Etter et første hint om hva vi kan vente fra elektriske Lexus i fremtiden med konseptet LF-30 fra 2019, har det japanske merket nå vist en ny konseptbil. LF-Z har teknologi og løsninger som vil dukke opp i nye modeller i nær fremtid.

Av David K Andersen

Lexus starter en stor modelloffensiv med lansering av 20 helt nye, eller nye generasjoner av eksisterende biler, frem mot 2025. Programmet vil fortsatt bestå av fullhybrider, ladbare hybrider og rene elbiler, men fokuset på sistnevnte blir større.

LF-Z sitter på en ny dedikert elektrisk plattform. Det vil altså bli et skille mellom hybridbiler og rene elbiler. Det er bra, for de fleste merker viser det seg å skape mer optimale elbiler, som både ivaretar rekkevidde, design og plassutnyttelse mer optimalt.

Den nye konseptbilen er en nesten 4 meter lang crossover, og plasserer seg dermed i klassen med hva vi kaller store SUVer i Norge, den er omtrent like lang som en Lexus RX.

Plassutnyttelsen skal imidlertid være så god, takket være den elektriske plattformen, at den overgår hva som ventes av lignende, fossile biler.

Konseptbilen byr på spennende tekniske data, den har væskekjølt/varmet batteripakke på 90 kWt, 600 km rekkevidde WLTP, og kan hurtiglades med effekt opp til 150 kW.

Enda mer interessant, er kanskje ytelsene. Den firehjulsdrevne bilen har 544 hestekrefter og 700 Newtonmeter, som gjør at den skal klare 0-100 km/t på ca 3 sekunder.

Imponerende isolert sett, men mer så sett sammen med lovnadene Lexus gir om økt fokus på kjøreglede.

Mulighetene som skapes med den nye elektriske plattformen, via lavt tyngdepunkt, god balanse, høye ytelser og helt variabelt firehjulsdriftsystem, skal ifølge japanerne utnyttes til å skape bedre kjøreegenskaper og kanskje viktigst; et kommunikativt og direkte forhold mellom fører og bil.

I hvilken grad batteriplassering og firehjulsdrift faktisk skiller seg fra andre lignende biler med dedikerte elbilplattformer, har ikke Lexus oppgitt nok detaljer om til at vi kan si noe om. De lover imidlertid at blant annet Direct4 firehjulsdrift-systemet er i stand til å fordele krefter på en måte som øker kjøregleden betydelig.

Konseptbilen er dessuten utstyrt med elektrisk styring. Den har med andre ord ingen mekanisk overføring fra ratt til tannstang. De gir betydelig større muligheter for variasjon av styrefølelsen med hensyn til vei, hastighet og kjørestil. Det blir spennende å se når en slik løsning når markedet for første gang, og hvordan det fungerer.

Designen oppleves som en videreutviklet versjon av LF-30-konseptet, men er en anelse mer konservativ. Eksempelvis har den ikke måkevinge-dører, men fire vanlige. Kanskje tyder det på at vi vil kunne se en produksjonsbil som ligner ganske mye på LF-Z.

Samspillet mellom bil og fører, er et sentralt punkt. LF-Z har langt utviklet kunstig intelligens, som betyr at den lærer seg din bruksmåte og dine rutiner. På den måten letter den bruken i det daglige. Stemmestyringen skal være så langt utviklet at du i større grad kan snakke med bilen, enn å bare gi den kommandoer.

Både her og i cockpiten generelt, har Lexus latt seg inspirere av forholdet mellom hest og rytter – målet er perfekt samspill mellom bil og fører. Du ser det litt på designen av førerplassen, som virkelig er orientert rundt personen bak rattet.

Bilen er naturlig nok svært velutstyrt, med AR head-up display, mulighet for tilgang (via de elektrisk åpningsbare dørene) og kjøring med mobiltelefon som nøkkel, en ny generasjon lydanlegg fra Mark Levinson og glasstak som automatisk blender i forhold til sollyset.

DU KAN LESE MER OM HVORDAN TOYOTA-KONSERNET JOBBER MOT FREMTIDEN HER!

Galleri: