Det vi trodde skulle bli en Seat, endte opp som Cupra – og den kommer til Norge.

Tekst og foto: David K Andersen

Mens Volkswagens mega-elbil-satsing ID.3 er fornuftig og snill i designen, er spanjolenes versjon så rampete at de velger å kalle den Cupra istedet for Seat.

Hva betyr det? Vel, Cupra er den sportslige delen av Seat – en delvis separat virksomhet tuftet på racing og skarp design – litt som M for BMW eller AMG for Mercedes. Bare at Cupra har mer separate og egne modeller.

Merket viste hva de var kapable til med Formentor, en ladbar hybrid-SUV som ser svært lovende ut, men det var med Tavascan i Frankfurt i fjor høst, som de virkelig blåste oss av banen. Er det denne retningen de har tenkt å ta på designfronten, kan vi ha mye tøft i vente.

LES MER OM CUPRA TAVASCAN HER!

Men før vi kommer så langt, er det altså el-Born som står på programmet, den blir det første elbilen fra Cupra.

I hvilken grad merket i det hele tatt skulle importeres til Norge, har ikke vært sikkert, men det bekreftes nå.

– Det er en gladnyhet til alle de som venter på el-Born. Bilen nærmer seg markedet vårt, og på veien får den et CUPRA-DNA som virkelig skaper entusiasme. Vi har sett med stigende interesse på at det spennende som skjer med CUPRA-merkevaren, og merket oss den voldsomme interessen som ble vekket her i Norge da CUPRA Formentor ble vist på norsk jord i fjor, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge hos Harald A. Møller.

På detaljnivå har ikke Seat eller Cupra noen nye spesifikasjoner å komme med i denne omgang, men vent svært lignende tall som for Volkswagen ID.3. El-Born skal nemlig bygges på samme linje som den i Zwickau i Tyskland.

Vi snakker batterikapasitet på 62 kWt, hurtiglading på 100 kW, 204 hestekrefter, bakhjulsdrift og 0-100 km/t på drøye 7 sekunder.

Det kan jo i sammenhengen være greit å merke seg det med bakhjulsdrift: Om Cupra virkelig ønsker å bygge på varemerket sitt, gir det konseptet spennende dynamiske muligheter.