Hvis den elektriske konseptbil-SUVen Tavascan fra Cupra er Seats framtid, er det bare å glede seg.

Tekst og foto: David K Andersen

Noen ganger er man liksom ikke helt forberedt. For etter å ha befunnet seg i hall 3 på Frankfurt-utstillingen en god stund, den Volkswagen Group besitter, trodde jeg høydepunktene stort sett var dekket.

VW ID.3 var jo der. Og Porsche Taycan, Audi AI:Trail, RS7, de små elbiltrillingene Seat Mii, Skoda Citigo e og VW e-Up. For å nevne noen av bilgigantens premiérer.

Etter å ha kikket nærmere på Seat el-Born, som faktisk er et solid hakk stiligere enn søstermodell ID.3 (de kaller den imidlertid foreløpig bare en konseptbil, selv om jeg tror den blir omtrent akkurat sånn), og den ladbare utgaven av Tarraco, som kommer til å bli poppis i Norge, tenkte jeg at det var det.

Der tok jeg feil, for like etter dukket Cupra Tavascan opp. Ikke mange sekunder var nødvendig for å avgjøre at jeg sto foran Frankfurt-utstillingens favoritt – for min del.

Cupra er forresten «performance»-merket til Seat. Akkurat som AMG er for Mercedes eller M for BMW. Det er jo på en måte en Seat. Du skjønner hva jeg mener.

Milde Moses for en bil. Seat viste jo Formentor i Genéve, som var stilig, men også av en eller annen grunn lignet veldig på en Infiniti. Tavascan er noe annet.

Bortsett fra at jeg fikk visse Lamborghini-assosiasjoner ved synet av den, må dette være den første gangen jeg har sett en bil fra Volkswagen-gruppen som ikke ser ut som en bil fra Volkswagen-gruppen. Bare det alene, føles veldig riktig for Seats del.

Det er ikke noe feil på eksisterende design fra konsernets merker, men du skjønner liksom alltid hvor det kommer fra.

Ikke her. Sjekk de linjene, spesielt på siden i baken. Og den super-aggressive fronten. Jeg lover – bilen ser enda mye råere ut i virkeligheten.

På innsiden er det ikke mindre spektakulært. To kjempestore skjermer – 12,3 tommer for instrumentering og 13 for infotainment, er stilig plassert som stående nettbrett. Design, materialer, LED-belysning og farger, stikker imidlertid av med hovedinntrykket.

Cupras signatur-kobber-farge skiller hvitt skinn fra mørke, polerte overflater i karbon. Det hele kunne like gjerne tilhørt et vanvittig konsept fra et italiensk designhus. Eksepsjonelt lekkert og eksklusivt.

Hva gjelder det tekniske, er det ikke like sjokkerende å lese seg opp: Tavascan sitter på samme MEB-plattform som ID.3 og el-Born, men den har en elmotor på hver aksling, som betyr firehjulsdrift.

Fra batteripakken på 77 kWt, jeg regner med det er den samme vi etterhvert får i long range-versjonen av ID.3, leveres effekt på 306 hestekrefter.

Rekkevidden er på rundt 450 km, og 0-100 km/t skal gå på ca 6,5 sekunder.

Med det, er det egentlig bare å håpe at vi får se en elektrisk SUV som dette i produksjonsform. Da er det all grunn til å glede seg.