Det er 50 år siden den første Nissan GT-Ren, nå feires det med spesialutgave som skal bygges i like mange eksemplarer – av Italdesign.

Av David K Andersen

Den startet som en hot versjon av Skyline for det japanske markedet i 1969, ble berømt via bilspill på 90-tallet, og har etter som årene har gått mer eller mindre endt opp som en legende. Skyline-navnet ble borte i og med introduksjonen av dagens modell i 2007, som bare heter GT-R – den ble for første gang solgt i en rekke markeder rundt om i verden.

GT-R er ikke som superbiler flest – den har ikke midtmotor og ekstrem form, men er en teknologibombe av en coupé med firehjulsdrift. Resultatet er at mange fortsatt mener dette er verdens raskeste bil «in real life». Lettkjørt, med firehjulsdrift og ekstremt avansert chassis, er den lettere å ta til grensene en superbilene den konkurrerer med.

Nå er det imidlertid lenge siden 2007, og mange av oss har håpet på en arvtager i årevis. Istedet har GT-R stadig blitt oppgradert – senest i 2017. Nøyaktig hva mangelen på en ny modell skyldes er usikkert – selv sier Nissan at de kan holde prisen på bilen lavere ved å fortsette å produsere samme modell i stedet for å utvikle en helt ny en. På den måten har flere råd til å kjøpe den.

Vi tror det dreier seg mer om en kombinasjon av sterkt fokus på investeringer i elbil, og generelle økonomiske utfordringer den senere tiden.

Likevel får vi en ny modell nå. Eller, den ser i alle fall ny ut. For i forbindelse med 50-års-feiringen av GT-R, har Nissan inngått et samarbeid med det legendariske designhuset, og småskalaprodusenten, Italdesign.

Bilen du ser på bildene her er tegnet av dem, og skal også produseres på Italdesigns fabrikk i Italia, som nettopp har åpnet for full aktivitet etter Corona-stopp. De første kundene vil få bilene sine levert mot slutten av året.

Endringene på design er så omfattende av selv bilens yttermål fraviker betydelig fra eksisterende modell. Denne bilen er lengre, lavere og bredere – sistnevnte med hele 54 mm.

Du ser også tydelig på designen at dette er noe helt eget. Proporsjonene er noenlunde de samme, og flere velkjente detaljer gjør at det er enkelt å se at det er en Nissan. Men uansett hvilken vinkel du ser den fra, avviker den betydelig fra en vanlig GT-R.

Basen er en GT-R Nismo, som så har blitt ytterligere modifisert. 3,8-liters V6eren har fått race-spec turboer, og yter hele 720 hestekrefter og 780 Nm. Større intercooler bidrar også, og veiv, stempler, lager, råder og eksosanlegg er nye.

Hvor rask bilen er, har ikke Nissan oppgitt foreløpig, men vi kan jo minne om at bilen den er basert på, som har 120 hester mindre enn denne, klarer 0-60 mph (96 km/t) på 2,48 sekunder. Dette kommer med andre ord til å bli en av verdens aller raskeste biler.

Prisen er satt til 990 000 Euro (før norske avgifter), og selv om Nissan sier ordreinngangen er god, skal det fortsatt være mulig å sikre seg ett av de 50 eksemplarene som skal bygges.

NISSAN JUKE R HAR MOTOR OG DRIVLINJE FRA GT-R – VI HAR KJØRT DEN!