Når Kia lanserer helt ny Sportage til høsten, låner den designelementer fra EV6, og for første gang i modellens 28-årige liv, får Europa en egen versjon.

Av David K Andersen

Bildene som Kia har sluppet nå, er imidlertid av Sportage-versjonen som skal selges andre steder enn i Europa. Men bilen sies å være nokså lik den dedikerte modellen vi får her.

Årsaken til at Kia spisser spesielt mot Europa, med hva vi antar blir et eget chassis-setup og noe ulike detaljer i stylingen utvendig, samt egne utstyrsvarianter og kanskje noen dedikerte farger, er selvfølgelig at konkurransen i segmentet for kompakte SUVer stadig spisses.

I Europa venter vi glimrende kjøreegenskaper, og uten at Kia har sagt det selv, er det antagelig der den største forskjellen mot bilen på disse bildene ligger.

Nye Sportage er et resultat av samarbeid mellom Kias design-sentere i Korea, Tyskland, USA og Kina, og den er tatt frem under ledelse av den tidligere BMW-designeren Karim Habib.

Han sier at nye Sportage ga designerne en spesiell sjanse til å gjenskape modellen helt på nytt, inspirert av Kias nylige relansering av merket med ny mobilitets-strategi og logo. I tillegg har den nye elbilen EV6, vært i tankene.

-Vi ville ikke bare ta et skritt videre, men flytte oppover til et helt nytt nivå i SUV-klassen, sier han.

Sportage er den første nye bilen etter EV6 som er designet etter «Opposites United»-slagordet, og slektskapet med EV6 er tydelig i detaljer som frontlysene, de brede bakskjermene og den konkave bakluke-designen.

Interiøret preges av den kurvede skjerm-løsningen og en rekke soft-knapper med haptisk feedback i midtkonsollen. Kia sier de har brukt påkostede materialer i interiøret, og at det skal føles spesielt å befinne seg inne i bilen.

Foreløpig er det lite håndfast om det tekniske, men det er naturlig å tenke at Sportage vil leveres med samme drivlinjer som nye Sorento. Det betyr at vi burde få ladbar hybrid-utgave med 1,6-liters turbomotor.