Av David K Andersen

Denne uken har det virkelig vært Nissan power-rush på Bil og Motorbloggen. Tirsdag var fersk reporter Glenn Michael Solberg i Spania og testet Juke R 2.0, 370Z og GT-R på bane. Dagen etter var jeg til stede da teppet ble trukket av 2017 Nissan GT-R i New York. Den får den største oppdateringen siden introduksjonen for snart 10 år siden.

Betydelig oppdatert design, mer krefter og bedre interiør er hovedpunktene i nye Godzilla – GT-Rs etterhvert kjente kallenavn.

De utvendige endringene ledes an av «V-Motion»-grillen som er Nissans seneste frontsignatur. Den er litt større for bedre kjøling, har nytt mønster i åpningene og er utført i matt krom. Panseret er helt nytt og har profiler som flyter fra grillen og oppover. Det fungerer dessuten som et forsterkende element i høye hastigheter. Frontfangeren og den nedre leppen er også nye, og ved siden av å sørge for mer downforce, gir de bilen mer race-preg. Bakenden får også oppdatert design, og på sidene er blant annet kanalskjørtene endret for å optimalisere luftflyten.

Interiøret, tidligere kritisert for ikke å holde samme høye klasse som motor og kjøreegenskaper, er kraftig oppdatert og har fått betydelig bedre kvalitetsfølelse og komfort. Nappa-skinn setter standarden, og setene er nye og har sidestøtte som skal være med komfortabel på langtur. Nå er det en del år siden jeg prøvesatt GT-R forrige gang, men jeg tør likevel påstå at interiørforbedringen er en av de viktigste nyhetene med 2017-modellen.

Infotainmentsystemets skjerm vokser fra 7 til 8 tommer og kontrollerer nå både navi og lyd, noe som betyr at antall knapper i dashbordet synker fra 27 til 11. Girhendlene er dessuten flyttet fra rattstammen til selve rattet slik at de følger med når du svinger. Nissan sier det skal forbedre muligheten til å gire i sving, men akkurat der er jeg uenig fordi det gjør det vanskeligere å gire på sladd – dog vet jeg at mange foretrekker å ha de montert i rattet, og at vill ratting mens man girer kanskje ikke er hva de fleste GT-R-eiere holder på med til daglig.

Forbedret fjæringskomfort, akustisk glass og aktiv støykansellering (ala eksempelvis Bose QC hodetelefoner) skal sørge for bedre komfort. Karosseriet har samtidig blitt mer vridingssterkt – det vet vi medfører mer presis hjulkontroll som i sin tur faktisk gjør det mulig å forbedre både komfort og kjøreegenskaper samtidig.

Under panseret finner vi naturligvis samme 3,8-liters turboladede V6 som tidligere. Nå har den fått 20 hester ekstra og havner på 565. Den økte effekten tas ut ved hjelp av høyere turbotrykk og mer presis tenning – hver sylinder får nå individuelle tenningsmoduler. Dreiemomentet øker litt også – til 633 Nm fra 3 300 til 5 800 o/min. Who needs a diesel…

Eksosen er nå laget i titan og har Active Sound Enhancement for ennå mer tilfredsstillende lydbilde. Som før er girkassen en 6-trinns dobbeltclutch-enhet – Nissan sier de har jobbet med programvaren for å gjøre girskiftene mer effektive og myke.

Mens vi venter på neste generasjon GT-R som kommer tidligst om fire år og vil være inspirert av 2020 Vision Gran Turismo, synes jeg Nissan her gir de få som er heldige nok til å kunne kjøpe en slik grand tourer en flott oppdatering. Litt mer effekt og skarpere kjøreegenskaper i kombinasjon med mer premiumfølelse og komfort, er en perfekt oppdatering for denne bilen.

PS: Det var så mye folk under avdukingen av GT-R at vi ikke klarte å ta fine egne bilder. I denne artikkelen er derfor Nissans bilder benyttet.