Det er ikke noe nytt at ulike merker samarbeider om enkelte modeller, men den nye avtalen mellom Ford og Volkswagen inneholder overraskelser.

Av David K Andersen

Avtalen, som ble offentliggjort i går, gjelder i første rekke nyttekjøretøy, men også elbiler og autonom (selvkjørende) teknologi.

Volkswagen, som vi tidligere ikke trodde skulle erstatte pickupen Amarok, vil nå gjøre det likevel. Den kommer i neste generasjon til å baseres på Ford Ranger. Vi antar at det dreier seg om neste generasjon pickup som Ford utvikler nå. Bilene skal ikke være mer enn to år unna.

DEN TØFFESTE FORD RANGEREN: VI HAR KJØRT RAPTOR!

Videre vil neste generasjon Ford Transit Connect bli basert på helt nye Volkswagen Caddy som er rett rundt hjørnet (les mer om nye Caddy her). Denne modellen skal være klar så tidlig som neste år, så det er opplagt at denne avtalen har vært på gang en stund allerede – selv den ble kjent først nå.

Mest oppsiktsvekkende i dette allerede, i alle fall for oss, noe overraskende samarbeidet, er at det skal bygges en «1-ton van» med Ford som base. Det innebærer faktisk at neste generasjon Volkswagen Transporter i realiteten kommer til å være en Ford Transit Custom.

Det er oppsiktsvekkende. Både Fords og Volkswagens alternativer i denne klassen er rene legendene, og svært populære modeller med tydelig identitet. At de nå vil bli samme bil, er uventet.

Partene i avtalen sier mye dreier seg om å spare utviklingskostnader for nye modeller, og med tanke på Volkswagens enorme investering i elbil, som er et slags «make or brake» for dem, kan det faktisk være nødvendig med en slik tilnærming for enkelte modeller.

Ford på sin side, er også i en situasjon i Europa vi antar vil bedres ved reduserte utviklingskostnader, så kanskje dette samarbeidet er en liten genistrek for begge gigantene.

I tillegg til nyttekjøretøyene vi har snakket om så langt, gjelder også avtalen en helt ny elbil fra Ford, ment for Europa og basert på Volkswagens elektriske plattform MEB. Denne skal være klar for markedet i 2023, men her understrekes det at bilen bortsett fra teknologien under skallet er en helt egen modell.

Dette er altså ikke snakk om en Volkswagen elbil som får Ford-merke i grillen, men en egen Ford-modell med egen design på ut- og innsiden, utviklet av Ford Europa i Köln, men med Volkswagens elektriske drivlinje og base under skallet.

Siden nettopp dette understrekes spesielt for denne modellen, kan vi for øvrig anta at pickupen og varebilene vil være mer like hverandre – antagelig med ulik front og forskjeller i interiøret, men med enkelte karosserielementer og mange andre detaljer felles.

Ford sier for øvrig samtidig at de i løpet av de kommende to årene vil komme med rene elbil-utgaver av både Transit og F-150.

Som en siste felles satsing, har nå Volkswagen også kjøpt seg inn i amerikanske Argo AI. Ford er allerede fra før inne. Dette selskapet er regnet for å være et av de fremste på selvkjørende teknologi for biler, og har per i dag verdens største geografiske potensiale for teknologien. Selskapets sies å bli de første med komplett selvkjørende teknologi på det kommersielle markedet i USA og Europa.

Partene understreker at avtalen ikke innebærer eierskap hos hverandre. Ford og Volkswagen kommer til å fortsette å konkurrere i markedet som før.

Avtalen er beregnet å omfatte 8 millioner nyttekjøretøy og 600 000 elbiler.