Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Astra Sports Tourer

Prøvekjøring: Opel Astra Sports Tourer

Tekst og foto: Vegar Bjørge

Når Opel lanserer sin tiende generasjon stasjonsvogn i kompaktserien, er det ingen tvil om at tyskerne har store forventninger. De inviterer journalister fra hele Europa til et vårlig Portugal med flott natur og fantastiske veier. På de to dagene vi har biler til disposisjon skal vi kjøre noen mil på motorvei og landevei. I tillegg til forholdsvis mye bakker og berg er det mengder av hårnålssvinger og s-kombinasjoner vi kjenner fra rallyløyper i området. Fantastisk for oss bilentusiaster, men har Opel tatt for store sjanser? En stasjonsvogn på veier en sportsbil verdig?

Opel Astra kom i kombi-versjon i fjor høst og ble med en gang en suksess over hele Europa, og det hele toppet seg med tittelen «Årets bil 2016». Fortjent og ikke veldig overraskende selv om konkurransen var stor. Vi som allerede har kjørt kombiversjonen vet hvor bra bilen har blitt, og nå står stasjonsvognen klar. Den blir 10 000 kroner dyrere enn kombien, men har samme motorer.

Sports Tourer starter på kr 244 900,- med 1-liters bensinmotor og 105 hk. Den finnes kun med 5-trinns manuell kasse. Sammen med en 1,6 liters dieselmotor på 110 hk, er disse innstegsmodellene med utstyrsvariant Edition – diesel koster kr 254 900,-. Går man opp et hakk på utstyrslisten, får vi Innovation og der kan man i tillegg velge en 1,4 liters bensin med 150 hk og 1,6 liters diesel med 136 hk. Begge motorene leveres enten med 6 trinns manuell girkasse eller 6 trinns automat girkasse. På toppen av utstyrshierarkiet finnes Premium, og da har du stort sett alt det du trenger og kanskje litt til.

I Portugal prøvde vi to forskjellige utgaver av Astra Sports Tourer. Den ene var bensinutgaven med 1,4-liter turbo, 150 hk og automat, mens den andre var en 1,6 diesel med 160 hk. Dieselmotoren er utstyrt med to turboer, mens bensinmotoren har én. Bensinutgaven kunne lokke med 6-trinns automatkasse mens dieselutgaven gires manuelt. Opel regner med at 1,4 turbo med automat vil være storselgeren i Norge og vi får dessverre ikke biturboutgaven hit med det første.

På veien oppleves Astra Sports Tourer mer komfortabel enn sportslig og det er positivt. Chassiet virker påkostet og har fin kontakt med underlaget. Dårlig og humpete vei blir taklet på et fremragende vis, og en testrute med tildels ganske dype og store dumper var ikke noe problem for Sports Tourer. Astra er en morsom bil å kjøre og Portugals svingete veier har Opel valgt med omhu. Sports Tourer skal fremstå sportslig og dynamisk, og det er nok av det også. Adaptivt understell er droppet for å holde vekten nede. Skal man være ærlig så trenger man heller ikke stivere understell enn standarden som er satt på Sports Tourer.

Motorene fungerer meget bra og mens dieselen imponerer med sitt gode moment, gir bensinturboen en mer sportslig følelse uten at det blir slitsomt. Den har bra nok drag til å bli en morsom og fin familiebil å kjøre. Automatkassen er komfortabel og lite masete. Den veksler mykt mellom girene og man trenger ikke vente på kraft når man trenger det.

Lydnivået i begge utgavene er lavt, med noe mer motorlyd i dieselmaskinen. Diesel med manuell fungerte også bra, men kanskje den manuelle kassa kunne vært enda mer presis. Noe som derimot oppleves presis er styringen som gir en god tilbakemelding fra underlaget.

Forbruket blir selvfølgelig lavere i dieselversjonen, men testforbruket på bensinbilen lå på 0,75 liter pr mil, og det er faktisk ganske så imponerende. Testruten var mye opp og ned, mange hårnåls-svinger og mye gass og brems. Det var heller ikke vår oppgave å spare drivstoff. En mer utfyllende test kommer når vi får hendene våre på et testeksemplar i Norge i løpet av våren. Opel lover uansett et forbruk på lave 0,34 l/mil om man går for diesel og 110 hk. Favoritten min ble bensinutgaven med automat, og jeg kan godt forstå at Opel tror dette blir storselgeren.

Så Opel har fått en ny storselger som kommer til å bli populær som familiefrakter. Først og fremst er det plassen som lokker og da spesielt i baksetet. Bilen har ikke blitt lenger, men Opel har brukt plassen bedre. Voksne har god plass og sitter godt selv når de sitter bak. Og om man skal kjøre bilen, er det heller ikke problem med å finne seg godt til rette bak rattet. Velger man AGR-seter har man utallige innstillinger og selv den mest kresne bør finne god sitteposisjon. Når de først har funnet seg til rette, tilbyr de samme påkostede setene masasjefunksjon og ventilasjon, i tillegg til god varme på kalde vinterdager. Varme har man også i rattet, standard på alle modeller. Helt bakerst er det plass til 540 liter med bagasje, og om man dropper reservehjul kan man pakke enda 60 liter mer under bagasjegulvet. 40/20/40-deling av seteryggene bak er også noe vi familiefedrer setter pris på. Dermed får man lett plass til ski eller andre lange gjenstander, og fortsatt kan man ha med seg 3 passasjerer.

Foto: Opel

Selv om det er plassen som i første rekke gjør Astra Sports Tourer populær, vil også utstyret imponere kundene. Her har man de nevnte AGR-stolene med alt av funksjoner, LED-Matrix lys som er fantastiske i mørket og i tillegg har Opel en nyhet som shoppere kommer til å elske. Automatisk åpning av bagasjeluke ved å vifte med beinet en gang under støtfangeren på høyre side bak. Dette vet jeg ikke om fungerer så bra når vinteren har slått til og skitt og snø har samlet seg der bak, men det skal vi komme tilbake til når bilen er testet her hjemme. Alt av sikkerhetsutstyr er selvfølgelig på plass, og Opel IntelliLink gir deg muligheter for enkel tilgang til telefon, navigasjon og informasjon som man har bruk for under kjøring. Utstyret varierer ut fra hvilken modell du velger.

Foto: Opel

Og til slutt blir konklusjonen at man også får mye bil for pengene. Skal man ha 1,4 turbo automat med 150 hk eller 1,6 turbodiesel automat med 136 hk må man ut med 329 900 kroner om man velger Premium utstyrsnivå. Da har man det meste av utstyr og en bil som også blir ettertraktet på bruktbilmarkedet. Så spørs det om jeg fortsatt ville kjørt sportsbil i Portugal fremfor stasjonsvogn. Tida gikk fort og vi hadde det uansett gøy, og Opel Astra Sports Tourer gjorde sitt beste for at vi skulle ha en bra opplevelse. Og det fikk vi. Har Opel Astra Sports Tourer blitt klassens beste?