Mens de fleste gir opp klassen for de minste og rimeligste bilene, gjør Toyota det motsatte. Nye Aygo X spiller på kul design, friske farger og mye utstyr – og den er merkets første modell kun utviklet i Europa.

Tekst og foto: David K Andersen

Jeg elsker bybiler. Her er det egentlig bare én ting som teller, og det er pris. Derfor er dette de minste, letteste og enkleste bilene på markedet.

Presset på kostnader gjør at spreke motorer, avanserte chassis, nyvinninger på teknologisiden eller andre ting vi vanligvis ønsker oss i en bil, bare er å glemme.

Virkemidlene som gjenstår for å vinne kundens oppmerksomhet, er design, spreke farger, praktiske løsninger og min egen favoritt: Kjøreglede.

Ikke målt i 0-100 km/t, men i lav vekt, ett hjul i hvert hjørne og en bil som er så enkel at den ikke isolerer bort tilbakemeldingene fra veien.

Forhåpningene er derfor store når Toyota som en av få satser i videre i A-segmentet. Mange, blant annet samarbeidspartnerne gjennom to generasjoner fra Frankrike, gir seg.

Det betyr at nye Aygo X er Toyotas eget verk, og ikke bare det, den er merkets første modell utviklet helt i Europa. Den skal også selges bare her.

Litt Yaris, mest Aygo

Basen er delvis den samme som hos Yaris, men bakre del er av bilen er unik for Aygo (under skallet). Omtrent det samme går for hjulopphenget, hvor halvparten av komponentene deles med Yaris, men resten en konstruert for denne.

Xen i navnet hinter til at Aygo har blitt mer crossoveraktig, som jo er i tiden. Men Toyota sier at det også dreier seg om at bilen skal være lettkjørt i byen med god oversikt for føreren. Da er det fint å sitte litt høyere. A-stolpen er dessuten plassert på en spesiell måte for å lette utsikten, og svingradiusen er bare 4,7 meter.

Dette er forresten noe så sjeldent som en ren fossilbil. Igjen handler det om kostnader, og kanskje også om plass og vekt. Da utgår Toyotas fullhybridsystem, og også ren el.

Dermed har vi å gjøre med en tresylindret 1-liters motor uten overlading, som yter 72 hestekrefter og 93 Nm. Den er enten koblet til en 5-trinns manuell girkasse eller en trinnløs automat.

Forbruk og utslipp holdes nede blant via lav vekt, spesielle hjul som er høye og relativt smale, samt lav luftmotstand. Forbruk på blandet kjøring er oppgitt til 0,47 – 0,52 liter per mil, mens utslippet er ned mot 107 g/km.

Godt utstyrt

Utstyrsnivået er om ønskelig høyere enn vi er vant til i dette segmentet. Der konkurrentene gjerne mangler infotainmentsystem helt, får du her 9-tommers HD-skjerm med alt du finner i biler flest, tilgjengelig. Den er på nett hele tiden så du blant annet har skybasert navigasjon, og Apple Carplay og Android Auto er på plass.

Lydanlegg fra JBL står også på utstyrslisten, og for solfylte dager kan Aygo X leveres med kanvas-tak som i sin helhet skyves bakover.

Det spares heller ikke på sikkerhet eller førerassistentsystemer, enten det er adaptiv fartsholder, aktiv styring med unnamanøver-hjelp, eller assistanse ved kjøring i kryss hvor motgående og sideveis trafikk leses.

Til Norge kommer Aygo i 7 utgaver, med startpris for Life-utgaven med manuelt gir på bare 220 000 kroner. Deretter har du Active og Style-nivåer med priser fra 268 900 kroner og opp til 291 300 for Stye Air (ink kanvas-tak). På toppen finnes en fullastet Limited-utgave til 303 300 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kul å se på, er førsteinntrykket, idet jeg går inn døren til parkeringshuset og en lang rekke eksemplarer står klare til prøvekjøring.

At bilen skal tiltale unge, og gjerne kvinner, er ikke vanskelig å forstå når du ser den lille tøffingen. Det understrekes ikke minst gjennom mulighetene du har for fargevalg.

Egne fargedesignere er hentet inn og utfordret til å komme opp med fire nye og unike alternativer. Se dem, med tilhørende navn i minigalleriet her:

Som vanlig faller jeg selv for alt som er rødt, og kaprer en Chili-farget bil for første del av dagen.

«Stutt og butt», er det første som slår meg, og det understrekes med de store 18-tommers hjulene, plassert i hvert hjørne. Den sorte kontrastfargen sitter perfekt mot det røde, og fronten er tøff med en snill del øverst og en sint del med store luftinntak nede.

Bak skinner en luke helt i glass, omringet av lykter med kul LED-signatur. Ved siden av å se mer moderne og leken ut enn forgjengeren, gjør den røffere og tøffere stilen at den også ser betydelig mer kraftfull ut, og ikke så «spe» som den gamle.

