Mercedes ruller ut stadig nye versjoner av nye C-klasse, nå er den første AMG-utgaven også klar. Her er C43.

Av David K Andersen

43-serie fra Mercedes-AMG ble introdusert med forrige generasjon C-klasse. En 3-liters turbo-V6 som i den faceliftede utgaven du kan lese test av her, leverte 390 hestekrefter og akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

Som du vet kom, C-klasse også i 63-utgave – en betydelig råere bil. På den annen side, har både C 43 fra Mercedes-AMG, og konkurrentene Audi S4/5 og BMW M3/440i, vist seg å være svært populære biler.

De fyller gapet mellom de konvensjonelle søster-modellene, og de råeste versjonene. I praksis betyr det at du får en veldig heftig bil, som er litt enklere å bruke i hverdagen, og koster litt mindre å både kjøpe og eie.

Vi var spesielt glad i forrige C 43, fordi V6eren var noe helt for seg selv. Om ikke raskere, så kanskje litt mer brutal enn konkurrentene. Og med fantastisk lydbilde.

Derfor knytter det seg også en viss spenning til nyheten vi skal snakke om her. For nå er V6eren skiftet ut med 2-liters firer.

Hvordan det går med lyden får vi se, men ytelsene er det ikke noe i veien med. Som seg hør og bør, er det mer effekt og raskere akselerasjon enn før.

Motoren er den samme vi fortalte om for litt siden i forbindelse med den nye innstegsmodellen i det kommende SL-programmet.

Spesielt, er det at AMG har montert en elmotor på selve turboakslingen, som spinner i gang laderen før eksosen rekker å gjøre det. Bedre respons og bredere register, skal være resultatet.

Effekten er på 408 hestekrefter og dreiemomentet 500 Nm. Litt mer hester og litt mindre moment enn før. Du får forresten også 14 ekstra hestekrefter fra mildhybrid-systemet i korte perioder.

0-100 km/t er derfor nede på 4,6 sekunder (4,7 for stasjonsvogn). Topphastigheten uten sperre, er på 265 km/t – du får den med AMG Driver’s Package.

Bilen er naturligvis utstyrt med firehjulsdrift. Den har AMG-spesifikk fordeling av kreftene mellom akslingene, vi snakker 31 prosent foran og 69 bak. Selvsagt for å beholde følelsen av bakhjulsdreven bil.

Helt nytt, er det at C-klasse får firehjulsstyring, på C 43 er det standardutstyr. Bakhjulene svinger motsatt av forhjulene i hastigheter under 100 km/t. Opp til 2,5 graders styrevinkel gjør bilen mer letthåndterlig på trange plasser og kvikkere i skarpe svinger.

I høyere hastigheter svinger bakhjulene svakt i samme retning som forhjulene. Det gir bedre retningsstabilitet og tryggere kjøring i raske svinger. Hvordan styringen oppfører seg, påvirkes også av hvilket kjøreprogram du er i.

Innvendig er det meste kjent fra mer dødelige C-klasse-utgaver, og tydelig inspirert av S-klasse. Men selvfølgelig spritet opp med de vanlige triksene for å understreke det sportslige. Legg også merke til den nye versjonen av rattet, med flat bunndel.

Mercedes-AMG C 43 som sedan og stasjonsvogn, kommer til Norge til høsten.

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Mercedes-AMG C 43 4MATIC Stasjonsvogn
Motor R4 R4
Volum 1991 cc 1991 cc
Effekt 408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) 408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt)
ved omdreininger 6750 rpm 6750 rpm
Dreiemoment 500 Nm 500 Nm
ved omdreininger 5000 rpm 5000 rpm
Akselerasjon 0-100 km/t 4,6 s 4,7 s
Toppfart 250 km/t
(elektronisk begrenset – kan økes til 265 km/t med AMG Driver’s Package)
250 km/t
(elektronisk begrenset – kan økes til 265 km/t med AMG Driver’s Package)
Blandet forbruk (WLTP) 8,7 – 9,1 l/100 km 8,8 – 9,2 l/100 km
Blandet CO2-utslipp 196 – 206 g/km 199 – 209 g/km
Vekt 1765 kg 1810 kg
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk (31:69) 4MATIC firehjulstrekk (31:69)
Girkasse AMG SPEEDSHIFT MCT 9G AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

 

Forrige artikkelTest: Volvo V60 Recharge T6
Neste artikkelAudi A6 Avant e-tron Concept i Norge