Toyota har vist en elektrisk konseptbil i SUV-format, på størrelse med RAV4. bZ4X hinter kraftig til produksjons-utgaven som kommer neste år.

Av David K Andersen

Ikke at Toyota har sagt noe om hvor nære produksjonsutgaven dette konseptet er, men kikker vi litt på bildene, er det ikke unaturlig å anta at bilen som kommer på markedet neste år, vil ligne veldig på denne.

Fronten er riktignok helt ny, men resten har klare drag av dagens RAV4, ispedd litt Lexus-design. Den er dessuten mindre radikal en den siste konseptbilen fra Lexus, nemlig LF-Z. Selv den, med stor sannsynlighet nokså nære en kommende produksjonsutgave.

Ikke at det skorter på radikale løsninger, for som LF-Z, har også bZ4X steer-by-wire, eller på norsk; elektronisk styring. Her er det med andre ord ingen mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene. Systemet skal filtrere bort ustabilitet skapt av ujevnheter i veien og bremsing, i rattet.

Som ikke en gang er et ratt, men en blanding av spak og ratt, kanskje? Toyota sier det tradisjonelle rattet er på vei ut, og studerer du bildet av interiøret litt nærmere, så synes jeg faktisk denne styre-spaken (om vi kan kalle den det), ser et par hakk mer klar for produksjon ut, enn hva vi har sett fra andre nylig.

Det gjør i det hele tatt resten av interiøret også, som har fokus på å plassere skjermer og kontroller på et nivå inne i bilen som både gjør dem brukervennlige og skaper god sikt ut.

Ny plattform, Beyond Zero

Toyota skal lansere minst 15 elektriske biler innen 2025, hvorav 7 vil bruke bZ-nevnelsen. Den referer til «Beyond Zero»-strategien, som ved siden av å tilby elektriske biler, også skal gjøre bilbruken generelt enklere, og bilene morsommere å kjøre. Karbon-nøytralitet gjennom hele livssyklusen er også en del av bZ.

4X-delen av navnet, speiler bilens firehjulsdrift-system, som skal være utviklet sammen med Subaru, og basert på begge merkenes brede erfaring med akkurat det. Her er det snakk om elektrisk motor både foran og bak, og formodentlig et svært avansert styringssystem for kraftfordeling mellom dem.

Apropos Subaru, sitter bilen på e-TNGA-plattformen, en ny elektrisk arkitektur som er utviklet sammen, av de to merkene.

Lang akselavstand og korte overheng skal gi glimrende plassutnyttelse, med baksete som nesten er på nivå med Lexus LS.

Toyota sier at de bygger videre på sin mer enn 20 år lange erfaring fra elektrifisering, og at bilen vil få klasseledende effektivitet og rekkevidde. Blant annet skal gode styringssystemer for batteripakken bidra til det.

Spesielt godt, skal bilen fungere i kalde klima. Avansert temperaturkontroll på batteripakken, hvor bruk av bilens innebygde solcellepaneler er en del av teknologien, vil bidra til det.

Det er ellers lite konkret informasjon å finne i denne omgang, men batteristørrelse, rekkevidde, effekt og den type informasjon vil nok dukke opp om ikke alt for lenge. Det skal tross alt ikke være mer enn et drøyt år før den ferdige bilen er på veien.

Galleri: