Hjem Nyheter Årets Bilkjøp i Europa er kåret

Årets Bilkjøp i Europa er kåret

Autobest kårer Årets Bilkjøp i Europa, vinneren for 2023 er Renault Austral. Les hvordan den vant og om bilene jeg stemte på.

Av David K Andersen

Autobest-juryen består av biljournalister fra 31 land, hvorav jeg representerer Norge. Årets Bilkjøp i Europa skiller seg fra Car of the Year ved at startprisen på vinnerkandidatene må være under 25 000 Euro før nasjonale skatter, og at hvert land stiller med ett jurymedlem.

Slik kåres vinneren

Etter å ha stemt frem en liste med 6 finalister, tester vi bilene grundig på vei og bane/testanlegg, før poengene deles ut i kategoriene design, kjøreegenskaper, kjøreglede, autonome egenskaper, infotainment/oppkobling mot telefon/nett, komfort, plass/fleksibilitet, sikkerhet, miljø, bærekraft, forhandlernettverk/servicekostnader og innkjøpspris.

De ulike kategoriene er vektlagt forskjellig, via ulik sum poeng til fordeling i hver, hvorav pris er viktigst.

Sett med norske øyne er ikke kåringen så relevant som den burde for tiden, delvis fordi vårt elbilfokus ikke gjenspeiles i resten av Europa, og delvis fordi utvalget av elbiler til lav nok pris er svært begrenset.

I sin tur medfører dette at to av finalistene i kåringen ikke selges i Norge i det hele tatt, nærmere bestemt nye Honda Civic og Dacia Jogger. Det er heller ikke avgjort om vinneren selv, Renault Austral, kommer til Norge. Det er en fullhybrid, altså en ikke-ladbar hybrid.

Mine plasseringer

Dette er finalistene, sortert i min personlige rekkefølge, med det faktiske sluttresultatet i parentes).

6 Dacia Jogger (femteplass i kåringen)

Jogger er en genial bil: En stasjonsvogn i kompaktklassen som du faktisk kan få med 7 seter. Benyttes ikke bakerste rad, er bagasjerommet gigantisk. Til en pris langt under 200 000 kroner i andre europeiske land, er den et virkelig kupp.

Dessverre passer bilen dårlig inn med norske avgifter. Her blir den for dyr, og da teller også de enklere sidene av ned mer negativt inn.

5 Honda Civic (fjerdeplass i kåringen)

Kanskje min favoritt blant finalistene, nye Civic har blitt fullhybrid, og byr på glimrende kjøreegenskaper og bra akselerasjon. Et sportslig interiør med perfekt, lav sittestilling, i kombinasjon med Hondas typiske kvalitet og følelse, gjør den til en bil jeg gjerne kunne hatt selv.

Når den ikke selges i Norge, er den imidlertid lite relevant for oss i kåringen, og mangel på lademulighet gjør at den taper poeng i viktige kategorier, også når jeg gir mine poeng.

LES MER OM HONDA CIVIC HER!

4 Renault Austral (førsteplass i kåringen og Årets Bilkjøp i Europa)

Det er knepent mellom Autobestvinneren og tredjeplassen på min egen liste. Som du kan lese i denne prøvekjøringen av Renault Austral, er det ikke noe feil med bilen. Den har et flott interiør med markedets kanskje beste infotainment-system, fine plassforhold, god design og bra komfort og drivstofføkonomi.

Men den passer dessverre ikke optimalt inn med norske avgifter, det er jo også derfor det foreløpig er usikkert om den kommer hit i det hele tatt. Mangel på lademulighet er ugunstig, og når den heller ikke kommer med firehjulsdrift, er det ikke vanskelig for nordmenn flest å heller velge nye Renault Megane Electric til antatt minst 100 000 kroner mindre, og med bare litt dårligere plass.

LES PRØVEKJØRING AV RENAULT AUSTRAL HER!

3 Toyota Aygo X (sjetteplass i kåringen)

Den nye bybilen fra Toyota kan virke i utakt med tiden, den er ikke elektrifisert i det hele tatt. Når den likevel havner på en tredjeplass hos meg, er ikke det bare fordi den ser kul ut, har bedre utstyr og egenskaper enn bybiler har pleid å ha, eller er morsom å kjøre.

Med begrenset tilgjengelighet for lading om du bor i by uten fast parkeringsplass, og høye offentlige ladepriser ved gateparkering, er faktisk en liten, lett og billig bensinbil som dette et godt valg om du bor i by. Morsom og superenkel og leve med.

LES PRØVEKJØRING AV TOYOTA AYGO X HER!

1 Peugeot 308 og Opel Astra (tredje- og andreplass i kåringen)

Nye Opel Astra tar andreplassen totalt i Autobest hårfint foran Peugeot 308, hos meg er de to på delt førsteplass med lik poengsum.

Selv om bilene deler plattform, skyldes ikke denne delte vinnerplasseringen i min bok at de er veldig like, faktisk er de ganske ulike både på design og ikke minst kjørefølelse og interiør.

Opelen er litt mer sportslig, mens Peugeoten en anelse mer komfortabel. Når begge scorer massivt i de kategoriene som omfatter miljø og økonomi, siden de kommer som elbiler, blir altså totalen lik, og plasseringen nummer 1.

Begge er glimrende biler, og kommer til å representere utmerkede valg for familier på budsjett når de ankommer neste år. Så billige at de slipper moms, samtidig som de kommer som stasjonsvogner med god plass til både folk og pakk. Det har vært savnet blant elbilene.

LES PRØVEKJØRING AV OPEL ASTRA HER!

LES PRØVEKJØRING AV PEUGEOT 308 HER!

Forrige artikkelMer enn 400 km rekkevidde for oppdatert Opel Mokka
Neste artikkelTest: Toyota bZ4X