Klassiske linjer blandes med radikale designgrep, luksusen er overveldende, og den er elektrisk. Nye BMW 7-serie er klar, heter i7, og lover komfort og kjøreglede som alltid.

Av David K Andersen

Det er lett og tenke at dette var radikalt. En ny designskole er tydelig innført hva fronten gjelder, vi så noe lignende på faceliftede X7 for bare dager siden.

De klassiske BMW-trekkene med nyrer i midten og doble lykter på sidene, videreføres, men nå i betydelig endret form. Kjørelysene øverst er ekstremt smale, men fortsatt doble. Og så skjuler hovedlysene med LED Matrix seg under sotede glass lenger ned.

Kanskje radikalt, men vi må ikke glemme at BMW 7-serie har vært radikal også tidligere. Vi snakker da spesielt om E65 fra 2001. Jeg tror faktisk ikke denne nye generasjonen kommer til å vekke like mye rabalder.

Jeg synes dessuten den nye fronten er spennende, og gleder meg til å se og føle opplevelsen av den i virkeligheten, når den tid kommer.

Videre kompletteres den av hva som fremstår som en svært vellykket fornyelse av den klassiske luksus-sedan-designen ellers på bilen. Moderne linjer og detaljer blandes med svært klassiske, på en kul måte. Du ser det er noe nytt, men trenger ikke lure på hva slags type bil det er.

Elbil og pris

Nye 7-serie lanseres i november, og det er elektriske i7 som først kommer hit til Europa. Andre steder i verden kommer den fra starten av med klassiske modellnavn som 740i (R6) og 760i (V8, V12 forsvinner).

Men i7 it is, i denne omgang.

Først ut er xDrive60. Med en elektrisk motor på forakselen på 258 hk og en elektrisk motor på bakakselen på 313 hk, har bilen en samlet effekt på 544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.

Batteripakken er på 101,7 kWt, og med WLTP-forbruk på 1,84 til 1,96 kWt per mil, får den rekkevidde mellom 590 og 625 km avhengig av utstyrsnivå.

Hurtiglading kan skje med effekt opp til 195 kW, som betyr at det tar deg 34 minutter fra 10 til 80 prosent SOC under optimale forhold. For mer effektiv hurtiglading, kan batteriet prekondisjoneres – enten automatisk ved at du legger destinasjonen inn i navigasjonen, eller ved at du manuelt aktiverer ladeforberedelse.

I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1 000 Nm dreiemoment. Den gjør unna 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Denne helelektriske modellen får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreiemoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km.

Norske forhandlere åpnet for bestilling av i7 xDrive60 i går, med en startpris fra kr. 1.169.000 eks mva.

-Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

-Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, avslutter Tegneby.

Bare lang, bare luksus

I motsetning til sine forgjengere, kommer i7 bare i én lengde. Med sine 5 391 mm, er den enda litt større enn utgående utgave i lang versjon. Den er også 17,5 cm lengre enn erkerival Mercedes EQS (les test va den her). Sporvidden er dessuten økt.

Luftfjæring og firehjulsstyring skal bidra til perfekt kompromiss mellom sport og komfort, den skal være lettkjørt når du trenger det, og kul å kjøre om du vil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I interiøret ligger fokuset på den innovative brukeropplevelsen og siste generasjon av iDrive-operativsystemet. I tillegg til BMW Curved Display, som man kjenner fra BMW i4 og BMW iX, gir en ny type lys- og funksjonslist på instrumentpanelet og dørene en spesiell opplevelse – både visuelt og gjennom berøring.

I baksetene skal du finne både enestående komfort og nye underholdningsstandarder. Innstillingene styres fra touchpanelene i dørene. Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får du en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning.

Den forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene eksempelvis kan velge sine personlige favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester. Senere vil du også eksempelvis kunne bruke Curved Display fremme, for YouTube-strømming når bilen står stille.

Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt, tar seg av lydkvalitet på øverste hylle.

For den som sitter bak rattet i helt nye BMW 7-serie, bidrar en rekke førerassistansesystemer til en komfortabel kjøreopplevelse. De autonome egenskapene vil rulles ut i tiden fremover, på det som kalles nivå 3, for både autonom kjøring og parkering.

Galleri:

Forrige artikkelFørsteinntrykk: Lexus RZ 450e
Neste artikkelPrøvekjøring: Peugeot 308 SW