge fra seg ting på innvendig, og den har super åpningsvinkel på bakdørene, i kombinasjon med dørsider som går helt ned utenpå kanalene.

Det mangler imidlertid skiluke eller mulighet for felling av baksetet 40:20:40. Også tilhengerfeste er savnet, i likhet med mulighet for taklast og frunk.

Utstyrsmessig er det heldigvis bedre stilt, du får alle førerassistentsystemer inkludert automatisk parkering (Advance utstyrsnivå), og listen over komfort-utstyr er normal for segmentet.

I tillegg har begge varianter den store 15,1-tommers skjermen som standard, jeg kommer tilbake til den.

Den beste nyheten med e:Ny1 før vi setter oss inn og kjører, er introduksjons-prisene. Elegance-versjonen koster bare 359 900 kroner inkludert vinterhjul, mens toppversjonen som blant annet har glasstak, betinger 409 900.

Det er skikkelig billig for en så stor bil, med så god batterikapasitet.

412 km rekkevidde er bra, men her kan du antagelig vente mer – en god sommerdag. Honda oppgir forbruket til 1,82 kWt pr mil, som virker veldig høyt for en kompakt bil.

Så viser det seg også at Honda har vært svært konservative med tallene sine, vi endte på 1,55 kWt pr mil etter å ha kjørt 132 km fra Oslo til Østfold – og så indre veier opp til Romerike. Kanskje er dette en elbil som ikke skuffer like mye som andre om vinteren?

Turen kunne også bekrefte at Honda har truffet utmerket på kjøreegenskaper og komfort. Bilen er ikke spesielt sportslig, den blir myk og understyrt når den presses maksimalt.

Men før den tid, gir det presise og fint vektede styringen, og det godt kalibrerte hjulopphenget, lettkjørt og nøyaktig opplevelse. Bilen svinger dit du vil uten forsinkelse, og føles plantet og trygg i svingene.

Dessuten tar fjæringen opp humper og dumper uten å sende dem videre inn til de reisende. Spesielt imponerende er den over større ujevnheter. Bare små og skarpe, kan gi lett risting.

Forresten er stoppingen i setene ekstra tykk både foran og bak, for å fjerne små vibrasjoner. Det virker faktisk til å fungere ganske bra, og gir dessuten en slags følelse av at seteputen former og tilpasser seg, deg.

Kjøringen kompletteres av naturlig avstemt gass- og bremsepedal-følelse, slik at e:Ny1 blir ekstra lettkjørt og ikke krever noen form for tilvenning.

Den drar også skikkelig bra på i hastigheter opp til 100 km/t – særlig kvikk, føles den i Sport-modus.

En slags svak hvining fra elmotoren i moderate hastigheter er ikke like tilfredsstillende, og støyen fra hjulene kunne vært bedre dempet på grov asfalt i motorveihastighet. Men totalt sett er dette en stille opplevelse.

Enkelt interiør med glimrende skjerm

e:Ny1 minner ganske mye om hybrid-SUVen HR-V (les test her) i designen på utsiden, og kanskje også litt innvendig på sett og vis. Selv om dette er en annen bil på en annen plattform.

Materialvalgene på innsiden holder imidlertid lavere standard i elbilen – her er det uvanlig mye hardplast. Et flott ratt med glimrende knapper, og skinnlignende flater med søm på dashbordet, klarer ikke helt å veie opp. Store mengder pianolakkert plast i midtkonsollen, som raskt kommer til å bli ripete, er også særegent for e:Ny1.

Til denne prisen kan du imidlertid leve med det, og dessuten kan du glede deg over en av de bedre skjermløsningene jeg har sett på lenge.

Den store midtskjermen i portstrettformat er delt i tre: Øverst er det enten kartvisning, Apple Carplay/Android Auto, eller en stor klokke. Midtre del er forbeholdt det typiske innholdet i sånne skjermer: Appene for innstillinger, radio, kjørecomputer og alt annet, mens nedre del er dedikert klimaanlegget.

Den har fin oppløsning og responderer bra, men først og fremst har den to store fortrinn.

For det første er den svært enkel å bruke, til tross for mange valg og muligheter. Så enkelt kan det faktisk gjøres.

Og kanskje aller viktigst: Det er genialt å kunne ha Apple Carplay oppe i øverste del, samtidig som alt annet er tilgjengelig i midtre. Her kan du altså eksempelvis kjøre etter Google Maps fra telefonen øverst, samtidig som du har full radiovisning under. Eller hva med telefonens podcast-meny og avspilling øverst og forbruk i midten?

Alle mulighetene er der. Som sagt: Genialt.

Også rett foran deg befinner det seg en skjerm. Selv om jeg kan savne Hondas ultratydelige analoge klokker, fungerer også dette displayet utmerket. Informasjonen er fornuftig plassert og vist, sånn at du alltid har kontroll på det viktigste.

Sammen med nevnte ratt, med fantastiske knapper og hjul som gir tilfredsstillende tilbakemelding ved bruk og ikke betinger oppmerksomhet fra selve kjøringen, er brukervennligheten antagelig e:Ny1ens beste egenskap.

Førerplassen får imidlertid et minus for kjørestillingen, i alle fall for enkelte. Liker du å sette veldig rett-opp-og-ned og langt fram, er dette utmerket.

Er du større, og/eller ønsker å sitte lavere og mer bakover-lent, er imidlertid lengdejusteringen på rattet for kort. Setene burde også hatt større justeringsmuligheter, og de mangler uttrekkbar lårstøtte – samt av en eller annen merkelig grunn – justering av korsryggstøtten.

Honda e:Ny1 er langt fra perfekt, den halter litt på flere punkter. Samtidig er det ikke mange som gir så mye plass og rekkevidde til denne prisen. På kjøpet kommer en av de bedre skjermene på markedet, gode kjøreegenskaper og fin komfort.

Er ikke plassbehovene altfor store, kan Hondaen utmerket godt være hovedbilen. Men kanskje aller best, egner den seg som familiens hverdagshelt, altså nummer-2-bilen som gjør jobben hver dag. e:Ny1 er dessuten et trygt valg for deg som skal ha elbil for første gang.

Galleri:

Data:

Honda e:Ny1
Pris fra 359 900
Pris testbil 409 900
Motortype Elektrisk x 1
HK 204
Nm 310
Sek. 0-100 km/t 7,6
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,82
Egenvekt kg 1 730
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 361 – 1 176
Lengde mm 4 387
Bredde mm 2 028 (med speil)
Høyde mm 1 584
Akselavstand mm 2 607
Taklast kg 0
Ombordlader 11 kW 0-100% 360 min
Hurtiglading 150 kW 0-80% 45 min
Batterikapasitet kWt 68,8 brutto/61,9 netto
Rekkevidde WLTP 412