Med Coupé og Cabriolet på plass, og elektriske i4 vist i ferdig versjon, gjenstår bare én for å gjøre 4-serien komplett. Her er nye Gran Coupé.

Av David K Andersen

Den utvendige designen er mer eller mindre identisk med nye i4, mens det er noe større forskjeller på innsiden. Der byr i4 på en annen løsning på skjermer og klimastyring, mens 4-serien Gran Coupé er mer lik 3-serien.

Med fossile drivlinjer er imidlertid stylingen noe skarpere på 4-serie Gran Coupé – i alle fall ut fra bildene å dømme. Flere luftinntak i sort, skaper mer kontrast, og så skader overhode ikke rødfargen på pressebildene du ser her. Ei heller eksosutslipp.

To versjoner blir tilgjengelig i Norge, begge har mild-hybridteknologi, og er kjente fra før. 420d xDrive Grand Coupé blir den fornuftige, 190-hesters dieselen starter på 604 500 kroner og er kvikk nok for de fleste med 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Høydepunktet er imidlertid M440i xDrive Gran Coupé, som med den fantastiske turbo-rekkesekseren på 374 hester fikser sprinten til 100 på 4,7 sekunder. Prisen starter på 911 500.

-Det er ingen tvil om at det er BMW i4 som vil ble den mest solgte modellen her til lands, men for de som ønsker en mer tradisjonell firedørs Gran Coupé med bensin- eller dieselmotor under panseret, så byr vi også på det, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

LES TEST AV BMW M440i XDRIVE COUPÉ HER!

4-serie Gran Coupé er 4 783 mm lang, og har bagasjerom på 470 liter som kan økes til 1 290 om baksetene legges ned.

Bilen skal produseres sammen med 3-serien i München, og kommer til Norge i November.