Best for to

Mens ting nesten er kantete på utsiden, dominerer en diger ovalformet sirkel med infotainmentskjermen midt inni, når du setter deg inn. Sammen med tøffe setetrekk, kjennes det lett lekent.

Bruken er enkel, med tradisjonelt klima-panel plassert under skjermen, og en tydelig instrumentering med i mini-turteller i venstre kant. En liten informasjonsskjerm hvor du kan se forbruk og andre ting, sitter nederst i det store speedometeret.

Førersetet er høydejusterbart, så fin sittestilling er lett å oppnå. Bredden er ikke så stor innvendig, du sitter nærmere passasjeren ved siden av enn du kanskje er vant til, men plassforholdene ellers er fine. Å være lang og kjøre Aygo X, går like fint som om du er kort.

Bakseteplassen er det mindre festlig stilt med, dørene er nokså smale, så å komme seg inn er ikke like lett som i en større bil. Og når du er på plass, blir det en skvis om du er voksen. Men det går, og det er vel i realiteten poenget.

Bagasjen på 231 liter i ikke villig til å ta to kabinkofferter sånn uten videre, men èn pluss et par bagger eller sekker går fint.

Treg men kul

Motoren brummer såpass friskt at du lurer på om den gjør det med vilje. Men det er nesten bare moro uansett, og når du når cruising speed, er den stille med seg.

Det kan imidlertid ta litt tid, og ikke minst kreve frisk bruk av gasspedalen. Men hallo – det er jo bare moro å legge pedalen i gulvet og jage turtall. Når gjorde du det sist i en bil? 0-100 km/t tar nesten 15 sekunder, og føles også omtrent som det.

LITEN, MEN LYNRASK TOYOTA? LES TEST AV GR YARIS HER!

Den manuelle girkassen, gjør forresten prosessen opp til marsjfart ekstra morsom, den er lett å bruke og presis nok i slagene. Selv om den er min favoritt, kommer antagelig de fleste til å velge automaten, og gjør ikke feil i det. Ikke er bilen tregere på grunn av den, og selv om det ruses friskt når du gir på, roer den motoren mer enn den manuelle kassen når du har fått opp farten.

Fjæringskomforten er voksen for klassen, så bortsett fra at du merker det enkle hjulopphenget litt ekstra over visse former for ujevnheter, flyter Aygoen utmerket langs veien enten du er i byen, på landevei eller motorvei.

Bilen er ekstremt lettkjørt, samtidig som utmerket retningsstabilitet gjør at motorvei i 130 km/t er helt problemfritt. Støynivået er også meget bra for klassen, så her har Toyota klart å lage en lettkjørt bybil du også kan reise på tur med.

 

Det aller beste med den, er imidlertid at den er kjempemorsom å kjøre. Enten det er frisk bykjøring inne i Barcelona sentrum, i konkurranse med gærninger på scooter og hissige taxisjåfører mellom hvert lyskryss og rundt hvert gatehjørne. Eller det er ute på en svingete landevei.

Den lave vekten og direkte følelsen, gjør sammen med få filter mellom veien og deg, at du virkelig får være med på moroa du kommanderer Aygoen til å utføre.

De smale 175-dekkene til tross, er veigrepet imponerende, den henger på gjennom svingene lenger enn du tror, og uten protestere. Går det for fort, slipper den sakte og pent foran, sånn at du bare kan gå av gassen litt for å hente deg inn. Trygt og morsomt.

På ganske få år har prisen på småbiler hoppet fra 200 til 300 000 kroner i Norge. Det er i det nye tomrommet der, nye Aygo X kan finne sin plass.

Den burde dessuten utgjøre et utmerket alternativ for deg som bor i by uten fast ladeplass, og som ikke nødvendigvis bruker bilen hver dag.

Da er en rimelig småbil med bensinmotor perfekt å ha stående ute i gata. Den er alltid klar, enten du skal på Ikea rett utenfor byen, eller til bestemor på Toten.

På turen går du ikke glipp av verken utstyr eller moderne sikkerhet – bare dra av taket, guff på med musikk, plag motoren og ha det moro med kjøringen.

Når Toyota fikser bybil på denne kule måten, både hva design, farger og kjøreopplevelse gjelder, er det ikke vanskelig å svare ja.

Galleri:

Data:

Toyota Aygo X Manuell Automat
Pris fra 220 000 240 100
Motortype/transm. R3 bensin, FWD, 5MT R3 bensin, FWD, CVT
Motorvolum ccm 998
HK o/min 73 6 000
Nm o/min 93 4 400
Sek. 0-100 km/t 14,9 14,8
Topphastighet km/t 158 151
Forbruk blandet l/mil 0,47 – 0,50 0,49 – 0,52
Utslipp CO2 g/km 107 – 114 110 – 117
Egenvekt kg 940
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 231 – 829
Lengde mm 3 700
Bredde mm 1 740
Høyde mm 1 525
Akselavstand mm 2 430
Forrige artikkelSmart er tilbake – her er #1
Neste artikkelMercedes-AMG SL 43 med firer under panseret