Q4 er Audis elektriske «folke-SUV», og neste elbil ut etter e-tron. Nå kan vi for første gang vise bildene av den kommende coupé-utgaven.
Av David K Andersen
For de som ikke er helt inne i Audis verden, kan det fort bli mye e-tron og Sportback om hverandre – og ikke helt oversikt.
Elbilen som så langt i år er Norges mest registrerte bil, heter e-tron. Det er en stor SUV, bare aningen kortere enn Q7, lansert i 2019. Under skallet er den basert på en kraftig modifisert MLB Evo-plattform (basen for store biler fra VW Group med langsmontert motor).
Samme bil i coupé-utgave kom på markedet i år. Med buet taklinje, er den langt mer sportslig i utseendet. Sportback-navnet angir at det er en coupé.
Du kan for øvrig velge mellom to batteristørrelser på e-tron: Bilen som heter 50 har batteri på 71 kWt, mens 55 har 95.
HER KAN DU LESE FØRSTE TEST AV NYE AUDI SPORTBACK E-TRON
Så skal Audi, som innen 2025 kommer til å ha 20 ulike elbiler i programmet, lansere en bil som heter e-tron GT om ikke lenge. Den deler base med Porsche Taycan (les test her), og blir en lav, sportslig, 4-dørs coupé.
Deretter kommer vi over på dagens tema: Q4 e-tron
Dette er bilen Audi regner med kommer til å bli den elektriske volum-modellen. Vist første gang som konseptbil (men vi tror den kommer til å bli slik) på Genéve-utstillingen i 2019, er SUVen på størrelse med en Q5, den måler 4,6 meter på lengden.
Sammenlignet med storebror e-tron, er det altså snakk om en litt mindre bil, som vi selvfølgelig også venter å bli rimeligere og dermed lettere oppnåelig for folk flest.
Denne SUV-størrelsen er den de fleste nordmenn klarer seg med når familiebil skal velges, og siden Q4 e-tron bygger på en annen plattform enn de to første elbilene, er det knyttet store forventninger til plassutnyttelsen.
Her er det nemlig hverken en modifisert fossilbil-base eller sportsbil-understell som gjelder. Istedet sitter Q4 på MEB-arkitekturen – Volkswagen Gruppens enorme elbil-satsing. Denne er altså utviklet kun for elbil fra grunnen av.
Det skal gi fordeler både på plassutnyttelse og en rekke elbil-tekniske områder som eksempelvis forbruk.
Identisk teknisk, men annerledes på design, er dagens verdenspremiere, nemlig Sportback-versjonen av Q4.
Design
Også denne bilen, som skal lanseres i 2021, kalles per nå «Concept», men det du ser på bildene her, er nok det du etterhvert finner hos Audi-forhandleren.
Audis design-sjef Marc Lichte sier dette er den Sportback-varianten med den mest oppsiktsvekkende taklinjen så langt. Buen starter svært tidlig, og svøper mykt ned mot en spoiler i øvre del av bakparten.
Den er plassert der for å splitte luftstrømmen og skape lav motstand for best mulig drivstofføkonomi.
Som trenden er hos flere for tiden, bit deg merke i den – det blir mer av dette, er den nedre delen av bilen veldig SUV-aktig med store hjul, skjermbreddere, høy bakkeklaring og kraftig, robust stil. Den øvre delen derimot, med Q4 Sportbacks ultraslanke taklinje, er lettere i stilen og både vakker og sportslig.
Lichte trekker frem flere detaljer på nye Q4 Sportback. Eksempelvis den typiske Singelframe-grillen. Legg merke til at den ikke er sort i seg selv, men at flatene rundt den er det istedet. Dette er nytt, og gjort for å fremheve Audis signatur-grill tydeligere – nå som den er lukket grunnen mindre behov for kjøling.
Som vanlig står Quattro firehjulsdrift sentralt for dette merket, det fremheves blant annet via de svært tydelige, breddede bakskjermene. 3D-design gjør at de gis ekstra fokus, og bilen får mer muskuløst uttrykk på grunn av dem.
Drivlinje
Langt fra alle tekniske detaljer om Audi Q4 etron og Q4 Sportback e-tron er klare, men vi har i dag fått vite nokså mye.
Bilene er selvfølgelig utstyrt med motor både foran og bak, og yter 306 hestekrefter. De gjør 0-100 km/t på 6,3 sekunder, og har topphastighet begrenset til 180 km/t.
Den lange akselavstanden skaper både god plass innvendig og rikelig rom for batteriet, som sitter under gulvet. Kapasiteten er på 82 kWt og gir rekkevidde på 450 km. Q4 vil også komme som bakhjulstrekker (akkurat som ID-familien fra VW – denne plattformen gir bakhjulsdrift om det ikke er firehjulsdrift), og da skal rekkevidden være 500 km.
Kapasiteten for hurtiglading er på 125 kW.
50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel, skal sammen med lavt tyngdepunkt og mer effekt på den bakre enn den fremre motoren, sørge for svært dynamiske kjøreegenskaper.
På innsiden
Temaet med kraftig og robust nedre del og lettere og sportsligere lenger opp, tas igjen på innsiden. Fargene er lysere og luftigere jo høyere opp i interiøret du fester blikket.
Audi understreker at de eksklusive, velbygde og detaljfokuserte interiørene kommer til å fortsette å stå helt sentralt også på merkets fremtidige elektriske biler. Q4 ventes derfor å bli en særdeles hyggelig opplevelse å sette seg inn i.
Utstrakt bruk av resirkulerte materialer, blant annet i gulvet, bidrar i miljøaspektet. Samtidig finner du påkostede materialer som Alcantara, og presis og omfattende byggekvalitet, blant annet via doble sømmer i skinntrukne overflater.
Alle informasjonsflatene er digitale, du har en ny versjon av Digital Cockpit rett foran deg, og en 12,3-tommers infotainmentskjerm i midten – vinklet mot føreren. Mest spennende i så måte, er imidlertid et helt nytt head-up display som tar i bruk AR/augmented reality (utvidet virkelighet). Nøyaktig hvor omfattende funksjonaliteten kommer til å bli vet vi ikke, men regn med at dersom du for eksempel kjører etter navigasjon, så vil du kunne se en pil inn den veien du skal svinge av projisert i frontruten – på selve veien.
MER ELEKTRISK AUDI? VI TESTET E-TRON MED MAKSIMAL TILHENGERVEKT PÅ KROKEN!
Galleri: