Hjem Nyheter Elektrisk Ford Explorer

Elektrisk Ford Explorer

Navnet og stilen er amerikansk, men nye elektriske Explorer representerer Fords fremtid i Europa.

Av David K Andersen

Elbil åpner ikke bare muligheten for nye merker til å etablere seg, men også eksisterende til å fornye tilstedeværelsen sin totalt. Bilen du ser de første bildene av her, er den første fra Ford i en helt ny satsing i Europa.

Når det ser ut til å ebbe ut for legendariske modeller som Fiesta, Focus og Mondeo, ser Ford til hjemlandet for inspirasjon til å gjenoppfinne eget varemerke.

Og hva er vel bedre enn å hente navnet fra den store SUVen som i dag er en amerikansk, ladbar hybrid, og kombinere det med røff, firkantete og offroad-aktig stil?

-Hvis vi konsentrerer oss litt mer om dette merkets virkelige DNA, og går tilbake til røttene, ser vi at vi er det eneste ikoniske, amerikanske merket fortsatt representert i Europa. Jeg tror det gir oss en kjempemulighet til å reposisjonere merket, og skape nye opplevelser, sier Martin Sander som leder Model E – Fords elbilprogram.

Ut fra bildene å dømme, treffer Ford godt med sin nye design og stil, for denne bilen ser rett og slett virkelig tøff ut.

Treffer godt, gjør de sannsynligvis også med størrelsen. Nye Explorer er nemlig mye mindre enn den ser ut, i størrelse plasserer den seg under Mustang Mach-E. Lengde på 4,46 meter betyr at den befinner seg midt mellom modeller som Volkswagen ID.3 og ID.4.

Årsaken til det, har sammenheng med modellens bakgrunn. Den er nemlig del av en større deal mellom Ford og Volkswagen hvor førstnevnte skal produsere nyttekjørtøy som neste Transporter og Amarok for tyskerne, mens Ford i bytte får benytte MEB-plattformen til to modeller.

Da gjelder det å ikke konkurrere direkte mot de to Volkswagen-modellene. Plasseringen midt mellom dem, vil imidlertid bare være en kjempefordel for Ford. Og for deg som skal kjøpe bil.

Det finnes nemlig ikke mange elektriske SUV-alternativer på denne størrelsen. Og nettopp denne størrelsen, er en av de mest populære i Europa. Stor nok til å få med hele familien, men ikke større enn at prisen blir levelig.

Det er åpnet for reservasjoner i Norge i dag, mens bilen kan bestilles senere i år. Prisene er ikke satt, men Ford sier de vil starte under 500 000 kroner.

Hva du får for pengene er foreløpig ikke tydeliggjort, men den vil komme med firehjulsdrift og godt over 300 hestekrefter. Altså blir den kraftigere enn bilene den deler plattform med, og skal klare 0-100 km/t på under 6 sekunder.

Det kommer også bakhjulsdrevne utgaver med færre hestekrefter.

Batterikapasitet vet vi foreløpig ikke noe om, men det er naturlig å tenke at batteriet på 77 kWt vil være å finne, siden Ford estimerer 500 km rekkevidde. Bilen skal kunne hurtiglades fra 20 til 80 prosent SOC på 25 minutter – la oss tippe maks ladeeffekt vil være 170 kW.

Bagasjerommet vil ta 450 liter, og er dermed nesten like stort som på en av få rivaler på markedet i dag, nemlig Kia Niro som vi testet nylig (les mer her). Den kommer imidlertod ikke med trekk på alle fire.

På innsiden skal kvalitetsfølelsen være god, takket være utstrakt bruk av myke materialer i overflatene du ser og kommer i kontakt med.

I midten finner du en stor, tilbakelent skjerm på 14,6 tommer, som bruker en ny generasjon operativsystem kalt Sync Move. Vinkelen kan endres så den kommer ned i 30 grader.

Bak den, finner du et hemmelig rom Ford kaller «My Private Locker». Og så gir det flate gulvet mulighet for svært god plass i konsollen mellom forsetene som tar 17 liter.

Kikker du nærmere på bildene av interiøret ser du også slektskapet til Volkswagen. En volum-slider er plassert helt nede på midtkonsollen, og rattknapper og vindusheiser-panel minner i stil og form.

Explorer skal imidlertid bygges på merkets egen Köln-fabrikk, og skal bortsett fra leveransen av plattformen og sikkert en god del komponenter, helt og fullt være utviklet av Ford selv.

Som i sin tur er ganske spennende hva kjøreopplevelsen gjelder. Dagens Mustang Mach E er amerikansk, og når ikke helt opp til de legendariske kjøreegenskapene europeiske Ford-modeller har hatt gjennom flere tiår. Det blir spennende å se hva Ford Europa har fått til med Explorer.

Galleri:

LES MER OM DAGENS FORD ESXPLORER HER – EN STOR 7-SETERS SUV!