Selv som forhjulstrekker med ren fossildrift, har 3008 gjort godt fra seg i Norge. Nå har den både blitt ladbar og fått firehjulsdrift.

Tekst og Foto: David K Andersen

Det tok liksom en generasjon for å få dette riktig. Peugeot ville gjøre noe litt annerledes enn alle andre i kompakt-SUV-segmentet, og endte med en nokså spesiell vri på første generasjon 3008 i 2008.

Bilen var smart nok, gjorde det bra, og hang med i 8 år, men en snill og rund krysning av SUV, kombi og flerbruksbil, er kanskje ikke det som appellerer mest i en klasse hvor tøff-i-tryne-faktoren er viktig.

Eventuelt tapt mark ble imidlertid tatt igjen med stormskritt da Peugeot lanserte andre generasjon 3008 i 2016 – bilen du ser her. Fortsatt ulik alle andre, men nå også skikkelig tøff med design så tydelig at ingen kunne ta feil av den.

Når den på innsiden fulgte opp med banebrytende og hypermoderne design og teknologi, i tillegg til at den hadde attraktive motorer for det norske avgifts-regimet, ble det full suksess.

Det eneste den har manglet er ladekabel og trekk på alle fire. Det er nå ordnet, og kommer attpåtil med hele 300 hestekrefter som bonus.

Ladbar hybrid

Denne SUVen deler plattform blant annet med Opel Grandland X som vi testet i lignende utgave nylig.

Her er det snakk om tverrstilt 1,6-liters turbo bensinmotor foran, koblet sammen med en elmotor og 8-trinns automatkasse.

I den andre anden har den en spesialkonstruert bakaksling med innebygget elektrisk motor. På den måten oppnås firehjulsdrift.

Batteripakken er plassert i gulvet foran bakakslingen, og er på 13,6 kWt. Som er meget bra for klassen, og skal gi elektrisk rekkevidde på inn til 59 km.

Det beste av alt, er at om du oppfører deg normalt pent i trafikken, er rekkevidden fullt oppnåelig. Faktisk kjørte vi hele 64 km i vår faste løype. Riktignok i 25 graders sommervarme, men likevel: Det er fantastisk bra.

Det viktige med dette, er at du har nok rekkevidde til det aller meste av daglig kjøring. Og den bryr seg heller ikke særlig om at du deler dagen inn i mange småturer. Vi oppnådde mer enn 50 km rekkevidde hver dag de gangene vi ikke kjørte spesielt for å teste – fordelt over en rekke småturer.

Kjører du lenger, vil selvfølgelig bensinmotoren begynne å kreve sitt, men selv da havner du gunstig ut. Vi opplevde forbruk på 0,27 liter per mil på 10 mil med start med fullt batteri. Økte turen til 15 mil, havnet forbruket på 0,38.

Skulle du blåse helt i lading, er ikke det noen krise heller. Regn med drøye 0,6 liter per mil.

Det interiøret

Hopper vi inn bak rattet, er det umulig ikke å bli slått av interiøret i 3008. Da snakker jeg ikke bare om den spesielle løsningen med lite ratt som er flatt på toppen slik at du leser av instrumentene over istedet for inne i det, men design og materialbruk.

Dette interiøret er, etter at Peugeot nå monterer det i alle moderne modeller, ingen sjokkerende nyhet lenger, men det er ikke dårligere av den grunn.

Både de store linjene i designen, og detaljene, er unike – ulikt alt annet. Måten du sitter på i forhold til dashbord og midtkonsoll gir solid cockiptfølelse, og utformingen av paneler og lister oppleves som spennende.

At alt er digitalt er selvfølgelig også kult, instrumentene har virkelig fin grafikk med god oppløsning. Muligheten til å ta fram ulik informasjon og bygge innholdet i instrumentskjermen selv er begrenset mot enkelte andre, men du har flere forskjellige visninger å velge mellom.

Materialbruken er siste høydepunkt – det som på mange måter bringer alt sammen. Dette interiøret hadde nemlig ikke fungert så godt om ikke Peugeot hadde kostet på rikelige flater trukket med myk plast som føles påkostet. Du finner også fine sømmer i panelene, og ikke minst er det Alcantara-aktige stoffet i midtelen, og i setene, med på å brekke opp i det sorte og skape enda mer høyverdig inntrykk.

En del detaljer gjør at full premium-følelse fortsatt er en bit unna, men sammenlignet med de fleste konkurrentene, kjennes dette utvilsomt mer påkostet og spesielt.

Det betyr imidlertid ikke at alt er feilfritt, jeg er eksempelvis ingen stor tilhenger av konseptet med det bittelille rattet, som jeg mener reduserer retningsstabiliteten i høyere hastigheter. Men det er unektelig enkelt og kjapt når du manøvrerer på parkeringsplassen.

Infotainmentsystemet er heller ikke noe spesielt å skrive hjem om. Helt fint i funksjon og utseende, men her merker du at 3008 har vært med noen år allerede. Det er hverken glassklar super-høyoppløselig skjerm, eller spesielt fancy og kreative skjermbilder og menyer. Den burde også hatt flere og bedre funksjoner i kjørecomputeren slik at du kunne følge ting som elektrisk forbruk bedre.

At klimaanlegget styres via hovedskjermen er ikke ideelt, men mindre av et problem her hvor du aktiverer det via en av hurtigknappene midt i dashbordet. For øvrig er den knapperekken noe av det kuleste i sitt slag på markedet.

