Oppstyret etter at Audi slapp bildene av A6 Avant i konseptform for noen uker siden, tyder på at verken stasjonsvogn eller god design har takket for seg riktig enda. Nå er elbilen på Norge-visitt – vi har sett nærmere på den.

Av David K Andersen

Vi har tatt det som en selvfølge gjennom lang tid, men har du tenkt på at Audi er et mye yngre premium-merke enn erkerivalene Mercedes og BMW? Mens førstnevnte har vært luksus og kvalitet i en evighet, og München-alternativet sto for uovertruffen kombinasjon av sport og komfort, var Audi frem til langt ut på 80-tallet mer av et outsider-alternativ for de med litt tynnere lommebok – eller kanskje med ønske om å kjøre noe ikke alle andre kjørte.

Så bestemte Audi seg for å bli en likeverdig spiller på toppnivå, og i løpet av noen korte år på 90-tallet, hadde de etablert seg som minst like gode på det meste. Siden det har de vært en del av den i realiteten unike trioen av tyske premiumbiler.

Stasjonsvogn-historien

Poenget? Dette er et merke som stadig setter seg nye mål, og når dem. Det gjelder ikke minst firehjulsdrift – eller quattro om du vil. Eller bilsport-satsingene, enten det har vært rally-VM, IMSA, touring cars eller langdistance-racing. Banebrytende på bruk av aluminium, har de også vært.

Det er imidlertid historien om stasjonsvogna, Avant på Audi-språk, som drar det hele sammen denne gangen. Nettopp den, var en sentral del i premium-hoppet som ble gjort for 30 år siden eller så.

Spesielt dratt av to ting. Høy-ytelses-utgavene som startet med RS 2 Avant i 1994, og som har endt opp med å gjøre dagens RS 6 til noe som ligner en institusjon. Og Allroad-versjonene som kombinerer det beste fra stasjonsvogn og SUV i en pakke som er svært tiltalende.

Mens Mercedes dropper elektriske stasjonsvogner og vi ikke vet om det kommer noen fra BMW, satser Audi fullt og helt med konseptbilen vi ser på her.

Den kan bli Audis tredje stasjonsvogn-idé, som når suksess og legendarisk status.

Ser bra ut

Siden vi allerede snakker om Audi og konkurrentene, kommer A6 Avant e-tron Concept spesielt på banen hva utseende gjelder.

Her går jo de tre merkenes strategi i totalt ulike retninger. Mercedes har gått for cab forward-design – for ekstremt lav luftmotstand og god plass innvendig. BMW lanserer stadig nye modeller med radikal front-design. Og Audi?

Muligens mer konservativt, men uansett: Målet ser for tide ut til å være å komme opp med biler som rett og slett er tøffe og ser bra ut. Du ser det på Grandsphere og Skysphere (les mer på linkene), og så ser du det veldig på denne.

Jeg tror alle for en gangs skyld, det er ikke så ofte for tiden, kan være enige om at denne bilen ser fantastisk ut.

A6 Avant er fet, linjelekker, ren og tydelig, sportslig, og meget stilig. Detaljene topper opp glasset. LED-belysning er benyttet i stor utstrekning, og med omfattende finsnitt i det bildet.

For oss som på generelt grunnlag er større tilhengere av stasjonsvogner enn SUVer, er den en bekreftelse på at vi hadde rett. Dette er tøffere. Mer riktig.

Kanskje er du blant dem som reagerer på luftutslippene bak – der eksosen til vanlig kommer ut. Det er imidlertid funksjonelt: Store mengder luft slippes under og gjennom bilen, og så ut via de store diffusorene. Målet er å redusere turbulensen bak bilen og dermed gi lavere luftmotstand.

Egentlig litt som årets nye Formel 1-reglement, hvor undersiden benyttes til marktrykk fremfor oversiden. Bare at det er snakk om lavere forbruk og lengre rekkevidde i denne sammenhengen.

Ingen nye detaljer

Audis norske representanter mener, eller muligens håper, at produksjonsbilen som skal være på veien om drøye to år, kommer til å bli veldig lik konseptbilen.

Det håper vi også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut over det, hadde ikke Audi noen nye detaljer å komme med denne gangen. De grunnleggende opplysningen er oppsummert at bilen sitter på den kommende PPE-plattformen som også skal huse biler som neste Porsche Macan.

Den er i større grad tilpasset masseproduksjon enn dagens alternativer, så vi regner med det kan gjøre innkjøpsprisen godt på sikt.

Batteriet er på 100 kWt og skal gi rekkevidde opp til 700 km. Den har selvsagt 800 volt system som gir ladeeffekt opp til 270 kW, og mulighet til å fylle på 30 mil på 10 minutter.

En av utgavene kommer til å få 476 hestekrefter, mens den raskeste versjonen skal ta 0-100-sprinten på under 4 sekunder.

Du finner spennende lys-teknologi og mer som kan leses om i artikkelen vi skrev da Audi slapp bildene.

Så får vi nok snart flere opplysninger, og om ikke så altfor lenge se produksjonsbilen i ferdig form.

Vil du i mellomtiden ta A6 Avant e-tron Concept i nærmere øyesyn, finnes den i Skur 13 på Tjuvholmen i Oslo lørdag denne uken. Der er også et utvalg av Audis elbiler tilstede, i likhet med et eksemplar av RS 2 Avant.

 

Forrige artikkelFørste AMG på nye C-klasse klar