A6 e-tron Concept gir en forsmak på hva som kommer fra Audi de neste årene, og sitter på en ny elektrisk plattform som utvikles sammen med Porsche.

Av David K Andersen

Når vi denne våren ser hva som er på gang av elektriske biler fra de store bilprodusentene, blir all tvil om hva fremtidens drivstoff er, lagt til siden.

Nyhetene strømmer på, for om du trodde det var nok med e-tron, e-tron GT og Q4 e-tron fra Audi, er de bare begynnelsen.

En ny plattform kalt PPE (Premium Platform Electric), utvikles for tiden av Audi og Porsche. Den er ment for mellomstore biler i premium-segmentet, og evner å danne base for både SUVer og lave biler, uten endring av den grunnleggende arkitekturen.

Q6 e-tron og neste generasjon Porsche Macan ventes å være de første bilene i markedet på PPE, de kommer neste år.

A6 e-tron er etter det vi erfarer ventet i 2023, og sitter altså på samme base.

Konseptbilen som ble vist på Shanghai Motorshow denne uken, har batteripakke på 100 kWt. Det skal gi rekkevidde på mer enn 700 km, idet Audi sikter mot å skape en elbil som virkelig vil kunne fungere som førstebil i husetholdningen og brukes til alt. Akkurat som en helt vanlig A6.

Bilen har 800 Volts ladeteknologi, og vil kunne hurtiglades med effekt på opp til 270 kW. Det vil kunne gi deg 30 mil rekkevidde på 10 minutters lading.

Audi sier bilen vil overgå fossil-drevne alternativer på kjøredynamikk, og selv i de enkleste versjonene med minst motor, klare 0-100 km/t på under 7 sekunder.

Konseptbilens motoreffekt er 476 hestekrefter og dreiemomentet 800 Nm. Hjulopphenget foran er fem-link, mens det bak sitter en multi-link-løsning. Den har både luftfjæring og adaptive dempere.

Lys-teknologi utvikles for tiden med stormskritt, og gjør seg også sterkt gjeldende i A6-konseptet. Her benyttes ikke bare lys til å se veien foran deg, men også til en rekke sikkerhetsfunksjoner og for underholdning og informasjon.

De digitale LED Matrix-lysene er så avanserte at om konseptbilen parkeres foran en vegg mens du lader, kan lysene brukes til å projektere dataspill på flaten foran bilen, som du kan spille med passasjerene mens man venter, via mobiltelefonen.

Tredimensjonal lysdesign, for eksempel i bakenden, gjør det mulig å fullstendig integrere lysene i bilens design.

I hvilken grad designen kommer til å endres før produksjons-versjonen er klar, vet vi ikke, men lever foreløpig fint med konseptbilens fete utseende. Er dette veien Audi går med design, protesterer ikke vi.

A6 e-tron ventes å komme i 2023, og vil produseres parallelt med fossile A6-varianter.

Galleri: