Hjem Nyheter Mercedes gir første innblikk i nye S-klasse

Mercedes gir første innblikk i nye S-klasse

Til høsten skal en helt ny generasjon S-klasse vises. Mercedes har begynt hintingen til hva som venter, og starter med informasjons- og kontroll-systemet MBUX som kommer i ny versjon.

Av David K Andersen

S-klasse er på mange måter den originale luksus-bilen – den som setter standarden for hele klassen og gjør at konkurrentene må stå på for å holde følge.

Også innad hos Mercedes, fungerer S-klasse som teknologi-bærer – den bilen som først får de nye oppfinnelsene og den siste teknologien.

HER ER NYESTE TEST AV DAGENS S-KLASSE!

Allerede nå i sommer starter Mercedes hintingen til hva som venter når hele bilen etterhvert skal vises. Det skjer gjennom tre trinn som omhandler den digitale siden: My MBUX, intelligent innovasjon, og luksus og velvære. Første trinn skriver vi om her, neste kommer i slutten av juli, og siste i august.

Dette er selvfølgelig for å lade opp og få ekstra oppmerksomhet rundt bilen, det er ikke uvanlig å sende ut såkalte teasere i forkant av den offisielle visningen.

Når det gjelder S-klasse, synes jeg imidlertid det også er en nyttig måte å presentere bilen på. Rett og slett fordi den kommer til å være så ekstremt avansert, at det å forstå hele bilen i en artikkel faktisk blir i overkant mye informasjon å takle samtidig.

Andre generasjon MBUX

Denne aller første smakebiten handler altså om MBUX, som står for Mercedes-Benz User Experience. Da skjønner du hva det dreier seg om – her snakker vi måten bilen gir deg informasjon på, og hvordan du kommuniserer med den.

Du har antagelig ikke unngått å få med at Mercedes på dette feltet har gjort store fremskritt de senere årene – bare ta en titt på innstegsmodellen A-klasse med sine doble skjermer og avanserte kommandosystemer.

I DENNE PRØVEKJØRINGEN AV MERCEDES A-KLASSE KAN DU LESE MER OM DAGENS MBUX!

I nye S-klasse skal andre generasjon av dette systemet lanseres. Det innebærer en rekke nyheter, som vi etterhvert kan regne med vil nå også rimeligere modeller.

Alt er selvfølgelig digitalt, bilen leveres med opp til 5 skjermer innvendig. Tre bak og to foran. Antall knapper i dashbordet er redusert med hele 27 – kontrollen over disse funksjonene tas igjen via innovative og intuitive nye systemer.

Dette dreier selvfølgelig om at en slik moderne luksusbil begynner å få så ekstremt mange funksjoner, at det å ha knapper for alt ikke lenger er mulig med mindre førerplassen skal se ut som cockpiten i en Airbus A380.

Til og med det å kontrollere bilen via et tradisjonelt infotainmentsystem som styres via skjermen i midten, blir for omfattende.

Intelligent stemmestyring og avansert app

Dermed konstrueres systemet for å kommunisere med deg via andre metoder. En av dem er stemmestyringssystemet «Hey Mercedes». Den intelligente assistenten, som etterhvert lærer deg å kjenne stadig bedre ved å merke seg vaner og preferanser, kommer i en bedre versjon i nye S-klasse.

For eksempel trenger du ikke lenger å si «Hey Mercedes» først for å utføre enkle oppgaver som å ta telefonen når den ringer. I tillegg vil det oppdaterte systemet kunne gjøre ting som å fortelle deg hvor i bilen førstehjelps-skrinet er og hvordan du bruker det, eller aktivt snakke deg gjennom oppkobling av telefonen mot bilen.

Sistnevnte kan for øvrig integreres med bilen på en helt ny måte. Mange har jo i dag en app-funksjon som lar deg gjøre ting som å forvarme eller kjøle ned interiøret, sjekke status for drivstoff, eller planlegge en rute på telefonen og så laste den over til bilens system.

I S-klassen utvides funksjonene i Mercede Me-appen. I den har du din egen profil hvor alt fra musikk og klima, til sete- og kjøreinnstillinger ligger inne. I nye S kan du så bare scanne en QR-kode når du setter deg i bilen, og den stiller seg inn i henhold til dine preferanser på alle områder. Den skybaserte tjenesten vil fungere på tvers av Mercedes-modeller i fremtiden, såfremt de har det nye MBUX-systemet.

Sikkerheten fremheves også. Et tilgangssystem som inkluderer både PIN-kode, fingeravtrykk, ansikts- og stemmegjenkjenning, gjør at du blant annet kan shoppe og betale on the go på sikker måte.

Leser kroppsspråk

Kameraer plassert inne bilen følger med på hva du gjør og hvordan du opptrer, og skaper med det et nytt system for kommunikasjon mellom deg og den – en annen nyhet med tanke på å gjøre bruken enklere og mer intuitiv.

Dette går altså dypere enn den typiske gestikuleringskontrollen flere nye biler leveres med i dag, hvor du for eksempel kan justere volumet ved å tegne sirkelbevegelser med fingeren i den ene eller andre retningen i lufta.

Nye S-klasse registrerer hodestillingen din, kroppsspråk og håndbevegelser. På den åten kan den forutse hva du ønsker. Ser du etter noe du har lagt fra deg et sted når det er mørkt, for eksempel i passasjersetet, forstår bilen hva du holder på med, og lyser opp passasjersetet. Ser du i sidespeilene, vil mulighet for justering av dem automatisk komme opp. Åpning av takluken kan også skje basert på samme system. For å nevne noen eksempler.

Du kan videre programmere inn hurtigvalg for gestikuleringskontrollen. Sånn at en bestemt handling skjer om du for eksempel lager et V-tegn med peke- og langfinger.

Dette intelligente kamerasystemet fungerer samtidig som en dobbeltsjekk for sikkerheten. Det sjekker blant annet at du monterer barneseter på korrekt måte, og varsler deg om det skulle være feil. Det forstår også at du er i ferd med å åpne døra og gå ut av bilen. Skulle det komme en annen bil bakfra samtidig, varsler S-klasse deg, blant annet via rødblink i stemningsbelysningen plassert i dørsidene.

Skjermene 

Men, du kan selvfølgelig også operere bilen på «gamlemåten», via skjermene.

Den i midten, som er den tradisjonelle infotainmentskjermen, kommer i nye S som OLED, med skyhøy oppløsning og langt bedre belysning enn dagens LED-skjermer. Den får også haptiske tilbakemeldinger, slik at du føler en reaksjon i fingeren når du trykker på den. Og den får portrettformat, som er smart da det gjør det mulig å ha mer informasjon fremme samtidig uten at ting blir «busy» på selve skjermen. Eksempelvis vil alltid informasjon om klimatiseringen være oppe.

Rett foran deg kommer et nytt digitalt instrumentpanel. Som før vil du kunne velge mellom en rekke ulike utseender på det, og det er store muligheter til å lage sitt eget oppsett.

Mercedes trekker imidlertid frem ny 3D-teknologi spesielt. Via flere lag i selve skjermen, og et kamera som leser øynene dine og deres posisjon i forhold til den, skal de ha klart å få den til å fremstå i full 3D, men uten at du behøver å bruke 3D-briller. Dette skal skje som følge av at skjermen konstant forandrer seg i henhold til øynenes posisjon mot den.

Ikke uventet er nye S-klasse spesielt tilpasset maksimal komfort og funksjonalitet også i baksetet, der mange eiere av en slik bil gjerne tilbringer tiden. Her er det en skjerm på hver side, samt en tredje i midten for kontroll av andre funksjoner.

Infotainmentsystemene for baksetet inneholder all informasjon, og de samme mulighetene som foran i bilen. Her vil du kunne gjøre alt fra å se på film til å gå gjennom presentasjonen du skal holde på møtet du er på vei til.

Til slutt, i denne omgang, sier Mercedes at S-klasse får et helt nytt head-up display med utvidet virkelighet. Texas Instruments leverer systemet med en høy-oppløselig matrix med 1,3 millioner små speil som reflekterer mot frontruten. Dette er samme teknologi som viser film i moderne kino-systemer, og gjør det for første gang mulig å projisere høyoppløselige bilder i frontruten.

Den utvidede virkeligheten (AR), vil gjøre ting som å å la navigasjonssystemet peke med med piler inn i den faktiske gata du skal svinge av i, på frontruten. Tidligere har Mercedes dette på infotainmentskjermen i biler med MBUX, men nå vil det altså dukke opp i ruta. Det gjør det enda enklere og mer intuitivt å bruke.

Vi skal følge S-klasse frem mot lanseringen her på Bil og Motorbloggen, det later til at Mercedes virkelig dundrer på stortromma denne gangen!

MER LUKSUS-MERCEDES? VI HAR TESTET S560 COUPÉ!