Tilnavnet Speed gir mer av det Bentley Continental GT allerede har i overflod av: Den nye topputgaven er enda raskere, og betegnes som den mest dynamiske Bentleyen for gata noensinne.

Av David K Andersen

Etter nettopp å ha kjørt Bentley Continental GT V8 på test over noen dager (artikkelen kommer senere i påsken), er enda mer krefter, og enda bedre kjøreegenskaper, ikke akkurat det første man tenker på.

Men akkurat det, er hva du får i denne nye topputgaven av Continental GT, vist for første gang nylig.

Den turboladede W12-motoren trimmes ytterligere, og yter her 24 hestekrefter ekstra, som tar totalen til 659. 6-literens dreiemoment på spinnville 900 Nm, beholdes uendret.

Forskjellen i akselerasjon er ikke voldsom, 0-100 km/t-tiden reduseres med 0,1 sekund, ned til 3,6 sekunder. Topphastigheten er 336 km/t. Alt er med andre ord likevel voldsomt.

Poenget med Speed er imidlertid ikke bare ekstra krefter, men mer sportslighet, dynamikk og kjørbarhet. Dette er alternativet for den spesielt interesserte føreren som ønsker å ha muligheten til å hente ut de vanvittige ytelsene oftere, og samtidig oppnå maksimal kjøreglede.

Motoren og girkassens styring er modifisert deretter, og gir deg større spillerom i det maksimale effektområdet, på hvert gir. Dobbelt-clutch-automaten girer her dobbelt så raskt i Sport modus, som i en vanlig GT.

At den er utstyrt med stop/start-system, og sømløst skifter ned til bruk av bare 6 sylindre de gangene det er tilstrekkelig, er imponerende nok, men neppe spesielt relevant i sammenheng med en bil som dette.

Også for resten av drivverk og chassis er det endringer.

Firehjulsstyringen, som lar bakhjulene svinge motsatt vei av forhjulene under en viss hastighet, er mer aggressivt satt opp, slik at den kvikkere innstyringen i svinger gjør bilen ekstra agil.

I høye hastigheter, styrer bakhjulene samme vei som forhjulene, for å bedre retningsstabiliteten. Den funksjonen finnes i en rekke biler, men med topphastighet som her, har det aldri vært mer relevant enn for Speed.

Firehjulsdriften er også modifisert, for å understreke og tydeliggjøre de sportslige ambisjonene. Kraftfordelingen mellom for- og bakaksling tilpasses kontinuerlig til kjøreforholdene og kjørestilen, men er fokusert mot 50/50 når du er i Comfort-modus.

I Sport derimot, sendes betydelig mer krefter bakover. Der går dem via en elektronisk styrt limited slip-differensial. Det er første gang du får eLSD i en Bentley, og den er tunet for å samarbeide med antispinn- og antisladd-systemene.

Den største fordelen med elektronisk styrt bakdiff er at den gjør det mulig å justere kreftene mellom bakhjulene kontinuerlig under pådrag ut av svingene. Enten du søker stabil utgang hvor bakenden hjelper til å dytte nesa inn, eller du ligger på sladd og trenger å styre bilen med gasspedalen i stedet for rattet, er dette en optimal løsning.

Bilen er som andre versjoner av Continental, utstyrt med både tre-kammers luftfjæring, og adaptive støtdempere. Begge jobber kontinuerlig og etter forholdene, men påvirkes naturligvis i tillegg av hva slags kjøremodus du velger.

Bilen har også aktive stabstag, drevet av 48 V-systemet. Elmotorene bruker 0,3 sekunder på å vri til stagene med 1 300 Nm, slik at bilen ikke lener seg til siden i svingene (krenger).

Antisladdsystemet kan justeres, og gir deg relativt stort spillerom for sidelengs action i Dynamic Mode. Du kan også skru det helt av, om du tør. Bentley lover maksimalt mekanisk grep, og forutsigbarhet som skal gjøre det mulig å kontrollere sladdene presist med gasspedalen.

Karbon-keramiske bremseskiver er på plass, og mottar foran trykk fra 10-stemplede kalipere. Ved siden av aldri å kunne overopphetes, sparer de utrolige 33 kg ufjæret vekt. De ser nok ganske bra ut også, bak de 22 tommer store, unike Speed-felgene bilen kan leveres med.

Utvendig skiller Speed seg fra de andre utgavene med mørkere grill og ekstra luftinntak nederst i frontfangeren. Den er også utstyrt med Speed-merker og andre detaljer.

Det håndlagde interiøret byr blant annet på en unik miks av skinn og Alcantara. Midtkonsollen har egen, mørk aluminiums-finish, og Speed er brodert inn i nakkestøttene.

Spesielle mønstre i de skinnkledde-panelene skiller Speed enda mer ut, og du kan velge blant 15 ulike farger på skinnet. For andre paneler, kan du velge mellom en rekke overflater, inkludert forskjellige treverk med ulik overflatebehandling, og enklere piano-sorte, glatte flater.

Continental GT Speed kommer både som coupé og cabriolet. Norske priser er snart klare, og de første bilene kommer hit fjerde kvartal i år.

MER BENTLEY? HER KAN DU LESE TEST AV BENTAYGA!

Galleri: