Mens de fleste ser ut til å la stasjonsvogna dø, presenterer Audi i stedet bilen som kan redde den. Dette er A6 Avant e-tron – i konsept-utgave.

Av David K Andersen

Det ser ikke lyst ut for stasjonsvognene, folk flest vil ha SUV. For bare noen måneder siden sa Mercedes-sjef Markus Schäfer at tradisjonelle stasjonsvogner går en usikker fremtid i møte på grunn av sviktende etterspørsel.

For oss som virkelig liker å kjøre bil, er imidlertid ikke skyskraper på fire hjul det helt store – du som er på denne nettsiden fast, vet at jeg har sterke meninger om akkurat det. Kjøreegenskaper og kjøreglede kommer ikke ved å bygge i, og sitte i, høyden.

Jeg mener også at i en verden der alle kjører en grå SUV, er det stort potensiale for superstilige og praktiske stasjonsvogner.

Derfor er det gledelig at Audi kjører på med Avant også i fremtiden. -Vi har en lang tradisjon med veldig sportslige, veldig engasjerende Avanter, sier Audi-designer Phillipp Römers. Han forteller videre at for designerne, er det fantastisk å kunne jobbe med denne karosseritypen fordi den er den perfekte kombinasjonen av praktisk bil og uttrykksfullt, sportslig design.

Som du ser av bildene, lykkes Römers og co særdeles godt på jobb denne gangen, A6 Avant e-tron fremstår både som noe nytt og kult, samtidig som Audi-identiteten beholdes.

Resultatet er kort og godt en ultra-fet bil. 22-tommers hjul fyller hjulbuene og leverer stance man sjelden ser.

Lurer du forresten på hva det er i nedre bakdel som ligner på verdens største eksosutslipp, er det bare en ekstrem diffusor. Den stabiliserer luftstrømmen bak bilen, er er bidragende til lav luftmotstand med Cd-verdi på 0,24.

PPE under skallet

På den tekniske siden, ser dette ut til å bli tredje bil ut på PPE-plattformen, den nye arkitekturen for elektriske premium-biler utviklet av Porsche og Audi i fellesskap. Porsche Macan er slik vi forstår det førstemann ut, før Audi A6 følger i 2024.

Batteriet vil bli på ca 100 kWt, og skal levere strøm til elmotorer med systemeffekt på 476 hestekrefter og 800 Nm. De raskeste utgavene skal klare 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Bilen kjører også 800-volt-system og vil kunne ta lading med effekt på opp til 270 kW. Med opp mot 700 km i rekkevidde, vil dette bli en bra kombo.

Som på A6-konseptet tidligere vist, har også Avant-utgaven svært avansert LED Matrix og digital OLED-teknologi i frontlysene, som gjør at de kan mer enn å bare lyse opp veien samtidig som andre trafikanter ikke blendes.

Her kan faresignal projiseres i bakken, og du kan til og med bruke dem som projektor om du parkerer opp mot en vegg – eksempelvis kan passasjerene spille videospill inne i bilen – projisert på veggen foran deg.

Galleri:

Forrige artikkelMercedes viser interiøret i EQS SUV
Neste artikkelTest: Ford Mustang Mach 1