Til facelift å være, er denne stor. Helt nytt utseende i fronten, kompletteres av heldigitalt interiør, når Opel Grandland fornyes.

Av David K Andersen

Det har egentlig ikke vært så mye å sette fingeren på med Opel Grandland X. Størrelsen er passe for mange familier, den har vært rimelig å kjøpe med de minste motorene, sterk og trekkvillig med den store dieselmotoren, og ikke minst komplett for Norge i firehjulsdreven ladbar versjon med 300 hester.

Designen har imidlertid kanskje vært i forsiktigste laget, både på utsiden og innvendig.

Når X’en i navnet forsvinner i forbindelse med faceliften, er det nettopp på de punktene Opel gjør endringer. Ganske store i så måte.

HER KAN DU LESE TEST AV DAGENS OPEL GRANDLAND X HYBRID4

Vizor-fronten, som vi så langt har sett på Mokka og oppdaterte Crossland, tar også plass på Grandland. Den gjør seg minst like bra her, og forvandler hele bilens uttrykk – plutselig ser den hypermoderne ut.

Ikke all æren for det kommer fra grill-designen i seg selv, også lyktene spiller inn. Her drar nemlig Opel på med 84 LED-segmenter i hver frontlykt. Det skal være klasseledende, og gi svært god sikt i mørket – i det bilen mer presist blender ned aktivt for andre trafikanter samtidig som du beholder fullt lys på ellers.

For å komplettere mørkekjøringsbiten, kan den faktisk også utrustes med Night Vision, som via infrarødt kamera identifiserer dyr og mennesker i mørket og varsler deg.

Pure Panel

Ikke uventet digitaliseres dashbordet, dagens modell har jo nokså konvensjonelle analoge instrumenter, og det er ikke det hotteste lenger.

Opel gjennomfører overgangen til Pure Panel, som de digitale flatene kalles, på samme måte som i Mokka. Altså velger de å la enkelte elementer, blant annet kontrollen av klimaanlegget, forbli i et eget panel, fremfor å flytte det inn i infotainmentskjermen. Det synes jeg er smart.

De aktive, sikkerhetsorienterte systemene oppgraderes, sånn at bilen via radarer og høyoppløst kamera blir selvkjørende på nivå 2. Den kan med andre ord på egenhånd fikse køkjøring.

Opel understreker at forsete-komfort som tidligere er viktig i Grandland, den er utrustet med AGR-seter som også er ventilerte.

Norske priser for nye Grandland blir satt i sommer, og den kommer til Norge til høsten.

-Grandland vil fortsette å bygge Opels merkevare gjennom design og teknologi. For Norge vil selvsagt hybridversjonen med 300 hestekrefter og firehjulsdrift være den viktigste versjonen, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel. O. Steen.