Betydelig større batterikapasitet og kraftigere elmotor, gjør Volvos ladbare hybrider mer økonomiske å eie, og harmoniske å kjøre. Vi har testet V60 med den nye drivlinjen.

Tekst og foto: David K Andersen

Da Volvo i fra midten av forrige tiår av, lanserte en helt ny generasjon biler med XC90 i spissen, fulgt opp av S/V90 og S/V60, traff de blink. Modellene innebar et betydelig løft på alle områder, og tok merket opp på fullt premium-nivå – sammen med Audi, BMW og Mercedes.

Når Volvo-vennlige Norge på toppen av det fikk bilene som ladbare hybrider, til gunstige priser og med over 400 hestekrefter, var det ikke noe å lure på. Salget har vært intet mindre enn imponerende.

Men du kunne finne ulemper også. Batterikapasiteten var begrenset. Spesielt på kalde vinterdager, med stor og tung bil, ble rekkevidden kort.

Dessuten falt ikke Volvos tekniske løsning for drivlinjen, alle i smak. En kraftig bensinmotor på forakselen i kombinasjon med en relativt svak elmotor bak, ga riktignok firehjulsdrift, men ikke med samme gode kjøreegenskaper på vinterføre som de fossile søstermodellene med mekanisk løsning.

Så har tidene forandret seg på få år i Norge, det går stort sett i elbil om dagen (hvor Volvo er på banen blant annet med nye C40 som du kan lese test av her). Vi venter dessuten på en helt ny og elektrisk generasjon XC90.

Mye større batteri

Samtidig har det blitt gjort omfattende grep med de eksisterende ladbare hybridene det siste året, og det er hva vi tester her – i form av V60 Recharge T6.

Batterikapasiteten er økt fra 11,6 kWt til svært konkurransedyktige 18,8. Det har skjedd ved hjelp av mer effektiv pakking av cellene i batteriet, som nå ligger i tre høyder, mot tidligere to. Uten at det tar mer plass. For V60, øker rekkevidden med opp til 60 prosent – vi snakker hele 91 km om du er forsiktig med hjulutrustningen og utstyret.

Den elektriske motoren som driver bakhjulene øker omtrent like dramatisk i effekt som batteriet i kapasitet. Fra 87 til 145 hestekrefter, og i tillegg med 69 friske Newtonmeter – sånn at du får 309.

Ut over de to hovedpunktene, er regenereringen oppgradert for å levere mer strøm tilbake til batteriet. XC60, S90 og V90 får dessuten Android Automotive, som kjent fra elbilene, det betyr blant annet forbedret funksjon for en-pedalskjøring.

Så er spørsmålet hva disse forbedringene i realiteten betyr for V60. Før vi kommer dit, er det imidlertid verdt å ofre noen ord på interiøret.

Står seg

For selv om det fortsatt er et lite hakk opp til følelsen i 90-serie-bilene, er dette et uvanlig hyggelig sted å befinne seg.

Setene i denne R-Design-bilen er ikke noe annet enn glimrende, det skjønner du egentlig bare ved å se på bildet her. Kombinasjonen av støtte der det er nødvendig, og komfort, er optimal. Du sitter nok ikke bedre i dette segmentet, og sjelden i høyere prisklasser også.

Justeringsmuligheter som tilfredsstiller korte og lange fullt ut, uansett preferanser på kjørestilling, gjør bildet komplett.

Designen er velkjent fra før, som er bra – jeg liker den litt cockpit-aktige følelsen du får med høy midtkonsoll og kort vei frem til skjerm og betjeningsorganer.

Selv om ikke V60en får like stor overhaling på infotainment, kjennes ikke det som et stort tap. Volvo har også finpusset det «gamle» systemet gjennom årene, og det fremstår nå som kvikt, intuitivt og med smarte løsninger for hurtig-tilganger.

Det er i det hele tatt vanskelig å kritisere noe her – forskjellen mot de dyrere modellene er egentlig det eneste – du har ikke like påkostede detaljer på enkelte overflater, og redusert bredde betyr naturlig nok mindre storbilfølelse.

I baksetet lider midtplassen av en stor transmisjons-tunnel, men ellers er plassen bra for klassen, og ikke minst komforten god. Her er for ordens skyld forskjellen nokså stor mot SUV-broder XC60, men sånn er det med stasjonsvogn i denne størrelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er ikke redusert selv om batteripakken er kraftigere, det tar 471 liter. Altså er det nesten like stort som i den fossile V60 Cross Countryen vi testet for ikke lenge siden, og bedre enn i BMW 330e xDrive Touring.

Luken er motorisert med håndfri funksjon, og som vanlig i Volvo kan du vippe opp et lokk når du bare skal ha noen handleposer der – så de ikke velter. Ladekabler er det plass til under gulvet.

SE BILDEGALLERI MED BAGASJEROM OG DET HELE NEDERST I ARTIKKELEN!

Så over til drivlinjene og oppgraderingene

Du har sikkert notert at dette er en T6 med 350 hester i systemeffekt og ikke T8 som nå er på hele 455.

Prispåslaget for den kraftigere utgaven er på relativt beskjedne 30 000 kroner, så kanskje er det lurt å gå for – du får da en bil som klarer 0-100 km/t på vanvittige 4,9 sekunder.

Med det er egentlig ikke nødvendig, for også denne har en bensinmotor med både turbo og kompressor, og den bruker bare halvsekundet mer på samme sprint.

I realiteten går dette virkelig unna – forbikjørings-kapasiteten er voldsom, og er et like stort plusspoeng som på T8 før.

Viktigere, er det at den kraftigere elmotoren på bakakslingen gjør både akselerasjon, og kjøring på vintervei, mer balansert og harmonisk.

Kanskje mangler det fortsatt litt på den direkte responsen fra hele drivverket som du får med mekanisk firehjulsdrift. Men det kjennes ikke lenger som å kjøre en bil med veldig mye krefter på forakselen, når du trykker gasspedalen i bunnen.

Basert på erfaringene fra denne testen, føles det virkelig som om Volvo har rettet denne svakheten – bilen føles mer komplett – langt mer balansert.

Elektrisk rekkevidde

At det større batteriet leverer, er mer selvsagt, men ikke mindre velkomment.

Rekkevidden for V60 i henhold til WLTP er mellom 76 og 91 km, avhengig av utstyrsnivå, hjuldimensjoner mer mer. I 7 minusgrader, inkludert kaldstart, klarte den 58 km under denne testen. På landeveiskjøring.

Det er meget bra, og gjør at du tar unna det aller meste av kjøringen din helt elektrisk – selv om du kjører en del mer enn den gjennomsnittlige eieren hver dag.

Instrumentet som erstatter turtelleren til høyre foran deg, gjør det forresten ekstra enkelt å både kjøre økonomisk generelt, og å tilpasse gassbruken for mest mulig elektrisk kjøring alltid. Ikke noe nytt, men fortsatt det kanskje mest nyttige kjøre-instrumentet på noen plug-in hybrid.

Når batteriet er tomt og du går over på bensin, presterer Volven mer gjennomsnittlig enn imponerende. Jeg kjørte på rundt 0,7 liter per mil, som er akseptabelt men ikke like lavt som enkelte konkurrenter.

Drivlinjen er for ordens skyld raffinert og godt satt opp hva respons og kjørefølelse gjelder. I det store og hele gjør motor og girkasse lite ut av seg selv, men utfører like fullt jobben som du forventer. Veksling mellom elektrisk og fossil drift går sømløst, og 8-trinns automaten jobber kjapt og effektivt.

Annet enn det er kjørefølelsen typisk moderne Volvo, det er presist, godt vektet styring, solid og komfortabelt.

Og så har selvsagt V60 en fordel både mot 90-serien og XC60: Den er lavere og sportsligere. Uten å helt nå opp til kjørefølelsen i en BMW 3-serie, er det fullt mulig å velge Power kjøremodus, og dra nytte av de dynamiske egenskapene på svingete veier.

Kjøremodus-valgene må for øvrig gjøres på skjermen, som er mer tidkrevende enn ønskelig. Valgene inkluderer også et Constant AWD-modus som kan være nyttig når det er krevende å ta seg frem eller er veldig glatt på veien.

Konklusjon

Volvo V60 er i det store og hele den samme bilen som før, som bare kan sies å være bra. Men den oppgraderte drivlinjen gjør bilen langt med harmonisk – den føles mer komplett og uten svake sider enn tidligere. At god elektrisk rekkevidde er et pluss, sier seg selv. Når prisen er konkurransedyktig, er V60 T6 et et enda mer utmerket valg nå enn før.

Galleri:

MER VOLVO V60? HER KAN DU LESE TEST AV CROSS COUNTRY-UTGAVEN!

Data:

Volvo V60 Recharge R-Design T6 AWD
Pris fra 629 900
Pris testbil 688 500
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, 4WD, elektrisk bakhjulsdrift
Motorvolum ccm 1 969
HK o/min bensin 253 5 500
Nm bensin 350
HK elmotor 145,5
Nm elmotor 309
Systemeffekt hk 350
Batterikapasitet 18,8 netto/14,9 brutto
Sek. 0-100 km/t 5,4
Topphastighet km/t 180
Rekkevidde el km 75 – 91 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,08 – 0,11
Utslipp CO2 g/km 17 – 25
Egenvekt kg 1 734 – 1 757
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 471 – 1 441
Lengde mm 4 778
Bredde mm 1 850
Høyde mm 1 432
Akselavstand mm 2 872
Forrige artikkelPorsche 911 Sport Classic
Neste artikkelFørste AMG på nye C-klasse klar