Ny styling, og interiør med teknologi fra iX, er blant nyhetene når BMW X7 oppdateres. Bilen kommer til Norge i september, men prisene er allerede klare.

Av David K Andersen

X7 er som navnet antyder flaggskipet blant BMW-SUVene, den er knapt 23 cm lengre enn X5. Som hos rivalen Mercedes GLS, dreier dette seg som luksus i toppklassen, kombinert med overdådige plassforhold. Eller bra plass til 7 personer.

En utvilsom drømmebil for familien, men prisen reserverer naturligvis disse bilene for de ekstra bemidlede. Siden X7 kom i 2019 er det produsert 150 000 biler – de største markedene for den er USA, Kina og Korea.

Kanskje er det litt derfor X7 heller ikke med denne faceliften blir ladbar sånn som X5. Lett elektrifisert, er det imidlertid.

En ny generasjon milhybridteknologi lanseres med bilen, 48V-systemet drifter flere funksjoner slik at motoren oftere kan skrus av og generelt belastes noe mindre. Du får også en liten effektboost på 12 hestekrefter.

Toppmodellen i den oppdaterte serien er M60i med 530 hestekrefter og evne til å skyve vogna til 100 km/t på bare 4,7 sekunder.

Du kan se mer om de ulike motoralternativene i tabellen nederst, effekttallene er oppdatert sammenlignet med dagens utvalg.

Monsterdieselen M50d er foreløpig ute, men vil du lese mer om X7 og den, finner du test av bilen her. 

Nytt lysarrangement

Den største nyheten utvendig er definitivt fronten. De smale horisontale LED-lyselementene, som er satt høyere opp på fronten, inneholder posisjonslys, kjørelys og blinklys.

Under disse, innebygd i frontspoileren i et mørkt parti, finner man Matrix LED-enhetene for nær- og fjernlys med nye funksjoner. Disse lysene kommer først til syne når de aktiveres. Om ønskelig leveres også BMW «Iconic Glow». Da lyses nyregrillen opp, både når bilen står stille og når den er i bevegelse.

Bak er den horisontale kromlisten som binder baklyktene sammen nå innelukket i et glassdeksel.

En annen, bokstavelig talt stor nyhet, er at bilen kan leveres med felger på hele 23 tommer fra fabrikk. Her tar den altså opp konkurransen med nye Range Rover som kan by deg det samme.

Som du ser av bildene i galleriet under, skiller det en del mellom sportslige og luksuriøse varianter hva styling angår. Det er mulig å velge M Sport eksteriørdesign, og selvfølgelig også benytte seg av BMW Individual for farger og materialer fra øverste hylle.

Luksus som standard

Du kan selvsagt fortsatt velge X7 som syvseter, men det finnes også andre muligheter. Eksempelvis kan andre seterad bestå av to individuelle og ekstra komfortable seter, fremfor benk.

Bagasjevolum på 326 liter bak tredje rad er bra med tanke på lengden, men felles den ned, rommes hele 722 liter. Med alle seter lagt ned, tar den 2 120 liter, lastet til taket.

Skinnseter, luftfjæring, tre-delt panoramasoltak, stemningsbelysning og firesoners klimaanlegg er å finne på en mer omfattende liste standardutstyr enn vi er vant til hos BMW.

 

Samtidig kan naturligvis bilen ekstrautstyres nærmes i det uendelige, blant annet med Sky Lounge. Her lyses panoramasoltaket opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man selvsagt velge selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan videre velge mellom lydanlegg fra Harman Kardon med 16 høyttalere, eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og effekt på 1 500 Watt i 3D.

Curved Display

Den største nyheten innvendig er definitivt at X7 får samme infotainmentsystem som elbilen iX (les test her).

Den buede skjermen har et helt nytt operativsystem og nye digitale tjenester, sammenlignet med dagens X7.

Legg forresten merke til girvelgeren. Den er også hentet fra iX. Unikt for X7, er imidlertid lyslisten i dashbordet med egen grafikk.

Produksjonen av nye X7 starter på Spartanburg-fabrikken i USA i august, og de første bilene kommer til Norge i september. Bilen kan bestilles hos norske forhandlere fra mai av.

Galleri:

Motorer:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart: C02-utstlipp:
BMW X7

M60i

530 hk 750 Nm 4,7 sek 250 km/t 278 – 303 g/km
BMW X7 xDrive40i 380 hk 520 Nm* 5,8 sek 210 km/t 210 – 240 g/km
BMW X7 xDrive40d 352 hk 700 Nm* 6,1 sek 243 km/t 200-230 g/km

*+ 20 Nm ekstra ved boost fra 48 V mildhydbridsystemet

Norske priser:

Modell: Pris:
BMW X7 M60i Fra kr. 2.031.600
BMW X7 xDrive40i Fra kr. 1.439.800
BMW X7 xDrive40d Fra kr. 1.477.600
Forrige artikkelMercedes-AMG SL 43 med firer under panseret
Neste artikkelPrøvekjøring: Porsche Taycan GTS Sport Turismo