Volkswagen har åpnet for bestilling av ID. Buzz, som betyr at prisene er klare. Det samme er rekkevidden.

Av David K Andersen

Vi har allerede sett nærmere på nye ID. Buzz, du kan lese utførlig om den, og mitt inntrykk etter første møte, i denne artikkelen.

Den elektriske flerbruksbilen med retro-design, har imidlertid ikke fått norsk pris før nå – i forbindelse med at Volkswagen-forhandlerne har åpnet for bestilling. De første bilene skal være på plass til høsten.

Pro-utgaven, det er den eneste som er mulig å bestille nå i første omgang, koster fra 494 200 kroner. Senere vil jo denne bilen også komme med firehjulsdrift og i lengre versjon (grunnmodellen er relativt beskjedne 4,7 meter lang). Vi antar andre varianter og utgaver også vil dukke opp med tiden.

Prisen er konkurransedyktig, vi snakker omtrent samme nivå som konkurrentene fra Stellantis/Toyota-samarbeidet.

Utstyrspakker 

Du kommer imidlertid antagelig til å ville plukke med noen utstyrspakker. Som «Komfort setepakke» til drøye 30 000 kroner. Den gir setetrekk i stoff/kunstskinn eller velur, 30-fargers stemningsbelysning, hvite detaljer i dashbordet, oppvarmet ratt, dørpaneler med høyere materialkvalitet (husk at dette egentlig er et nyttekjøretøy, så det er mye hardplast i grunnversjonen), forsterket teppegulv, armlener på forsetene og elektrisk justerbare forseter med massasje.

Et par enklere versjoner av samme pakke fjerner en del av punktene og kutter pakkeprisen i drøye to.

Design- og lyspakke, som gir LED Matrix og noen andre lys-detaljer bør også med, men er relativt kostbar til 18 360 kroner.

De fleste førerassistanse-systemer er standard, men vil du har parkeringsassistent med den smarte minnefunksjonen som gjør at bilen kan lære seg din faste parkeringsplass, koster det ekstra. For 7 440 får du den funksjonen, pluss 360-graders kamera og full Travel Assist (selvkjøring nivå 2).

Elektriske skyvedører og bakluke krever 12 610.

Altså kan du regne med å måtte legge på litt, men totalpakken blir fortsatt god. Mye fordi bilen kommer med masse utstyr jeg ikke har nevnt over, som standard. Eksempelvis adaptiv fartsholder, infotainmentsystem med 12-tommers skjerm, varme i frontruten og en god del mer.

God rekkevidde 

Enten du sammenligner med elektriske crossovere, hvor du sett opp mot de gigantiske plassforholdene kommer svært godt ut med Buzz, eller konkurrentene, er dette bra.

Mye fordi rekkevidden er på hele 418 km. Altså betydelig mer enn de rundt 330 bilene fra Stellantis klarer. De er riktignok noe større, men når prisene er omlag de samme som her, kommer naturlig nok denne dedikerte elbilen godt ut.

ID. Buzz kommer dessuten med oppgraderte egenskaper for hurtiglading. Denne kan ta imot energi med effekt opp til 170 kW.

Skulle varebil-utgaven være av interesse, heter den ID. Buzz Cargo, og koster fra 452 700 kroner. Rekkevidden er med sine 423 km aningen bedre enn for personbilen.

-ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer i seg historien vår, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Forrige artikkelAudi A6 Avant e-tron Concept i Norge
Neste artikkelPrøvekjøring: Aston Martin DBX707