Volkswagen-gruppens enorme elbilsatsing er her: Seat el-Born er familiens fyrrige spanjol – bilen du ser på disse bildene skal være 95 prosent produksjonsklar.

Første visning skjer under kjente Volkswagen Group Night før første pressedag på bilutstillingen i Genéve i morgen kveld. Vi kommer til å se nærmere på bilen tirsdag – den blir andre MEB-baserte elbil når den ankommer markedet i 2020.

Navnet stammer fra Barcelonas hotteste nabolag, og det passer jo unektelig godt på en elbil. Særlig når den er designet og utviklet i byen. Produksjonen vil imidlertid foregå på Zwickau-fabrikken i Tyskland.

Med base i MEB – en arkitektur kun utviklet for elbiler, plasseres hjulene ute i hjørnene. Sammen med sportslige, kombi-aktige proporsjoner og linjer, synes vi el-Born ser riktig så fet ut.

Seat lover konfigurasjonen også byr på dynamiske kjøreegenskaper, dette er en bil som skal kjøres. Samtidig vil du både ha omfattende hjelp om du trenger, og vi regner med den vil ha selvkjørende egenskaper på nivå 2.

Oppsettet gir ventede fordeler med tanke på innvendig plass også. Mindre og færre mekaniske komponenter, gjør det mulig å tenke helt nytt. Legg merke til de langt fremtrukne A-stolpene – et tegn som bekrefter inntrykkene vi har fra Volkswagen ID: Særdeles god plassutnyttelse med tanke på ytre mål.

el-Borno er utstyrt med 20-toms hjul med spesiell design. Turbindesign gir positiv luftstrøm som reduserer luftmotstand og kjøler bremsene samtidig. Spoileren i bakkant av taket er ikke bare stilig, den reduserer turbulens så bilen glir lettere gjennom lufta.

Interiørdesignen overrasker oss litt ut fra disse første bildene. I det store og hele er den nemlig nokså tradisjonell i utformingen. Vi tenkte kanskje denne helt nye plattformen ville by på mer utradisjonelle proporsjoner.

Det betyr imidlertid ikke at dette er skuffende; her er det rent og stilig, tillagt kule detaljer som stilig design på instrumentskjermen og knappe-podden til venstre for rattet. Dessuten er det førerorientert, som vi alltid liker.

Infotainmentsystemet har oppstikkende skjerm på samme måte som hos en rekke andre biler. Her er den på 10 tommer, vinklet mot føreren, og Seat lover det siste innen teknologi og tilkobling.

Fremdriften skjer via en 204-hesters motor som gir 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Batterikapasiteten skal være på 62 kWt og rekkevidden på 420 km i henhold til WLTP-standarden.

DC hurtiglading på 100 kW er mulig, og da vil den lade 80% på 47 minutter.

Ifølge britiske Autocar, er bilen du ser på disse bildene, og som vises i Genéve, 95% produksjonsklar. Med andre ord venter vi ikke særlige endringer før el-Born er på markedet neste år.

MER SEAT? LES TEST AV IBIZA HER!