En ny modell fra Heritage Design-strategien er klar. Porsche 911 Sport Classic er en seriøs råtass med 911 Turbo-base – og trekk fra 60-årene og tidlig 70-tall.

Av David K Andersen

Serien med Heritage Design-strategien startet med 997-baserte 911 Sport Classic i 2009. Etter det var det stille, før Porsche nå gjenoppliver konseptet.

Vi har allerede fått presentert 911 Targa 4S Heritage Design, og nå kommer denne Sport Classic som den andre av totalt fire slike biler.

Vi snakker eksklusive saker, bare 1 250 skal bygges, og det er Porsche Exclusive Manufaktur, som står bak.

Karosseriet er samme type som på 911 Turbo, så dette er en «widebody». Bakvingen er fast, den spiller tilbake på Carrera RS 2.7. Det gjelder også profilene i taket.

Gråfargen heter Sport Grey Metallic, det er første gang du ser den, men den hinter samtidig kraftig tilbake til tidlige 356-utgaver. Sport Classic kan også leveres i en annen gråfarge, sort og blå.

Innvendig finner du det ikoniske Pepita-mønsteret i dørsider og seter, komplettert av to-tone skinn i sort og cognac.

Motoren er hentet fra Turbo, 3,7-literen yter hele 550 hestekrefter. Bilen leveres med 7-trinns manuell girkasse, og blir dermed den kraftigste Porschen uten automat.

Eksosanlegget er eget for modellen, med mål om mer klassisk lyd enn de andre 911-versjonene i dag.

Chassiset består av komponenter fra nye 911 GTS og Turbo, det er også mellom disse to at Sport Classic passer inn i modellrekken hva ytelser gjelder.

Forrige artikkelPrøvekjøring: Peugeot 308 SW
Neste artikkelTest: Volvo V60 Recharge T6