Kraftig oppgraderte drivlinjer står i sentrum når Porsche Panamera får midtlivs-oppdatering. Nordmenn vil finne den nye ladbare hybriden ekstra interessant.

Av David K Andersen

Panamera i denne andre generasjonen så dagens lys i 2017, og ble takket være ladbar hybrid-utgave, populær i Norge.

I disse dager har naturlig nok Taycan tatt mye av fokuset, men synes du det er best med en fossilmotor i reserve, er denne faceliften av Panamera gode nyheter for deg. Det er nemlig på drivlinje-siden de største forskjellene mot utgående modell er å finne.

Det kommer den ladbare hybriden Panamera 4S E-Hybrid til gode. Batterikapasiteten økes fra 14,1 kWt til 17,9, som betyr elektrisk rekkevidde inn til 54 km.

Dermed trenger ikke 2,9-liters V6eren å bidra like raskt i hverdagen. Men om den må, stiller den opp med sine 440 hestekrefter, sånn at systemeffekten blir 560 hester og 750 Nm.

0-100 km/t går på 3,7 sekunder, mens topphastigheten er på 298 km/t. Slett ikke ille for en ladbar hybrid.

Skulle det være i tregeste laget, har du imidlertid alltid nye Panamera Turbo S å vende deg til. Den turboladede V8-motoren yter nå hele 630 hestekrefter og 820 Nm. Det er hele 80 mer av førstnevnte, og 50 mer i moment.

Om banekjøring er en foretrukket helge-aktivitet, satt den nettopp runderekord for biltypen på Nürburgring. Bidragende der er tre-kammers luftfjæring, PASM adaptive dempere, aktive stabstag og kraftfordelings-systemer – alle oppgradert og tilpasset de høyere motorytelsene.

På papiret er det ikke mindre imponerende. 0-100 km/t går på 3,1 sekunder, og topphastigheten er 315 km/t. Utenomjordiske opplysninger, tatt i betraktning at vi snakker en stor bil med fire dører.

Også fossil-utgavene med mindre motor oppdateres. GTS får turbo-V8 med 480 hestekrefter, 20 mer enn forgjengeren. For deg som er bekymret for sugemotorens bortfall, lover Porsche både mer og tøffere lyd – via et nytt eksosanlegg med asymmetriske bakre potter. Motoren er dessuten satt opp for å levere mer krefter jo høyere turtallet blir.

Standard Panamera og Panamera 4 beholder turbo-sekseren med 330 hestekrefter.

Porsche sier at programvaren for chassis-systemene er helt ny – de startet fra bunnen av og utviklet om igjen for å oppnå bedre bredde i kjøreprogrammene. Både mer komfortabel i hverdagen, og mer sportslig når det er påkrevet.

Oppdateringene gjelder både for normal karosseri-form, Sport Turismo, og de versjonene du får med lang akselavstand.

For utseendet, dreier oppdateringen seg stort sett om de vanlige tingene. For eksempel nye baklykter, med tverrgående LED-lys som dekker hele bilens bredde ala 911 (992).

Foran blir Sport Design-fronten, som tidligere var ekstrautstyr, standard på alle versjoner. Det betyr blant annet større luftinntak, som på Turbo S er ekstra store. Den får også enkelte grill-elementer i bilens farge. I motsetning til de rimeligere modellene som har LED-lysene på én linje inne i lyktehusene, har Turbo S to linjer med innsatser.

Tre nye felgvarianter er også på programmet. De måler 20 og 21 tommer.

På innsiden er stemmestyringssystemet oppgradert, den får trådløs Apple Carplay, og raskere og mer oppdatert informasjon om trafikk- og veiforhold, opp på skjermen. Flere aktive sikkerhetssystemer er dessuten standard på tvers av modellrekken.

Nye Porsche Panamera skal være på plass i oktober.