Peugeots suksessmodell 3008 er klar for midtlivsoppdatering. Her er de første bildene og alle nyhetene.

Av David K Andersen

Som du sikkert har fått med deg, har Peugeot 3008 nylig kommet som ladbar hybrid – du kan lese vår test av den her.

Modellen begynner imidlertid å få noen år på nakken, den ble introdusert i 2016. Og selv om den var før sin tid den gangen, som nok også er noe av grunnen til modellens suksess, den hadde jo allerede da heldigital i-Cockpit, er det nå tid for oppdatering.

Du ser det faktisk på detaljer som LED-signaturen i frontlysene – at bilen ikke lenger er helt fersk.

Så er da også hele fronten redesignet og ny, når 3008 nå faceliftes. Full LED er såklart på plass – med «hoggtann»-signatur. Dette er i stil med Peugeots øvrige nye biler. Forandringen ser riktig så vellykket ut på bildene – den er både tøff i trynet, og har et aggressivt, lurt smil.

Bakenden får ikke like omfattende forandringer og minner mye om den gamle, men LED-lysene er helt nye og har mer fremhevet 3D-signatur. Den får også sekvensielle blinklys.

På innsiden var 3008 som nevnt, allerede fra før svært moderne. Ikke bare er alle informasjonsflatene digitale, dashbordet byr på svært utradisjonell og spennende design.

Det eneste punktet som virket «vanlig» i den, var selve infotainmentskjermen, som hverken var spesielt stor, hadde imponerende oppløsning eller funksjonsstyring ut over det grunnleggende du finner i de fleste biler.

Ikke uventet oppdateres den nå, måler 10 tommer i den nye bilen, og har høyere oppløsning. Også instrumenteringen, i-Cockpit med skjerm på 12,3 tommer, får høyere oppløsning og klarere fremstilling av informasjonen.

Du kan spesifisere bilen annerledes enn tidligere også, blant annet med to nye farger, og ikke minst Black Pack.

Den er et tillegg for utstyrsnivået GT, og får en rekke detaljer i blank eller matt sort. Vi snakker i grillen, logoene, skliplaten under, fangere, takrails spoiler og feltet nede på dørene.

Vil du virkelig ta den helt ut, kan GT nå også utrustes med rødt nappaskinn eller sort Alcantara.

På sikkerhetsfronten oppdateres det med mer utvidet funksjonalitet. Blant høydepunktene, og uvanlig på biler i denne klassen, er Night Vision som oppdager mennesker og dyr opptil 250 meter foran bilen.

Den adaptive cruisekontrollen virker helt ned til 0 km/t, og setter bilen i bevegelse igjen automatisk om stoppen er kortere enn 3 sekunder.

Nødbremsen fungerer i hastigheter mellom 5 og 140 km/t, og leser biler, syklister og fotgjengere både dag og natt. Også skiltleseren er oppdatert med evne til å oppfatte flere typer skilt.

På motorsiden skjer det ikke så mye, den store nyheten ladbar hybrid er fortsatt fersk, og sannsynligvis den mest interessante i Norge. I den beholdes det meste uendret, men den får noe kraftige elektrisk motor på bakakslingen. Les mer om den i testen det er linket til øverst.

For deg som klarer deg med ren fossil motorisering, forhjulsdrift og gjerne ønsker noe lavere pris, vil 1,2-liters turbo bensin på 130 hestekrefter og 1,5 diesel med samme effekt, begge med 8-trinns automatgir, fortsatt være tilgjengelig. Selvfølgelig også de i faceliftet utgave.

Nye Peugeot 3008 kommer til Norge mot slutten av året.

Galleri: