Hjem Tester Test: Oppdatert Toyota bZ4X

Test: Oppdatert Toyota bZ4X

Samtidig som Toyota har gjort noen mindre justeringer på bZ4X, har minusgrader og snø forsvunnet. Vi har tatt en ny runde med den elektriske SUVen i oppdatert utgave – på sommerføre.

Tekst og foto: David K Andersen

Det ble litt vrient i første runde, Toyotas tilnærming til den populære elektriske familie-SUVen var annerledes enn konkurrentenes.

Sikkerhetsmarginene rundt batteriet var større, det gjorde rekkevidden kortere enn nødvendig, og satte begrensninger for hurtiglading. Når bilen i utgangspunktet har litt mindre batteri enn de andre, og litt dårligere hurtigladings-egenskaper – og den på toppen av det hele kom norske biljournalister i hende midt på vinteren – ble det litt krøll.

Med det sagt, hadde jeg strengt tatt mest bra å si om bZ i første test. Les den her.

For å bedre situasjonen, ble endringer gjort i løpet av vinteren. Egentlig mest småtteri, men kanskje til sammen viktig.

Visning av batteriprosent har tilkommet på skjermen, både under kjøring og ved lading. Videre skal forbruksvisningen reflektere faktisk bruk av strøm fra batteriet bedre.

De store forskjellene på visning av rekkevidde ved bruk av klimaanlegget på ulike måter,  er også redusert.

Bufferen når batteriet er tom er gjort mindre, slik at du er noe nærmere det faktiske nullpunktet når displayet viser 0 km gjenværende rekkevidde.

Hva lading gjelder, er antallet hurtigladinger som tillates i løpet av et døgn økt fra 2 til 3,8, og reduksjonen i lade-effekt idet du når 80 prosent SOC skal være mindre brutal ett tidligere.

Justeringene er selvsagt allerede på plass på nye biler, mens kunder som fikk bil tidligere, får dem installert kostnadsfritt via et verkstedbesøk.

Realiteten

Så er spørsmålet hva disse endringene betyr i praksis. Svaret er strengt tatt at det er vanskelig å si, siden det å kjøre bilen i 25 varmegrader er noe ganske annet enn når det er 40 grader kaldere.

Ikke heller gjør jeg systematiske målinger av forbruk, rekkevidde og ladehastighet i disse enkelt-testene. Du kan lese om den slags hos elbil.no eller elbil24.no, som begge har testet rekkevidde og hurtiglading. Eller hos Motor som hadde med oppdaterte bZ4X i rekkeviddetesten nå i sommer.

Med det sagt, oppleves i alle fall rekkevidden som noe helt annet nå, enn i vinter. Hvor mye som har med utetemperaturen å gjøre, og hvor mye som kan skrives til Toyotas endringer er en annen sak, men at begge deler spiller en stor rolle, er det liten tvil om.

Jeg hadde i praksis minst 100 km mer å gå på nå enn i vinter. Forbruket var svært gunstig, det lå på mellom 1,35 og 1,45 kWt per mil i testuken.

Dermed slår endelig også Toyotas strategi rundt denne bilen til: Den har mindre batteri enn konkurrentene, hvorpå poenget er å gjøre bilen lettere, med tilhørende lavere forbruk. Klarer du å få det til, er det selvsagt en positiv sirkel å leve i – det motsatte er lite bærekraftig.

Så er det altså sånn at bZen har ca 13 kWt mindre batteri enn konkurrentene fra eksempelvis Volkswagen Group og Hyundai/Kia. Selv om forbruket under optimale forhold ser ut til å kunne være noe lavere, veies det aldri helt opp for. Sånn er det bare.

For deg som liker å kjøre

Med den biten klarlagt, er jeg nødt til å komme tilbake til hvordan denne bilen er å kjøre, og sitte på i. Der er det ingen endringer, og det er absolutt ikke nødvendig heller.

Chassiset er utmerket balansert mellom sport og komfort for biltypen, det er en dybde i måten hjulopphenget jobber på i bZ4X, som kun de beste MEB-plattformbilene til Volkswagen når opp til – ingen andre i dette segmentet.

Å håndtere all vekten i en elbil er ikke enkelt uten kostbar kompensasjons-mekanikk som luftfjæring, adaptive dempere og aktive stabstag. Uten noe av det, blir det gjerne enten for stivt, sånn at små ujevnheter i veien får hele bilen til å gå å riste på toppen av dem. Eller for mykt, sånn at de større ujevnhetene både setter karosseriet ut av balanse, og i tillegg kan gi tunge, harde slag fra hjulene når du treffer hull i veien.

Sånn er ikke Toyotaen, den håndterer alle typer underlag ypperlig. God fjæringskomfort beholdes uansett hvor dårlig veien er, samtidig som kjøreegenskapene er kompetente og gir deg full kontroll over bilen.

Styringen er likeledes god, med passe motstand og rask respons – uten å gjøre bilen nervøs.

Den fine balansen i chassiset fortsetter også for drivlinjen, hvor du har naturlig og kvikk respons fra gasspedalen, og utmerket følelse i bremsepedalen. Ingen av delene er selvsagt i en elbil.

At du har 218 hestekrefter tilgjengelig og ikke 100 eller så mer, har lite å si i hverdagen. Når du skal raskt fra 80 til 100 km/t for å kjøre forbi, får du det typiske elbil-skyvet umiddelbart, og er forbi på null komma niks. Forskjellen er at det er litt svakere enn i konkurrentene med mer effekt, og også noe mer kortvarig.

Pluss og minus

Inne på førerplass er det både fordeler og ulemper å finne, selv om førstnevnte dominerer. Toyotas infotainmentsystem fungerer knirkefritt på rask og høyoppløst skjerm – overgangen fra en RAV4 for eksempel, er voldsom – i positiv retning.

Førerdisplayet over rattet, som eliminerer behovet for head-up display, er også tydelig og enkelt å bruke. Det er dessuten ekstrapoeng å hente for bZen på tradisjonelle, gode rattknapper.

Ikke fullt så bra, er det at rattet dekker deler av førerdisplayet om du sitter lavt. Kanskje kunne flat topp som på Peugeot, fikset det.

Forsetene kan dessuten ha litt kort setepute for enkelte. Selv er jeg ikke lang, og sitter utmerket. Spesielt fordi ryggstødet gir uvanlig god støtte i denne bilen. Ekstra pluss for ventilerte seter nå i sommervarmen – det skal ikke undervurderes.

Plassforholdene i bZ4X er på det jevne for segmentet, som betyr bedre plass i baksetet, men litt mindre bagasjeplass, enn du er vant til fra en fossil-SUV på samme størrelse.

Nyttelasten er svært god, så du kan trygt laste bilen full av folk og bagasje, og på taket kan du hive 75 kg. Men 750 kg tilhengervekt, er ikke bra for en bil på denne størrelsen.

Konklusjon

Om det er sommeren eller oppdateringene som gjør mest for bZ4X er ikke godt å si, men til sammen er det i alle fall en ganske annen opplevelse å kjøre bilen nå enn det var i vinter. Egentlig var vrien fødsel, en bra ting – nå er bilen bedre.

Uavhengig av det, må du bare godta at batteriet faktisk er mindre enn hos enkelte andre, sånn er det bare. Med det følger lite overraskende, kortere rekkevidde. Sannsynligvis er den imidlertid god nok for de aller fleste, likevel.

Det beste med denne bilen er imidlertid hvor god den er å kjøre, få om noen, er bedre. Prisen er en anelse stiv, men det er kampanjetid i bilbransjen, og da kan du gjøre godt kjøp.

MER TOYOTA ELBIL? LES OM FREMKOMMELIGHET OG KJØREEGENSKAPER PÅ VINTERFØRE HER!

Flere bilder:

Data:

Toyota bZ4X
Pris fra 432 600 (Active 2WD)
Pris testbil 545 500 (Executive 4WD)
Motortype Elektrisk x2
HK 218
Nm 336
Sek. 0-100 km/t 6,9
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,60 – 1,80
Egenvekt kg 1 995
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 452
Lengde mm 4 690
Bredde mm 1 860
Høyde mm 1 600
Akselavstand mm 2 850
Taklast kg 75
Ombordlader 11 kW 0-100% 390 min
Hurtiglading 150 kW 0-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 71,4 brutto/65 netto
Rekkevidde WLTP 415 – 466