En helt ny generasjon av kompakt-SUVen HR-V er klar. Nå blir den smarte Hondaen også elektrifisert – her er de første bildene.

Av David K Andersen

Som alle andre merker, elektrifiserer også Honda bredt. Innen utgangen av neste år, vil hele det europeiske modellprogrammet være helt eller delvis elektrisk.

Så langt, har den fantastiske lille elbilen E, som du kan lese test av her, og Jazz og CR-V i fullhybridutgaver.

Det er samme type drivlinje som tar plass i nye HR-V. Altså er den ikke ladbar, i denne omgang.

En 1,5-liters motor med Atkinson-syklus, jobber sammen med to elmotororer og produserer 131 hestekrefter til forhjulene.

Som med CR-V, er systemet nokså annerledes sammenlignet med det vi eksempelvis finner i fullhybrider fra Toyota. Bensinmotoren her, fungerer for det meste som en generator for elmotorene eller til lading av batteriet, og så drives bilen det meste av tiden fremover av elektrisk kraft.

Unntaket er ved jevn fart i høyere hastighet, for eksempel på motorveien, hvor bensinmotoren kobles inn og står for direkte fremdrift.

Praktisk som før

HR-V har skilt seg spesielt positivt ut på plassutnyttelse og fleksibilitet i nå utgående versjon.

Det fokuset beholdes – også denne gangen er bensintanken plassert under forsetene i stedet for baksetet, som betyr at bilen har montert inn de såkalte Magic Seats bak. De kan enten legges helt ned slik at bagasjerommet blir ekstra stort med helt flatt, lavt gulv, eller de kan enkelt vippes opp for frakt av høye gjenstander, stående i baksetegulvet.

HR-Vs dimensjoner er de samme som før, men takket være flere nye tiltak for effektivisering av plassen, eksempelvis ekstra smale luftkanaler for klimaanlegget, øker benplassen i baksetet med 3,5 cm. Den skal nå tilsvare crossovere i klassen over.

Apropos klimaanlegg er bilen utstyrt med en ny funksjon Honda kaller Air Diffususion. Via en knapp, kan du aktivere endret luftstrøm i kupéen, hvor luften sendes i sirkel rundt passasjerene i stedet for å blåse rett mot dem.

Åpent og brukervennlig

Det er ingen revolusjon på interiørdesign i nye HR-V, men en videreutvikling av tradisjonelt konsept.

Designen er ren og oversiktlig, og fokusert mot luftig følelse og god sikt ut. Det er mulig å spesifisere ulike farger og setetrekk.

Infotainmentsystemet er nytt og skal ha 50% raskere reaksjon på kommandoer, og dermed være blant de kvikkeste i klassen. Trådløs Apple Carplay er tilgjengelig.

HR-V er på nett, så du både kan ha Wifi i bilen, og kommunisere med den via My Honda+-appen.

Instrumentering og betjening er videreutviklet med tanke på brukervennlighet og tydelig informasjonsflyt.

Utvendig er designen relativt radikalt endret mot tidligere, uten at bilen ser ut til å skrike voldsomt høyt med eget utseende av den grunn.

Panseret er høyere og lengre, og frontruten har brattere vinkel, sånn at stilen bli mer muskuløs. Grillen er lakkert i bilens farge. Samtidig avsluttes bakenden på coupéaktig vis, og har LED-lys tvers over. De innfelte dørhåndtakene bak fortsetter.

Ny HR-V kommer senere i år, og da følger også priser og flere detaljer.

MER HONDA? HER KAN DU LESE TEST AV NYE JAZZ HYBRID!

Galleri: