Omtrent samtidig som nye M3 og M4 begynner å rulle ute på gata, er det klart for nye versjoner – med firehjulsdrift.

Av David K Andersen

Det er første gang i historien at ikoniske M3, og coupé-versjonen M4, kommer med firehjulsdrift. For enkelte purister, er det kanskje som å banne i kirken, men verden går videre – denne gangen med converterautomat og firehjulsdrift.

Dessuten må du jo ikke velge bilene med firehjulsdrift. Og minst like interessant: Du kan velge med, men skru det av. Her finner vi nemlig det geniale M xDrive-systemet først sett i M5.

Ved siden av muligheten til å deaktivere firehjulsdriften, finnes det en rekke valgmuligheter, basert på egne ønsker eller kjøreforhold. Sammen med andre justerbare parametere for girkasse, dempere, motor og så videre, blir spekteret bredt.

Og så kan det jo være kjekt, enten du kjører på vinterføre eller jager rundetider på trackdayen, å la bilen sende noen krefter forover – i det bakhjulene ikke har mer å tilby.

Det er bare Competition-utgavene av M3 og M4 som kommer med xDrive, som betyr 510 hestekrefter og 650 Nm fra den turboladede rekkesekseren. Rødmarkeringen er på 7 200 omdreininger, og sammen med trekk på alle fire, senkes akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t med 0,4 sekunder. Her går det på 3,5.

Topphastigheten er begrenset til 250 km/t, men øker til 290 om du velger til M Driver’s Package. Den gir deg kupong for kjøretrening på kjøpet.

Praktisk sidelengs

BMW selv, minner om at M3 og M4 byr på et stadig bredere repertoar, med blant annet henholdsvis 480 og 440 liters bagasjerom. I kombinasjon med ti-trinns justering av M Traction Control og M Drift Analyzer. Mange handleposer, kan med andre ord ferdes sidelengs.

Spøk til side, er det imidlertid liten tvil om at firehjulsdrift i M3 og M4 både vil øke brukervennligheten året rundt, og i mange situasjoner kunne øke kjøregleden.

-Helt nye BMW M3 Competition Sedan og BMW M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner. Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

De to nye M-bilene kommer i juli og vil om kort tid kunne bestilles. BMW estimerer prisen for M3 Competition Sedan med xDrive til 1 233 599 kroner, og M4 Competition Coupé med xDrive til 1 287 100.

Galleri: