Hjem Tester Test: Toyota bZ4X

Test: Toyota bZ4X

Toyotas familie-elbil bZ4X imponerer på de fleste områder, men batterikapasiteten kunne vært større.

Tekst og foto: David K Andersen

Du har antagelig fått med deg at Toyotas nye elbil bZ4X har hatt en vrien fødsel. Først ble den forsinket med hjulbolter som kunne løsne, deretter viste forbruk og rekkevidde seg å ikke stå til forventningene, i flere norske tester.

Her skal vi ikke snakke så mye om det, men heller kikke på de andre sidene av bilen, slik vi pleier.

Men litt må jeg si, etter å ha kjørt den over en uke, det meste av tiden i rundt 10 minusgrader.

Toyotas strategi om å satse på redusert batterikapasitet sammenlignet med konkurrentene, i bytte mot lavere vekt, mer bærekraft og høyere effektivitet, er i utgangspunktet ikke så dum.

Spørsmålet er om det fungerer like bra under ugunstige forhold, for jo mer effektiv en elbil er, jo mer påvirkes den også av faktorer som utetemperatur, vinterdekk, last og så videre. Med landeveisforbruk på 2,3 til 2,4 kWt per mil i så kaldt vær som det var under testen, blir rekkevidden en del kortere enn hos konkurrentene som gjerne har har 13 til drøye 27 prosent større batterikapasitet.

At Toyota antagelig sikrer seg mer enn andre både mot batterislitasje (du kan få 10 års garanti) og fare for å kjøre bilen helt tom for strøm, gir sannsynligvis ytterligere reduksjon i anvendbar batterikapasitet, og tilhørende rekkevidde.

Så får vi se hva som kommer av programvareforbedringer og andre nyheter i tiden fremover – det er antagelig ikke mye som skal til for å bedre situasjonen noe.

Men vær uansett oppmerksom på at bZ4X har drøye 10 kWt mindre batteri enn Volkswagen, Skoda, Kia og Hyundai, og nesten 20 sammenlignet med Nissan Ariya med det store batteriet. Det gir kortere rekkevidde, sånn er det bare.

Rimelig

For å relatere til Toyotas elbil-strategi nevnt over, gir den i alle fall én entydig god nyhet: Prisen er lav.

Testbilen er en Active Tech, som betyr nummer 2, av 4 utstyrsnivåer. I praksis mangler den da JBL lyd, høyoppløselig ryggekamera, kunstskinn, ventilerte seter, intelligent parkeringsassistanse og varme i baksetet slik Executive har.

Den er likevel svært godt utstyrt, med varme i frontrute og ratt, samme 12,3-tommers skjerm i midten med ryggekamera, automatisk matrix fjernlys, ladeplate, delskinn, elektrisk justerbart førersete og alle førerassistentsystemer. Pluss masse annet.

Til halvmillionen, er den den betydelig rimeligere enn firehjulsdrevne konkurrenter med samme utstyrsnivå, og slipper også unna moms å snakke om. Bare vektavgiften tilkommer, men også den blir lavere, siden bilen er 200 kg lettere enn de andre.

Nok plass men ikke størst

Lengde på 4,69 meter betyr at bilen er 9 cm lenger enn RAV4, og også at den plasserer seg midt i det etter hvert gode utvalget av elektriske familiecrossovere med nok plass til familie med bagasje.

Som på elbiler flest, bys det på nærmest sløsende benplass i baksetet, med tilhørende enkel ankomst via de store dørene. Men det er også en nødvendighet, siden gulvet på grunn av batteriet er høyere enn i en fossilbil. Altså benyttes mesteparten av den gode plassen, i alle fall for voksne, til å «bli kvitt» benene på en noenlunde komfortabel måte.

Om baksetet er utmerket sammenlignet med konkurrentene, har enkelte av dem betydelig mer plass i bagasjerommet. bZ4X tar 452 liter (uten subwooferen som følger JBL-anlegget), som betyr samme land som Kia EV6, Ford Mustang Mach-E og Nissan Ariya, men også rundt 100 liter mindre enn i VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Tilhengervekt på 750 er også lavere enn flere konkurrenter.

Som jeg har sagt mange ganger før: Elbilene i dette segmentet er ekstremt romslige inne i kupéene, men de har ikke spesielt imponerende bagasjeplass, all den tid produsentene skryter voldsomt hvor gode plassforhold dedikerte elbilplattformer gir.

Sprek design og funksjonell førerplass

Den utvendige designen er vellykket på bZ4Xen, du ser egentlig tydelig – både at det er en Toyota og en elbil. Som når den i tillegg er skarp i linjene og ganske fet takket være begrenset totalhøyde og brede skuldre, blir tommel opp hos meg. En RAV4 ser lett utdatert ut sammenlignet med dette.

Enda bedre blir det på innsiden, hvor Toyota forsøker og gjøre noe nytt og annerledes, og lykkes godt med oppgaven.

Designen er futuristisk snarere enn premium-fokusert, men det passer bilen fint.

I sentrum av begivenhetene står instrumentskjermen som er plassert langt unna og høyt opp, den store midtskjermen og en høy og bred midtkonsoll.

Materialvalgene er gode uten å være best i klassen, mens byggekvaliteten selvsagt er utmerket. Mye pianolakk rundt girvelgeren, vil imidlertid ende med mye riper.

Bortsett fra mangel på volumhjul både i rattet og midtkonsollen, er det lite å plukke på hva brukervennlighet angår.

For selv om dette ser futuristisk ut, spesielt siden du ser instrumentskjermen rett foran deg over rattet og ikke gjennom det, fungerer det meste som du venter.

Det tar litt tid å sette seg inn i alle rattknappene, men når det først er gjort, foretrekker jeg dette fremfor berøringsfølsomme multifunksjonsflater.

Det høyt plasserte førerdisplayet fjerner behovet for head-up display, som i sin tur rydder i brukeropplevelsen. Det er dessuten godt planlagt og oversiktlig, og du kan enkelt følge med på viktig kjørerelatert informasjon som forbruk.

Midtskjermen har høy oppløsning og reagerer raskt på kommando, dette er en helt annen verden enn infotainmentsystemene vi har sett fra Toyota tidligere. Det finnes kanskje skjermer med enda enklere menyer og valg, spesielt savner jeg en egen knapp for å gå ut av Apple Carplay, men som med alle rattknappene, snakker tilvenning fremfor minuspunkt.

Først og fremst komfortabel

Det er superenkelt å gå ut og inn av bilen, og du har mange steder å legge fra deg ting på, spesielt i midtkonsollen som har et digert rom på undersiden. Et enkelt sted for plassering av lommebok, bilnøkler og den slags, kunne den imidlertid hatt.

Setene minner om andre Toyota-modeller, som for meg er en god ting, jeg finner dem svært komfortable. Er du lang, vil du imidlertid ønske deg uttrekkbar lårstøtte.

Jeg kunne gjerne hatt mulighet til å senke setet litt til, spesielt med tanke på å ikke få rattet for langt ned i fanget for å klare å se skjermen foran meg, men det går akkurat. Er du kortere eller lengre enn 1,75, tipper jeg begge deler funker minst like bra som min høyde.

En av bZ4Xens største tommel-opp-punkter, er hvor lettkjørt den er. Sikten ut er fin, og så føles den i motsetning til enkelte konkurrenter mer snerten og kontrollerbar på trange steder. Selv om bilen i seg selv ikke er mindre.

Den beste bremsepedalfølelsen på denne siden av en Porsche Taycan, her danker bZen lett ut nesten samtlige andre elbiler, i kombinasjon med naturlig respons fra gasspedalen, bidrar også sterkt til å gjøre den lettkjørt.

Likeledes er komforten utmerket, spesielt fordi bZ er ekstremt stillegående. Til tross for at den er elektrisk, havner tilnærmet null hjulstøy inn i kupéen, og det er først når du kommer opp i høyere hastigheter at du kan høre lett vindbrus.

Fjæringen er også komfortabel det meste av tiden, den er bestemt, men uten å miste god følelse av jevn flyt langs landeveien.

Selv om bZ4X er lettere enn konkurrentene, er det imidlertid fortsatt en tung bil. For å kontrollere karosseriet, har det følgelig vært nødvendig å stive opp, på typisk elbilvis. Telehiv-rammet norsk fylkesvei, forplanter dermed flere ujevnheter enn ønskelig inn til de reisende.

Presis og kjapp

Akkurat som den suverene bremsepedalfølelsen, er egentlig også resten av kjøreopplevelsen, om du tråkker på litt eller veien blir svingete.

Alt er nærmest perfekt avstemt og naturlig i følelsen.

Tilbakemeldingene om hva bilen holder på med via setet er fine, så på vinterføre blir kjøringen komfortabel siden du alltid har kontroll på veigrepet.

Kvikk styring sammen med godt kontrollert hjuloppheng og karosseri, gjør den dessuten ganske morsom å kjøre på svingete veier i godt driv. Der kommer den fine følelsen i de essensielle kontrollorganene deg til gode, og lar deg utnytte de utmerkede kjøreegenskapene maksimalt.

Antispinn og antisladd kan skrus av, men i realiteten beholdes assistanse på, om du får sladd på bilen. Den skal dog godt gjøres, den er i utgangspunktet understyrt når du overgår grensen for veigrep, og i tillegg sendes forholdsvis mye krefter forover, slik jeg føler den på glatt føre.

218 hestekrefter gir langt fra de samme fartsressursene som eksempelvis EV6 og Mustang Mach-E, men den trenger ikke mer enn 6,9 sekunder for å nå 100 km/t, så dette er mer enn bra nok.

Spesielt rask er den selvsagt fra stillestående, men tråkker du pedalen i gulvet mens du ligger i 70, er også der draget godt nok til enkelt å sprette forbi bilen foran.

Konklusjon

Ser vi bort fra forholdene rundt rekkevidde og den slags, de er uansett litt uavklarte, leverer bZ4X akkurat som du venter fra en Toyota. Eller nærmere bestemt fra en moderne Toyota. For den revolusjonen merket har gjennomgått hva kjøreegenskaper og komfort angår de siste 6-7 årene, følger fullt ut med til denne bilen. Den er ekstremt lettkjørt og føles gjennomtenkt og gjennomtestet hva kjørefølelse og komfort angår. Interiøret gir også plusspoeng, i likhet med plassforholdene inne i kupéen. For pengene, burde denne pakken absolutt friste. Men litt mer batteri kunne vi tatt.

Galleri:

Data:

Toyota bZ4X Active Tech
Pris fra 464 100 (Active)
Pris testbil 508 300
Motortype Elektrisk x2
HK 218
Nm 336
Sek. 0-100 km/t 6,9
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,62
Egenvekt kg 2 010
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 452
Lengde mm 4 690
Bredde mm 1 860
Høyde mm 1 600
Akselavstand mm 2 850
Taklast kg 75
Ombordlader 11 kW 0-100% 390 min
Hurtiglading 150 kW 0-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 71,4 brutto/64 netto
Rekkevidde WLTP 461

 

 

Forrige artikkelÅrets Bilkjøp i Europa er kåret
Neste artikkelAbarth 500e