Hjem Nyheter Kia elbil: Slutt på ventetid, og e-Soul får krok

Kia elbil: Slutt på ventetid, og e-Soul får krok

Etter at ventelistene for e-Soul ble overflødige tidligere i år, skjer nå det samme med e-Niro. Den har dessuten fått oppgraderinger siden den kom, og e-Soul, den kan nå dra tilhenger.

Av David K Andersen

Kia har trent på elbil lenge og mye, de leverte mer enn 15 000 av den første generasjonen e-Soul her i landet fra 2014 av. Det må ha kommet godt med, for da de lanserte andre generasjon elbiler i fjor, i form av e-Niro og en ny e-Soul, leverte bilene ikke bare godt på papiret, men enda bedre i virkeligheten.

Evnen til å hente ut mange kilometer fra batterikapasiteten, er takket være lavt forbruk svært god, og da batteriene i tillegg er på hele 64 kWt, blir rekkevidden svært tiltalende for mange (mer enn 450 km for begge).

Det var bare det at tilgangen på biler ikke var der. Så da hjalp det ikke at veldig mange nordmenn gjerne kunne tenkt seg en e-Niro, som er en romslig crossover med bagasjerom på 451 liter, eller en kul e-Soul.

For sistnevnte ble leverings-situasjonen løst tidligere i år, og nå melder Kia at også de siste som ventet på e-Niro er i ferd med å få bilene sine. Dermed gjenåpnes ordrebøkene også for e-Niro, og Kia sier den fra nå av har helt vanlig leveringstid på 3-4 måneder.

Vi har kjørt begge, du kan lese mer om e-Soul her og om e-Niro her!

Samtidig som leveringstid ikke lenger er et tema, har Kia gjort noen mindre oppgraderinger på de to bilene, som vil være ganske viktige for mange norske kunder.

For det første kommer e-Soul fra august av til å kunne leveres med tilhengerfeste godkjent for 300 kg. Med «hver nordmann sin mikrotilhenger» (det er mitt sitat…), altså en såkalt villatilhenger som du ser på bildet, gjerne benyttet for å kvitte seg med hageavfall eller hente nytt kjøleskap med, er dette en god og etterlengtet nyhet.

e-Soul leveres i to utgaver, med batteri på 39,2 eller 64 kWt. Tilhengerfeste er kun aktuelt på versjonen med det store batteriet.

Bilen starter for øvrig per nå på 294 900 kroner for 39,2-utgaven og 364 900 for den andre. Informasjonssjef på Kia i Norge, Mette Simonsen Sauge, sier imidlertid til nettstedet Tek.no at prisene som følge av valutaendringer og nye utstyrsspesifikasjoner, kommer til å øke for 2021-modellene. Det skal være snakk om opp mot 25 000 kroner avhengig av versjon. Å kjøpe nå, kan dermed være smart.

Om det blir tilhengerfeste på e-Niro også, er foreløpig ikke klart, men det er naturlig å tro at det jobbes med saken. Det er ingen grunn til at ikke det skal være mulig på den også.

Sammenlignet med første utgave som vi kjørte i linken over, har e-Niro for øvrig blitt oppdatert på et viktig punkt siden introduksjonen.

Den har nemlig fått samme online- og informasjonssystem som e-Soul har. Det betyr stor 10,25-tommers widescreen berørings-skjerm og UVO Connect-app. Bilen er hele tiden på nett, og det gjør både at du kan bruke appen til en rekke nyttige funksjoner og informasjonsinnhenting, og at den oppdaterer seg selv og er live hele tiden i forhold til kart, trafikk og andre ting.

11 kW innebygget lader er også en oppgradering verdt å merke seg, samt andre nyheter og detaljer på ut- og innsiden i forbindelse med et lett facelift for hele modellrekken (Niro kommer jo også som fullhybrid og ladbar hybrid).

Kia har for øvrig store planer for nye elektrifiserte modeller den nærmeste tiden, les mer om Plan S og hva som er i vente her!

Det nye interiøret i e-Niro – blant annet med ny skjerm i midten