Etter 70 år på markedet, har personbil-variantene av Volkswagen Transporter blitt legendariske. Med bakgrunn i endret strategi på nyttekjøretøy-siden, blir nå Multivan for første gang en helt egen modell. Her er de første bildene.

Av David K Andersen

Volkswagen har varslet nye Multivan en stund nå, men hadde du spurt meg for noen måneder siden, hadde jeg ikke trodd akkurat dette skulle skje.

For på nyttekjøretøy-siden har Volkswagen gått i samarbeid med Ford, som blant annet betyr at neste helt nye generasjon Transporter (T7) kommer til å bli Transit-basert (les mer i denne artikkelen). Det var dermed naturlig å tenke at fremtidige Caravelle- og Multivan-versjoner kom til å ha samme base.

Det skjedde ikke – i stedet droppes Caravelle, i alle fall slik det ser ut for meg nå, og så lanseres i stedet en helt ny Multivan på MQB-plattformen – som egen modell.

Den kommer i tillegg til ID.BUZZ, som er en helelektrisk MEB-basert (samme som de andre ID-bilene) flerbruksbil med ventet retrodesign.

Plug-in hybrid

MQB er samme plattform som nesten samtlige helt eller delvis fossile VW-modeller på markedet er basert på i dag. Det betyr at Multivan for første gang kommer som ladbar hybrid.

Den får samme drivlinje vi kjenner fra før, med 1,4-liters turbo bensinmotor, 6-trinns DSG automat og elektrisk motor, som sammen leverer kreftene til forhjulene.

Batteriet er på 13 kWt, og systemeffekten 218 hestekrefter. I andre markeder vil den også leveres med 1,5 Evo TSI-motoren og 2-liters TDI, men til Norge kommer bare eHybrid.

Flerbruksbilen rendyrkes

Det er Volkswagen Commercial Vehicles som står for modellen, og den sorterer også under Volkswagen Nyttekjøretøy hos importør Møller.

Men det er liten tvil om at nye Multivan blir mer av en ren flerbruksbil enn tidligere – det kommer jo delvis av seg selv når linken til Transporter forsvinner.

Bilen er lavere enn tidligere (1,90), men takket være smartere konstruert panorama glasstak, er den innvendige høyden like god som før. Multivan leveres i to lengder, 4,97 og 5,17 meter – begge med samme akselavstand.

Girvelgeren og parkeringsbremsen blir elektriske, og fjernes derfor fra sine tradisjonelle plasseringer. Det frigjør mer gulvplass, og bidrar til at absolutt hele gulvet inne i bilen er helt flatt.

Muligheten utnyttes blant annet til en smart midtkonsoll som kan skyves forover og bakover, og også plasseres ved tredje seterad. Ut fra den kan bord slås opp, og den har selvfølgelig godt med lagringsplass.

Alle seter i bilen, også på tredje seterad, er individuelle – tre-seters-benken bakerst er dermed historie. Setene er dessuten 25% lettere enn før, som gjør dem enklere å flytte eller ta helt ut. De kan også legges ned sånn at de kan fungere som bord. Her økes fleksibiliteten på flere punkter.

Det er også montert inn elektriske føringer i skinnene setene er festet i, slik at den får varme også i de ytre baksetene, og føreren kan ha kontroll på bilbeltebruken bak.

Volkswagen oppgir 469 liters bagasjevolum opp til taket bak tredje seterad i den korte utgaven, og 764 i den lange. Tas tredje rad ut, blir volumene nærmest latterlig store: 1 850 og 2 171 liter. Med alle baksetene ute, tar den lange utgaven mer enn 4 kubikkmeter bagasje.

Mer utstyr og teknologi

Utstyr og interiør blir betydelig mer personbilaktig, som passer godt med overgangen til egen modell – Multivan blir jo også en erstatter for Sharan.

Bakluken og skyvedørene er elektriske, og den får LED Matrix automatiske lys. Videre Digital Cockpit og Ready 2 Discover infotainmentsystem. Head-up display og 360-graders kamera er også på plass.

Er lyd viktig, kan Multivan utrustes med 840-watts Harman/Kardon lydanlegg.

På sikkerhetssiden er bilen komplett etter dagens standard med IQ Drive Travel Assist-systemet, som blant annet gjør den delvis selvkjørende i hastigheter mellom 0 og 210 km/t.

-Nye Multivan eHybrid vil bli gunstig priset med det norske avgiftssystemet. Det gjør at denne modellens fantastiske plassforhold og fleksibilitet nå blir tilgjengelig for langt flere nordmenn. Derfor gleder vi oss virkelig til å lansere denne modellen i andre halvdel av 2021, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.