Hjem Nyheter Sniktitt: Nye Range Rover

Sniktitt: Nye Range Rover

Range Rover i femte generasjon er blitt helt ny – men leverer mer av akkurat det samme. Perfekt.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Ta en kikk på overgangen mellom vindusglasset og dørsidene på den nye Range Roveren. Ser du noe pussig? Ta en kikk på en hvilken som helst annen bil, og kikk igjen.

Design- og ingeniør-teamene til Land Rover har klart å kvitte seg med tetningslisten som tradisjonelt ligger utenpå kanten, for en renere og mindre visuelt forstyrrende uttrykk.

Det kan virke som en teit detalj å henge seg opp i, men den forteller egentlig veldig mye om hvordan den nye Range Roveren er utviklet og hva som egentlig er nytt her.

For teknisk sett er alt nytt – dette er en helt ny generasjon Range Rover.

Men på en annen side er egentlig alt ved det samme, det er bare mer.

Mer luksus. Mer krefter. Mer plass.

Mer Range Rover, rett og slett.

Bli med inn!

Ligg-sitt, sitt-ligg

Det er liten tvil om at baksetepassasjerene har fått langt mer oppmerksomhet i nye Range Rover. Ikke bare har setene blir langt mer komfortable og justerbare – Land Rover har også kostet på seg en tredje seterad for første gang i Range Rover-historien.

Det er likevel andre seterad som er av betydning. Med nye skjermer i forseteryggene kan passasjerer her kose seg med underholdning via både innebygget og medbrakt underholdning.

Setene justeres bakover i nærmere ligge-sitte-stilling, og med trådløse hodetelefoner plassert over ørene er det bare å la seg frakte til et sted langt unna – jo lengre, jo bedre.

Det er kun utgavene med lang akselavstand som blir tilgjengelig med en tredje seterad, men skal vi tro den norske importøren er det betydelig interesse rundt denne bilen.

Såpass interesse er det for den nye Range Rover generelt at de spår hele 250 registreringer neste år – og kunne registrert flere om de bare får flere fra fabrikken. Det skal ikke stå på kundegrunnlaget, åpenbart.

Kanskje er det vanlige folks tur til å kjøpe Range Rover nå?

Nei, det er det neppe. For med en startpris på 1,9 millioner er dette fortsatt forbeholdt de færreste.

Større batteri enn en elbil

For 1,9 millioner må du nøye deg med en 250-hesters dieselmotor, men det er i det minste en tre-liters rekkesekser. Derfra kan man oppgradere til 300 eller 350 hestekrefter med samme motorblokk – eventuelt gå for en 360- eller 400-hesters rekkesekser-bensin.

Alle disse er kombinert med et mild-hybridsystem.

Men mer aktuelt for Norge er kanskje PHEV-utgavene; de ladbare hybridene.

Bensinmotoren på 400 hester består, og kombineres med elektrisk kraft til å kombinert gi enten 440 eller 510 hestekrefter.

Batteriet har hele 38,2 kilowattimer kapasitet, nok til å gi bilen 100 kilometer ren elektrisk kjørelengde.

For ordens skyld: 38,2 kilowattimer er faktisk større batteri enn i min egen elbil: En Seat Mii Electric …

Blir dette likevel for puslete er det fortsatt ingen grunn til å frykte. Britiske biler nytes best med V8, og Range Rover skuffer ikke. For på toppen av hierarkiet står en 530-hesters twin-turbo V8, som sparker luksusdråget fra null til hundre på 4,6 sekunder.

Vegansk valgmulighet

Motorvalg er kanskje underordnet i en Range Rover. Jo, det er kjekt med kraftoverskudd – og det burde man finne i flere av motoralternativene her – men det er opplevelsen på innsiden som teller.

Vi har allerede vært innom baksetene, så la oss ta en tur frem.

Bak et nydesignet ratt sitter man som alltid i en Range Rover: Høyt. Majestetisk høyt.

I stoler som aldeles ikke trenger være skinnkledt – Land Rover tilbyr veganske interiør i flere av sine modeller nå, med ganske lekre stoff-alternativer, faktisk – er man konge på veien, og nyter blikket utover en trafikk og verden man ellers ikke trenger forholde seg til.

Nå har vi ikke fått kjøre den nye Range Rover enda, men basert på erfaring fra utgående modell kombinert med det faktum at den nye generasjonen har aktiv støydemping med små høyttalere i hodestøttene, kan vi vel være ganske trygg på at dette er en stille opplevelse.

Spesielt stille burde det være de første 100 kilometerne i PHEV-versjonene.

Mye touch – høy kvalitet

Foran rattet sitter en instrumentskjerm med lekker grafikk, og den kraftig oppgraderte Pivi Pro-enheten midt i dashbordet sørger for underholdning, informasjon og innstillinger.

Klimaanlegget er heldigvis beholdt med egne knapper og hjul, men det er utstrakt bruk av berøringsfølsomme knapper her – ikke fysiske trykknapper.

Det gjelder også rattet, men disse fungerer bedre enn tilsvarende ratt-knapper i nyere Volkswagen-modeller, for eksempel.

Materialkvaliteten i Range Rover var allerede god fra før, men har absolutt tatt et steg opp nå.

Dessuten må jeg si jeg liker de rene, enkle linjene som preger både interiør og eksteriør.

Utvendig er det lite som har skjedd ved første øyekast, men særlig hekken er kraftig re-designet, og uttrykket er enklere og renere enn tidligere.

«Bare» en svær, dyr SUV

Som nevnt var det ikke anledning til prøvekjøring av nye Ranger Rover helt enda, men vi kan nok bare glede oss.

At bilen er svinedyr, er åpenbart ingen hinder for at vi kommer til å se en del av disse på veien fra neste år av. Skal vi spå er det på Oslo vest og i Bærum tettheten vil være høyest, men i konkurranse med biler som Porsche Cayenne, BMW X7 og Mercedes GLS holder jeg en knapp på Range Rover.

Den er mindre «flashy», mer elegant og har ingen problemer med å tørre å være seg selv.

Den prøver ikke være sportsbil, den prøver ikke være bling-bil – bare en svær, dyr SUV med utsøkt komfort og klasse.

Herlig.