Andre generasjon Lexus NX byr på flere nyheter i interiøret. Og så blir den ladbar – med størst batterikapasitet i klassen.

Av David K Andersen

På utsiden oppleves den helt nye bilen, basert på GA-K-plattformen, mer som en videreutvikling rent designmessig, enn noe revolusjonerende.

Ikke at det er noe negativt, for allerede utgående generasjon var nokså radikal i deler av utseendet. Bilen, som har vokst med 2 cm på lengden, det samme på høyde og 3 på akselavstand, utmerker seg først og fremst i fronten og bakparten.

Den særegne formen på grillen beholdes, men formen er mer prominent, og via mindre tydelig innramming, blir den en mer integrert del av karosseriet. Bak kommer det lyssignatur tvers over, som gjør designen mykere, og L-emblemet skiftes ut med Lexus-bokstavene.

Merkbar økning i sporvidde, er dessuten ikke bare viktig for kjøreegenskaper – det gir NX bedre stance (sitter bedre på hjul og asfalt utseendemessig). Altså regner vi med at denne nye bilen vil oppleves betydelig «fetere» når du ser den på veien.

Ladbar hybrid

Og se den på veien, kan du regne med å gjøre i minst like stor grad som før. Den låner nemlig ladbar drivlinje fra Norges mest registrerte bil så langt i 2021: Toyota RAV4.

Her blir det altså ladbar hybrid, i form av 2,5-liters bensinmotor og elmotorer både foran og bak. Systemeffekt i NX 450h+ blir dermed 306 hestekrefter, og sprinten til 100 skjer på rett over 6 sekunder.

Batteriet er det største i klassen, 18,1 kWt skal gi 63 km elektrisk rekkevidde. Firehjulstrekkeren vil dermed utgjøre en reel trussel til ladbare konkurrenter som BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60.

Kraftoverføringen er som før trinnløs, og når batteriet er tomt, vil bilen fungere som en helt vanlig fullhybrid-Lexus. Det gir fordeler på forbruk, produsenten mener det ligger rundt 20 prosent lavere enn hos konkurrentene. Høres voldsomt ut, men etter vår erfaring med Toyota RAV4, er det antagelig ikke langt unna sannheten.

HER KAN DU LESE TEST AV UTGÅENDE LEXUS NX

Du vil fortsatt også få NX som fullhybrid, den heter da 350h. Også her slekter selvfølgelig drivlinjen på RAV4, men husk at dette er fjerdegenerasjon fullhybrid. Det betyr betydelig bedre effektivitet enn før, i kombinasjon med mer tilfredsstillende virkning under kraftig akselerasjon.

I tillegg øker Lexus systemeffekten for denne versjonen sammenlignet med RAV4 – 350h får hele 242 hestekrefter og vil klare 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Det er viktig, da denne modellen i realiteten er et alternativ til tyskernes 2-liters dieseler i denne klassen – de ligger rundt det samme.

Nye løsninger innvendig

Som du ser av bildene, er det større endringer på innsiden. Her rendyrkes det Lexus kaller Tazuma, som er det japanske ordet for hvordan en rytter holder full fokus forover mens hesten jages. I overført betydning, dreier det seg om ergonomi og brukervennlighet som lar sjåføren ha fullt fokus på veien og kjøringen.

Som en del av det, har nye NX eksempelvis berøringsfølsomme knapper i rattet, og den replikerer enkelte kommandoer du gir den i head-up displayet, slik at du skal slippe å se ned for å sjekke at du har valgt riktig.

Formen på dashbordet er dessuten spesielt førerfokusert, og blir dermed også mer cockpit-aktig – som vi synes er kult.

En nyhet som kanskje vil oppleves som større, er den nye infotainmentskjermen på hele 14 tommer. Den gamle pad-styringen vrakes til fordel for berøringsfølsom styring. Operativ-systemet er 3,6 ganger kraftigere, og inkluderer online-tjenester, slik at trafikkinformasjon og mer er live.

Stemmestyring er også på plass, med «Hey Lexus», og med Lexus Link-appen kan du blant annet preklimatisere kabinen.

Det blir naturligvis et ytterligere løft på interiørkvalitet, hvor Takumi-delen som henter inspirasjon fra tradisjonelt japansk håndverk, forsterkes. Du ser det i design og mønstre, for eksempel i høyttalerdekslene.

Det skal være mer plass i interiøret, og praktiske nye detaljer som elektriske døråpnere på innsiden, hvor du trykker på en knapp i stedet for å dra i et håndtak.

Sikkerhetssystemene oppdateres også, med eksempelvis utstignings-varsling, sånn at ikke dører åpens om det kommer syklister eller andre bakfra.

Nye Lexus NX lanseres i Norge mot slutten av året.