Sittestillingen er for øvrig god, med rikelige justeringsmuligheter for både sete og ratt. Også sittekomforten slår til – de er like gode å sitte i som det ser ut som, med fin kombo av komfort og sidestøtte.

Hopper vi bak, er også det et bra sted. Ikke like stort og komfortabelt som i de litt større SUVene ala Toyota RAV4 – det kan være kjekt å vite – men her er det nok plass for de fleste. Helt flatt gulv og dørsider som går ned utenpå kanalene, er positive detaljer.

Da er bagasjerommet et svakere punkt. Det er på mange måter større enn hva de angitte 395 literne sier, med anvendelig utforming. Men om det er stort nok for en familie på 4 med oppakning, er en annen sak.

Komfortabel

Den nye bakakslingen sørger for at du slipper den enkle torsjonsfjæringen på vanlige 3008, men samtidig veier denne hybriden ikke ubetydelige 1 840 kg.

Peugeot gjør en god jobb med å skjule vekten, men kommer, om vi skal være pirkete, kanskje ikke helt i mål. 3008 er mykere og mer komfortabelt satt opp enn søstermodellen Opel Grandland X, som jeg synes passer biltypen, men det gjør også at den kan bunne fjæringen når du treffer større ujevnheter i høyere hastighet.

Samtidig merker du at de har vært nødt til å beefe opp dempere og fjærer for å takle vekten. Fullt så komfortabel som en Peugeot gjerne kan være i fjæringen, er den derfor ikke, idet karosseriet beveger seg noe mer i takt med ujevnt underlag enn optimalt.

Men så lenge veibanen ikke kaster altfor mye på seg, er flyten svært bra, og sammen med de gode setene og lavt støynivå, klassifiserer vi enkelt 3008 som en av de mest komfortable kompakt-SUVene.

Går unna

Det lille rattet gir i seg selv sportslig følelse, og så lenge du ikke presser på særlig hardt langs svingete veier, oppleves 3008 som nokså sportslig. Den er nøytral i måten svingene takles på, og styringen er svært presis og rask. Den er dessuten flott vektet, sånn at motstanden i rattet når du svinger på det, er passe tung og føles naturlig.

Drar du på mer langs en svingete vei, kommer vekt og tyngdepunkt inn, og sammen med relativt beskjeden bredde på dekkene, har du hverken voldsomt mye veigrep eller særlig imponerende karosserikontroll.

Men det spiller ikke så stor rolle, det viktige er at den er lettkjørt, trygg og forutsigbar – jeg regner med du ikke har tenkt å delta i Flåklypa Grand Prix.

Selv om du forsåvidt kunne det, basert på tilgjengelige fartsressurser. 0-100 km/t på 5,9 er bare helt vanvittig for en familiebil som dette. Flaks at styringen er så kjapp – sånn at du rekker å faktisk svinge rundt, fremfor å kjøre bilen foran rett i baken, når du tråkker gassen i gulvet for å kjøre forbi.

Om ikke best på markedet, har Peugeot gjort en imponerende jobb med justering og kalibrering av drivlinjen. Samspillet mellom de tre motorene, girkassen, og dine inputs via gasspedalen, kjennes komplett, naturlig og lettkjørt.

8-trinnsautomat sørger for at du slipper å irritere seg over motor som ruser og den type ting under full akselerasjon (flere konkurrenter velger trinnløs automat i hybrider på samme størrelse). Girkassen fungerer utmerket i all vanlig kjøring, og er strengt tatt bare en helt umerkelig del av kjøreprosessen.

Tråkker du på og vil kjøre mer aktivt, er den ikke alltid like fullhjertet med på laget, og ønsker du å gire selv via de godt plasserte hendlene bak rattet, er responsen litt treg. Dette funker best i automat.

Konklusjon

Med alt utstyr som her, er ikke 3008 Hybrid4 en billig familiebil. Og bagasjerommet kan være snaut for noen. Som ladbar hybrid, er den imidlertid svært vellykket, og blant de aller beste i sitt segment. Legg til det spesielle interiøret, og du har prikken over i-en, som både bidrar til forsvar av prisen, og ikke minst skiller 3008 ut i mengden og gjør den mer attraktiv enn mange konkurrenter.

Galleri:

Data:

Peugeot 3008 GT Hybrid4
Pris fra 351 900 (bensin, manuell)
Pris testbil 579 500
Motortype R4 bensin turbo + 2 x elmotor
Drivlinje 8A, elektrisk RWD + elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 598
HK o/min bensin 200
HK elmotor 110 foran, 112 bak
Systemeffekt hk 300
Systemmoment Nm 520
Batterikapasitet 13,2 kWt
Sek. 0-100 km/t 5,9
Topphastighet km/t 240
Rekkevidde el km 59 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,13
Utslipp CO2 g/km 29
Egenvekt kg 1 840
Tilhengervekt kg 1 250
Bagasjerom liter 395 – 1 357
Lengde mm 4 447
Bredde mm 1 841
Høyde mm 1 624
Akselavstand mm 2 675

Om priser og utstyr:

Peugeot 3008 koster fra 351 900 kroner med laveste utstyrsnivå Active, bensinmotor og manuelt gir. Neste nivå heter Allure, men du må opp på GT-Line før Hybrid4-modellen vi kjører her er tilgjengelig. Den koster 516 900 kroner. Testbilen er en GT som koster 542 900, men er ekstrautstyrt med Focal lydanlegg, ladeplate, metallic lakk, elektrisk bakluke med fotsensor og panorama glasstak. Mer om utstyr og hvordan bilen er på ut- og innsiden ligger lagret i story på Instagram-kontoen vår!