For første gang kommer klassikeren Corolla som SUV. Vi har sett nærmere på den nye Cross-utgaven.

Tekst og foto: David K Andersen

Toyota hadde offisiell Europa-premiere på Corolla Cross under Kenshiki-forumet i Belgia, hvor vi var til stede for å kikke nærmere en rekke nyheter.

Golf-konkurrenten Corolla operer i kompaktklassen, og selvfølgelig er det nettopp der denne SUVen, eller kanskje mer riktig crossover-varianten, også plasserer seg.

Mellom C-HR og RAV4

Lengden på 4,46 meter plasserer den helt opptil kjente konkurrenter som Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 og Nissan Qashqai. Sammenlignet med Toyotas egen C-HR, er nye Corolla Cross relativt beskjedne 7 cm lengre.

Den burde imidlertid fylle et litt annet rom enn nettopp C-HR.

For det første er designen temmelig konservativ, bortsett fra en uvanlig sint og tøff grill, er den svært lik storebror RAV4. Ser du de to fra siden, vil du antagelig slite med å skille dem på avstand. I motsetning til C-HR, som er langt friskere å se til.

Men det trenger ikke være negativt, en av fordelene med Corolla Cross-designen er jo at den ser mer ut som en ekte «firehjulstrekker», og det liker mange.

Dessuten har den faktisk firehjulsdrift – i motsetning til C-HR, som mistet det da bensinutgaven gikk ut for en tid tilbake.

Her er nemlig samme type system på plass som i Yaris Cross, den har en liten elmotor på bakakslingen som driftes av strøm fra hybrid-systemet. Antagelig mer til støtte for fremkommelighet enn kjøreegenskaper. AWD-i, heter det, elmotoren leverer 41 hestekrefter.

Nytt hybridsystem

Apropos hybrid-system, er nettopp det bilens mest spennende tekniske nyhet. Corolla Cross debuterer neste generasjon fullhybrid-system, det femte i rekken.

De som følger litt med på Toyota vet at det ble gjort vanvittige forbedringer fra tredje til fjerde generasjons hybrider, de fikk ned forbruket vesentlig – virkelig merkbart.

I hvilken grad det skjer om igjen nå vet vi ikke, men antar det er grenser for hvor langt ned det er mulig å dra det så lenge det er snakk om en ikke-ladbar bil. Men: Du får mer effekt.

Sammen med 2-literen som i første rekke leveres i denne bilen, øker systemeffekten fra 184 hestekrefter til 197. Resultatet er at en Corolla Cross klarer 0-100 km/t på 8,1 sekunder. 0,1 kjappere enn en lettere og mindre C-HR med 184.

Toyota sier i tillegg at det er gjort forbedringer på kraftleveransen, slik at eksempelvis motorens turtall bedre matcher følelsen av fremdrift.

Bare digitalt

På innsiden minner det, som utsiden sterkt antyder, mye om andre modeller fra Toyota. Også her er C-HRens friske design tonet ned, og alt er litt mer konservativt.

Det gjelder imidlertid ikke den digitale siden, hvor Corolla Cross er utstyrt med heldigital instrumentering fra skjerm på 12,3 tommer. Det skal ifølge Toyota være størst i klassen, og den skal by på fleksible løsninger og rask programvare. Hva du vil ha fremme, kan du selv velge.

Bilen har videre nytt infotainmentsystem med 10,5-tommers skjerm i midten. Også dette er raskt, og har høyoppløselig skjerm. Sky-basert navigasjon er på plass, det samme gjelder trådløs Apple Carplay (Android Auto kan bare brukes med kabel).

Artikkelen fortsetter under annonsen

For sikkerhets og assistanse-systemer presenteres et nytt begrep som inkluderer både Safety Sense og flere aspekter som parkeringshjelp og lignende. T-Mate, er navnet.

Det ser ut til at Toyota har inkludert alle de nyeste sikkerhetssystemene, som eksempelvis varsling for åpning av dører når det kommer noen bakfra, og assistanse i store kryss hvor møtende trafikk tas med i systemets analyse. Her er også OTA-oppdateringer nå inne, slik at systemene kan oppgraderes enkelt også i fremtiden.

Nye Toyota Corolla Cross kommer til Norge høsten 2022.

Bilder fra Toyota:

 

Forrige artikkelSniktitt: Nye Range Rover
Neste artikkelTest: Porsche Macan GTS