Design og interiør utenom det vanlige, setter nye, ladbare Peugeot 308 tilbake på kartet.

Tekst og foto: David K Andersen

Forrige generasjon av Peugeots spiller i Golf, Astra, Focus og Corolla-klassen, gjorde ekstremt godt fra seg. Klassisk, stilfull design, stor bredde i drivlinjer, praktiske egenskaper, gode priser og ikke minst et interiør ingen hadde sett maken til, gjorde susen.

Kanskje var det derfor det tok hele 8 år før arvtageren kom, men nå er den her. Imidlertid i en verden som ser annerledes ut.

Men det ser ikke ut til å gjøre noe, for nye 308 kommer som ladbar hybrid med en gang, og ikke minst som elbil allerede neste år, dersom ryktene stemmer.

Du kan velge mellom 5-dørs kombi, eller stasjonsvognutgaven SW som vi kjører her. Prisene starter på drøye 300 000 kroner for en kombi med 1,2-liters bensinmotor, manuell girkasse og Active utstyrsnivå. SW betinger tillegg på 25 000 kroner.

Av drivlinjer kan du ved siden av 110-hesterutgaven som utgjør innsteget, velge bensin med 130 hestekrefter og automat, eller diesel med samme effekt og girkasse.

Mest aktuelt for de fleste er selvsagt de to hybridutgavene med enten 180 eller 225 hestekrefter i systemeffekt. Begge er utstyrt med batteri på 12,4 kWt og har elektrisk rekkevidde mellom 57 og 62 km, avhengig av karosseri og utstyrsnivå.

180-hesteren får du i alle tre utstyrsgrader: Active, Allure og GT. Vil du ha 225, må du velge sistnevnte. Prisene for de ulike ladbare variantene strekker seg mellom 369 900 kroner og 469 900.

Vil du ha det beste, nyeste utstyret, som LED Matrix automatiske lys, Focal lydanlegg, Alcantara-kledde seter eller det spesielle AQS rensesystemet for kupé-luft må, må du velge GT.

Men Allure serverer også nyttige nyheter som den 10 tommer store infotainmentskjermen i HD, E-Call nødoppringing, Peugeot Connected Services, adaptiv fartsholder med stop & go, gode aktive sikkerhetsfunksjoner, stemningsbelysning, varme i rattet og nøkkelfri tilgang og start. For å nevne noe.

360-graders kamera, automatisk parkering og varme i frontruta finnes også.

Fellesnevneren for utstyr er uansett at det er mye av det for klassen, uten at det koster skjorta.

Som før er 308 basert på EMP2-plattformen, men i en oppfrisket versjon den deler med blant annet nye Opel Astra og DS 4.

Akselavstanden har økt med 5,5 cm, samtidig som bilen er 2 cm lavere. I denne stasjonsvogna tar bagasjerommet 548 liter, som er meget bra for en ladbar hybrid i segmentet. Velger du ren fossil, tar den hele 608. Også kombi-utgaven har fine tall å vise til her. 361 liter for hybriden og 412 for fossil.

Utvendig design preges av den store grillen i samme stil som SUVene 3008 og 5008. På bilder fremstår den i største laget, og nærmest merkelig lavt plassert, mens virkeligheten tilfører mer harmoni og gjør fronten betydelig lettere å like.

Med unntak av måten fremre del av panseret knekker ned mot grillen på, er hovedlinjer og proporsjoner tradisjonelle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig skorter det ikke på detaljer å følge med på, enten det er profilen som starter i frontlyktene og fades ut i for-dørene, det utradisjonelle lille skjørtet over kanalen som ikke varer hele veien mellom akslingene, eller den uvanlig skulpturelle bakenden.

Legg spesielt merke til innsatsene i baklysene. Dette er ganske tøft. Jeg synes også den nye Peugeot-logoen sitter som et skudd. Spesielt på denne hvite bilen med sort kontrastfarge en rekke steder.

Høyt nivå

Innsiden kan ved første øyekast minne om den forrige generasjonen, som stemmer – prinsippet med lite ratt og instrumentering over det, beholdes. Annet enn det, er imidlertid dette en annen verden.

Byggekvaliteten og materialvalgene er rett og slett enestående for segmentet. Med noen unntak, virker det som om Peugeot lukter på premium. Uten å ta betalt for det.

Designen holder samme nivå, bortsett fra en litt rar og tom flate til høyre for midten av dashbordet, ser dette skikkelig kult ut. Legg også merke til tøffe detaljer som utformingen på panelet girvelgeren er plassert i.

Den digitale skjermen rett foran deg har 3D-funksjon som faktisk er kulere enn det høres ut som. Informasjon er enkel å lese av, men som før hos Peugeot, er valgmulighetene for innhold og utseende for denne skjermen, litt mer beskjedne enn hos enkelte konkurrenter.

Det viktigste skjer imidlertid på de to skjermene du ser i midten. Den øvre, som er selve infotainmentsystemet, representerer en revolusjon for Peugeot og for så vidt de tidligere PSA-merkene, som alle har hatt noenlunde samme opplegg i en rekke ulike modeller de senere årene.

Oppløsningen er glimrende, menyer og valg mye bedre, og responsen fra skjermen en helt annet. Dette kjennes påkostet, friskt og moderne.

Jeg skal se nærmere på brukervennlighet og systemet generelt når vi senere skal teste bilen over lenger tid, men den nye hurtigvalgs-skjermen som har kommet på undersiden, virker også lovende.

Den er både stilig og gjør ting enkelt å hente opp. Sammen med ytterligere hurtigvalgknapper under der igjen, denne gangen faktiske knapper og ikke berøringsfølsomme overflater, og et tradisjonelt volumhjul, lover dette riktig så bra.

Setene er svært sportslige i følelsen, med utforming som holder deg godt på plass og polstrer godt på alle kanter. i-Cockpit-løsningen med lite ratt i fanget og sikt til instrumentene over, er fortsatt ikke en løsning jeg er helt overbevist om at er bedre.

Men selve kjørestillingen, er det ikke noe å si på. Det er rikelig med muligheter for justering av sete og ratt. Ikke minst virker det som om forgjengerens litt merkelige plassering av pedalboksen ganske langt inne i bilen, ikke er like påtrengende her.

Baksetet er ikke det beste i klassen hva plass angår, men antagelig stort nok. Dessuten er sittekomforten god – noe vi tenderer til å glemme når det kommer til elbiler, hvor riktignok plassforholdene er glimrende, men høye gulv skaper rare og ikke alltid gode sitteposisjoner.

Velkjent og presist

Drivlinjen, vi har en 225-hesters ladbar hybrid om hendende her, er ikke noe nytt – vi har kjørt denne i en lang rekke modeller tidligere.

308ens lave høyde og vekt (sammenlignet med SUVene) virker imidlertid til å bidra merkbart når det kommer til rekkevidde. Som stasjonsvogn og med alt utstyr, regner jeg med testbilen er nede på 57 km WLTP. Når jeg kjører 49 km i 6 varmegrader inkludert kaldstart, er det bra.

I bruk er drivlinjen myk, raffinert og lettkontrollert via gasspedalen, enten du bare kjører på strøm, eller bensinmotoren er i gang. Det passer bra til det påkostede interiøret, og kompletterer på en måte pakken.

Bremsepedalfølelsen er imidlertid ikke god nok, om vi skal finne noe å plukke på. Her er det selvfølgelig en balanse mellom regenerering og faktisk bruk av klosser mot skiver, men det er ikke alltid samsvar mellom forventet retardasjon og det som faktisk skjer. Kanskje er det tilvenning, men jeg lurer på om det ikke burde gjøres en bedre kalibreringsjobb her.

Sportslig sett, har du mer enn nok krefter når bensin og strøm slår seg sammen, bilen er utvilsomt kvikk i alle situasjoner.

Og uten å fremstå som uvanlig kjøreglad i svingene, er styringen ultrapresis. Det gjør at bilen kjennes direkte og lettkjørt – den lystrer kommando umiddelbart.

Fjæringskomforten leverer også ved dette første møtet, for ikke å snakke om støy-nivået som er imponerende behagelig for klassen.

Så skal vi ta kjøreegenskaper, komfort og lekenhet langs svingete veier nærmere, når vi tester over flere dager – på sommerdekk – litt senere.

Det er vanskelig å fri seg fra tanken om at dette fremstår som en utrolig påkostet bil i sitt segment. Så kan det hende at Peugeot har latt sparekniven løpe på andre ting – som vi ikke oppdaget på denne første prøveturen.

Uansett lover dette godt – du har ikke bare et flott interiør, men også masse utstyr å frotse i, plass til familie og bagasje, mulighet til å kjøre elektrisk det meste av tiden, og stilig design.

Til godt under halvmillionen for hele pakken, er det god grunn til å ønske 308 velkommen tilbake. Den oppleves som et tydelig og unikt alternativ – akkurat som forrige gang.

Galleri:

Data:

Peugeot 308 SW GT PHEV 225
Pris fra 304 900 (kombi, 1,2, man, Active)
Pris testbil 469 900
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, FWD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 598
HK o/min bensin 180 6 000
Nm o/min bensin 250 1 750
HK elmotor 110
Nm elmotor 320
Systemeffekt hk 225
Systemmoment Nm 360
Batterikapasitet 12,4
Sek. 0-100 km/t 7,5
Topphastighet km/t 235
Rekkevidde el km 57 – 59 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,12
Utslipp CO2 g/km 29
Egenvekt kg 1 687
Tilhengervekt kg 1 450
Bagasjerom liter 548 – 1 574
Lengde mm 4 636
Bredde mm 1 852
Høyde mm 1 442
Akselavstand mm 2 732
Forrige artikkelElektrisk luksus-sedan: BMW i7
Neste artikkelPorsche 911 Sport Classic