Offroad-trenden når stadig nye modeller. Nå har nederlandske Classic Youngtimer Consultancy tatt for seg Nissan GT-R.

Av David K Andersen

Når jeg sier offroad-trenden, mener jeg for en gangs skyld ikke SUV-trenden i det vanlige bilmarkedet, men Safari-stilen som tilføres stadig villere modeller.

Med base i rallybiler brukt i ørken- og Afrika-rallyer på 70- og 80-tallet, dreier dette seg om å heve bilene og implementere diverse oppgraderinger som gjør at de kan takle dårlige veier og terrenget. Gjerne i høy fart.

Porsche 911 har vært det hotteste en stund, men også andre biler, som du aldri trodde kunne bli offroad-kjøretøy, omvandles.

Denne Nissanen finnes foreløpig bare i ett eksemplar, og er bygget av Classic Youngtimers Consultancy i Nederland. Selskapet holder til vanlig på med kjøp og salg av spesielle og klassiske biler.

De har imidlertid både offroadifisert Lamborghini Gallardo og Bentely Continental GT tidligere.

For GT-Ren er det snakk om en bil med noen år på nakken, som har fått tilført 12 cm ekstra bakkeklaring. Motoren er dessuten skremt opp fra 485 til drøye 600 hestekrefter.

For å få plass til de store hjulene er hjulbuene betydelig modifisert, og den er breddet. Produsenten mener resultatet er så ekstremt at bilen kunne blitt brukt i militær tjeneste. Derav valget av lakk og dekor.

NY JUBILEUMSUTGAVE AV GT-R – SE BILDENE OG LES OM DEN HER!

Et spesielt takstativ er utviklet og montert for å holde reservehjulet, og selvfølgelig gjøre bilen tøffere. Den er jo en slags Audi Allroad eller Volvo Cross Country – bare i sportsbilutgave og med enda mer offroadorienterte triks.

Skulle du få lyst på bilen, er den til salgs for 95 000 Euro. Med de nye reglene for import som gir betydelig økt bruksfradrag fra i sommer av, er det ikke sikkert denne får helt spinnvill pris ferdig på norske skilter. Ved siden av å høste stor oppmerksomhet, tipper vi den ekstreme firehjulstrekkeren mildt sagt vil være kul å ratte på vinterføre eller en norsk skogsbilvei!