Hjem Nyheter Mercedes-AMG SL 43 med firer under panseret

Mercedes-AMG SL 43 med firer under panseret

Mercedes har presentert innstegsversjonen av nye SL, som stiller med 2-liters turbofirer. Formel 1-inspirert teknologi skal kompensere for sylindermangelen.

Av David K Andersen

Direkte oppsiktsvekkende at flaggskip-modeller vi tidligere ikke kunne drømt om noe mindre enn en sekssylindrede motorer i leveres med firer, er det ikke.

Luksusmodeller som Mercedes S-klasse og BMW 7-serie har begge vært innom de siste 10 årene. Og så visste vi at Mercedes-AMG kom til å kjøre på med turboladede firere omtrent fra nå av.

Det føles likevel spesielt at selveste SL også skal hit, men sånn er det: Her er nemlig innstegsmodellen i den helt nye SL-generasjonen, 43.

Tiltak er imidlertid iverksatt for å sikre en kraftleveranse bilen verdig. Utstyrt med 48 Volts mildt hybrid-system, benyttes elektriske krefter derfra til å spinne i gang turboen.

En elmotor er plassert mellom de to turbinene, og får i dem i gang i forkant av avgassenes ankomst. Teknologien er den samme som benyttes i 1,6-literne Mercedes-AMG Petronas F1 Team benytter, og sørger både for eliminering av turbofordrøyning mens man venter på trykk, og bredere effekt og moment-register.

Motoren leverer 381 hestekrefter og 480 Nm, og kan også få litt hjelp av startgeneratoren som gir 14 hester ekstra i en kort periode. Den får naturligvis energi fra samme 48 Volts system.

Nye Mercedes-AMG SL 43 klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder og topper 275 km/t, så ytelsene kan vi i alle fall ikke klage på.

Fire andre nyheter

Det gamle vario-taket i metall er for øvrig skiftet ut med stofftak på nye SL, som både sparer 21 kg vekt og flytter bilens tyngdepunkt lavere. Åpning og lukking tar 15 sekunder, og kan gjøres under kjøring i opp til 60 km/t.

SL kan videre utstyres med firhjulsstyring hvor bakhjulene svinger motsatt av forhjulene i hastigheter under 100 km/t for å avhjelpe alt fra manøvrering på trange plasser til sportslighet i lav hastighet. Over 100, styrer de svakt med forhjulene for å gi bilen bedre retningsstabilitet.

Bilen er i motsetning til foregående modell også utstyrt med et lite baksete, sånn at den kan kalles en 2+2. Et slikt baksete er kanskje oftest praktisk fordi du kan plassere bagasje der, men Mercedes sier det gir plass til personer opp til 150 cm også.

En annen finurlig detalj med den nye bilen er at infotainmentskjermen (11,9 tommer), som er en del av siste generasjon MBUX kommunikasjonssystem mellom deg og bilen, kan justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Dette for å hindre refleksjoner fra solen når du kjører med taket av.

Les mer om nye SL generelt og de andre motorene, og se flere bilder i denne artikkelen.

Galleri: