Få biler har fått så mye omtale – så lenge. Mer enn 20 år etter at Volkswagen viste første konseptbil med den originale «Folkevognbussen» som tema, er produksjonsbilen klar. Den er selvfølgelig elektrisk – vi har sett nærmere på den.

Av David K Andersen

På nesten samme legendariske nivå som Bobla, står Folkevognbussen. Eller Volkswagen Type 2. Eventuelt Bulli, som tyskerne selv kaller den. Spesielt de senere årene, med camping-boomen, har klassikeren slått alle rekorder, enten du måler på popularitet eller pris.

I motsetning til Bobla, som ble gjenskapt i moderne form i 1997, og så lagt ned igjen i 2019, ble det imidlertid aldri noen ny Folkevognbuss. Til tross for Microbus-konseptbilen fra 2001, Bulli fra 2011, Budd-e fra 2016 og ID Buzz fra 2017. Før nå. Endelig!

Og kanskje var ikke tiden moden før akkurat nå heller. At nye ID. Buzz er elektrisk, passer i alle fall utmerket sammen med hele konseptet rundt den.

Flerbruksbilen tilbake

Det tekniske er kjent via ID.3 og ID.4 – Buzz sitter på samme dedikerte elbilplattform – MEB. Det betyr motoren bak, og bakhjulsdrift. Og batteripakke på 77 kWt netto, med 204 hestekrefter.

Rekkevidden vet vi foreløpig ikke, men regn med en håndfull færre mil enn ID.4. Dette er tross alt en flerbruksbil som måler nesten 2 meter i høyden.

For øvrig er kanskje størrelsen mindre enn du tror, bilen er bare 4,71 meter lang, altså drøye 12 cm lenger enn en ID.4, men litt kortere enn en Passat.

Og ganske mye kortere enn Transporter. Men så er jo dette en elbil på skateboard-plattform, så akselavstanden er enorm – nesten 3 meter – og hjulene plassert i hvert sitt hjørne av karosseriet.

Når både høyde og bredde makses, betyr det ekstremt mye plass på lite areal. ID- Buzz med 5 seter har bagasjerom på 1 121 liter – under sidevinduene! Laster du opp til taket, er det plass til det dobbelte.

Med skyvbart baksete, regulering av seteryggene, splitt 60/40 og selvfølgelig mulighet til å legge det ned, snakker vi her familiebil bare varebil-baserte personbiler som er 25-30 cm lengre kan matche. Skal du finne det samme i en SUV, må du opp på monster-biler som Chevrolet Suburban.

Appropos varebil, hadde ID. Buzz Cargo, premiere samtidig som personbilen vi fokuserer på her. Den tar nesten 4 m3 i varerommet, eller 2 Europaller. Tilhengervekt på 1 000 kg følger på kjøpet.

Med Transporter, Caravelle, California og Multivan 4Motion, nye Multivan som er en litt mindre forhjulsdreven ladbar hybrid, og Buzz, stiller Volkswagen med hele tre modell-linjer under T-paraplyen.

Flerbruksbilen, i ulike former, var altså ikke død likevel – kanskje den med Buzz er på vei tilbake for fullt?

Flere nyheter

Så lurer du kanskje på om den kommer med firehjulsdrift og flere seter? Svaret er ja – begge deler er på gang. Det skjer blant annet via en lengre versjon som lanseres senere. Den kan leveres med både 6 og 7 seter.

I tillegg kommer ID. Buzz også med større batteripakke etter hvert.

Men selv om bilen du ser her, og som er den du får om du legger inn en bestilling når prisene kommer i løpet av våren, utvikler Volkswagen stadig MEB-plattformens produkter.

Buzz får blant annet Plug & Charge: Er du registrert med We Charge, er det bare å plugge inn i hurtigladeren, og så går resten automatisk. Det vil gjelde for Ionity, Eviny og EON i første omgang, men det jobbes med å få med flere.

Siden ID.-bilene kan oppdateres OTA, kommer dette også til søstermodellene som allerede ruller ute på veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det samme gjelder en annen ny greie som Buzz vil debutere. Volkswagen kommer nemlig med toveislading, sånn at bilene både vil ha mulighet til å levere effekt tilbake til elnettet, og kunne brukes som energikilde til eksterne ting. Det er jo kjekt enten du har en Cargo og er tømrer, eller en flerbruksbil og skal på camping.

ID. Buzz står også i sentrum for neste skritt på vei mot selvkjøring fra Volkswagen. Travel Assist, som er fellesbetegnelsen for førerassistent-systemene, bruker nå svermdata samlet fra andre biler, sånn at grunnlaget for å utvide selvkjørings-funksjonene blir bedre. Buzz kommer eksempelvis med assistert filskift.

Den har også Car2X, som betyr at informasjon fra andre kjøretøy kan varsle om farer, kø eller lignende langs veien du kjører på.

En annen løsning som kan gjøre livet enklere, er at parkeringsassistansen har minnefunksjon: Er eksempelvis parkeringsplassen der du bor trang og vanskelig å plassere bilen på, kan du bare lære den hvordan det gjøres første gangen, og så vil den deretter parkere helt av seg selv.

Så – hvordan oppleves bilen i virkeligheten?

Et par hakk kulere enn jeg hadde turt å håpe på, er det korte svaret.

Dette er egentlig en langt mer takknemlig bil å gjenskape enn Bobla var, for du slipper å dra med deg en begrensende karosseriform. Strengt tatt er den spesielle frontdesignen med enorm logo, og det store, smilende uttrykket som skapes mellom øvre og nedre del av fronten, mer enn nok. Alle vet hva dette er.

Dessuten understreker Buzzens lange akselavstand og korte overheng, slektskapet i fronten. Jeg liker forresten de grove mønsteret i grillen nederst – det står i fin og nødvendig kontrast til de store rene flatene over.

I tillegg har denne bilen som helhet, svært radikal form. Du bare ser det ikke helt, fordi du er så opptatt av slektskapet til den gamle Folkevognbussen. Men dette er en av de aller første bilene med hjul i hvert hjørne og et karosseri som nesten er som en symmetrisk, firkantet boks.

Det blir altså tilnærmet så romslig noe på fire hjul i teorien kan være, samtidig som den ser moderne ut, og samtidig som den vekker disse følelsene til forgjengeren. Og kanskje viktigst: Jeg tror kombinasjonen av delvis retro uttrykk og den strengt tatt hypermoderne karosseriformen, gjør at Buzz ikke kommer til å havne i samme fella som veldig mange andre gjenskapte design-konsept. Altså at den er kjempekul med en gang, men blir ganske kjip ettersom årene går.

På innsiden er det litt annerledes. Her finner du en miks av lekenhet på design og farger, praktiske løsninger, og kjente elementer fra ID.-serien.

Dashbordet domineres av rene, enkle linjer på tvers, hvor stripen som inneholder luftdyser med tilhørende panel under i treverk-lignende stil, utgjør et stilig element. Og så er liksom ratt, instrumentskjerm på 5,3 tommer og infotainmentskjermen på 10 eller 12 tommer, påsatt utenpå.

Lenger ned i dashbordet, og i dørsidene, kommer det inn en leken og fargerik utforming, fokusert mot det praktiske. Her finner du altså en rekke steder for oppbevaring og lignende.

Helt flatt gulv, gir både åpen følelse, og mulighet for funksjonelle elementer med smart utforming, ala oppbevarings-enheten mellom setene – BuzzBox.

Førsteinntrykket av kjørestillingen er positivt. Du sitter forholdsvis høyt, men ikke for høyt sånn at det blir som å sitte «på bilen» i stedet for «i bilen». Til hjelp der, kommer høyt plasserte skjermer. Men utsikten er naturligvis fortsatt god.

Forseter og ratt virker dessuten til å ha svært gode justeringsmuligheter, det er eksempelvis justerbar lårstøtte på setene, og rattet har god vandring på teleskop-justeringen.

Også bak fremstår dette som både komfortabelt, praktisk (eksempelvis med en rekke strømuttak), og selvfølgelig ekstremt romslig.

Så skal man samtidig være klar over at dette er en bil som produseres av nyttekjøretøy-avdelingen. Så selv om det ser veldig flott ut på bildene, med farger og det hele, er det også mye hardplast å finne.

Utstyr og pris

Det store spørsmålet er hva bilen skal koste. Det vet vi ikke før senere i vår, så det eneste vi kan gjøre foreløpig, er å spekulere. Gjør vi det, er det vanlig å tenke at Volkswagen sannsynligvis vil prise bilen omtrent tilsvarende konkurrentene.

De er det ikke mange av, det nærmeste vi kommer er firkløveret fra Stellantis og Toyota. Tar vi Opel Zafira-e Life som eksempel, starter den på en halv million, og ender omlag 100 000 over det igjen med det meste av utstyr. Den er imidlertid betydelig lengre, samtidig som den har noe mindre batterikapasitet og lavere motoreffekt.

Det vi vet, er en del om hva slags utstyr ID. Buzz kommer med.

Den vil fra starten av leveres i Pro-utgave, som gir en god del på kjøpet. Vi snakker lakkerte fangere, 19-tommers alufelger, elektrisk innfellbare speil med varme og lyssetting av bilens omgivelser med logoprojeksjon.

Den får også armelener på forsetene, belyste fotbrønner, delt baksete, Car2X, adaptiv fartsholder, nøkkelfri tilgang og start, automatisk blending av speil, varme i frontruten, 10-tommers infotainment og ladeplate, for å nevne noe.

På listen over ekstrautstyr, vil stemningsbelysning ute og inne, samt LED Matrix, tilkomme. Det samme gjelder felger opp til 21 tommer, «Style» tofarget interiør med andre setetrekk, enkelte praktiske løsninger og Park Assist med minnefunksjon.

Senere vil også en rimeligere innstegsversjon som heter Pure, lanseres.

Salgsstart for Volkswagen ID. Buzz er i mai – da får vi også prisene. Lansering, skjer imidlertid ikke før til høsten, så du må vente litt før bilen er å finne på veien – eller i din garasje.

Det er naturlig å tenke at å bestille tidlig kan være smart om du ikke vil vente altfor lenge på bil. Bortsett fra at selve ordet Buzz i overkant minner om måten vi skrev tekstmeldinger på for 20 år siden, er det lite som tyder på annet enn at dette, velfortjent kommer til å bli en svært populær bil.

Bilder fra Volkswagen (inkludert Cargo-versjonen):

 

 

 

 

Forrige artikkelFørsteinntrykk: Mazda CX-60
Neste artikkel7 nye elbiler fra Ford på 2 år