Du velger gjerne sportsbil fremfor coupé, når kjøreopplevelsen er minst like viktig som designen. Kan du få begge deler i nye BMW M440i?

Tekst og foto: David K Andersen

Det er gjevt å gli rundt i en vakker coupé. Enten det er på Frogner i Oslo eller utenfor byen – gjennom flott natur.

Særlig nå om dagen, som biltypen blir stadig mindre populær – i kjølvannet av elektriske sparegriser og SUV-trend.

Desto kulere er det å vise at det du bryr deg mest om, er en vakker bil. Ikke en moteriktig høyreist, ikke en praktisk, og ikke en som du hadde råd til, bare fordi den er elektrisk.

Nye BMW 4-serie er en sånn bil. Den følger storebror 8-serie i utviklingen, ved å være mye lengre (+128 mm) og bredere enn før. Slakere taklinje i en mer vidstrakt helhet, understreker retningen.

Mer egen modell

Sporvidden bak er økt med hele 23 mm sammenlignet med 3-serien den deler mye under skallet med. Den er dessuten 57 mm lavere, så navne-endringen fra 3-serie Coupé til 4-serie, som kom med forrige generasjon, har innhold: Denne bilen skiller seg mer enn noen gang fra 3-serien.

Den nye grillen spiller kraftig på arven fra merkets tidlige modeller, som førkrigstidens 3-serie. Akkurat nå er mange opptatt av å kommentere akkurat den, men om min utvikling i mening gjennom en uke med bilen i levende live er en antydning, vil også mange etter hvert snu tommelen oppover.

Og så er det jo sånn, at om du har brukt en million eller så på ny coupé, så er du kanskje også interessert i at folk legger merke til det? Der scorer nye 4-serie knallsterkt. En coupé er i seg selv et sjeldent syn, så med den nye fronten, fyker mobilkameraene opp i hyppigere takt enn jeg kan huske.

Uvanlig mange har også lyst til å kjøre om kapp ved synet av bilen. Det er ikke lurt. For det første er det jo ikke lov, og attpåtil er oddsen for tap lav.

Hjertet

4-serien kommer foreløpig med 2-liters diesel på 190 hester, med automat og firehjulsdrift. Den er kvikk med 0-100 på 7,4 sekunder.

Og så kommer den i utgaven vi tester her, som er en M440i xDrive Coupé. Altså en bil M-avdelingen har blandet seg borti på flere områder, en konkurrent til Audis S-modeller og 43-utgavene fra Mercedes-AMG.

Motoren er den samme som i M340i xDrive Touring, som jeg falt pladask for under testen i vår. Bensindrikkende rekkesekser på 3-liter med effekt på 374 hestekrefter.

Med firehjulsdrift og svært effektiv 8-trinns automatkasse, trenger du bare 4,5 sekunder fra 0-100 km/t. Derav det med at du sjelden taper en akselerasjonskamp. Spesielt ikke i høyere hastigheter, hvor elbilene med mye power også faller av. Derav ulovlig, og den biten der.

Motoren er imidlertid langt mer enn en måte å komme seg raskt opp i fart på. Den synger for det første vakkert som bare en rekkesekser kan. For ikke å snakke om kjørbarheten, med flott respons, og massive krefter uansett turtall eller hastighet. Den er selvsagt ekstremt behagelig også når den ikke presses, og avgir utelukkende gode vibrasjoner – både bokstavelig talt og ikke.

Til og med litt sparsommelig, er den. Under 0,7 liter per mil på langkjøring er ikke vanskelig å komme.

En slags sportsbil?

Og nå beveger vi oss liksom over i det som var utgangspunktet her, for nå skal jeg fortelle om kjøreegenskapene.

De er gode på mange coupéer, de, det er ikke det. Men sportsbiler, er coupéer ikke. De er sedaner med to dører og annen taklinje.

M440i derimot, gjør visse fremskritt på kombinasjonen coupé og sportsbil. Naturligvis med et utgangspunkt de fleste konkurrentene ikke når helt opp til: Nye 3-serie er i seg selv en kjøremaskin av betydelige dimensjoner.

4-seriens økte sporvidde mot 3-serien, sammen med 21 mm lavere tyngdepunkt og større negativ camber på forhjulene, skaper i kombinasjon med 50/50 vektfordeling, en svært styrevillig bil.

M-utgaven har dessuten ekstra avstivet karosseri, forsterkede innfestingspunkter for hjulopphenget, kraftigere stabstag og ytterligere økt negativ camber på hjulene. Den har også adaptive M Sport-dempere.

Det hele gjør M440i ekstremt sportslig å kjøre. Den setter fronten lynraskt inn i svingen, og med det, er du på en måte allerede gjennom. Ingen følelse av at fronten først styrer inn og så resten, bare alt i én smell, kontant, direkte og villig.

Ikke noe setter bilen ut av spill heller, hjulopphenget sørger for bakkekontakt og firehjulsdriften for grep, uansett hva du finner på.

Den gleden det er å bruke rekkesekseren for hva den er verdt, såklart med girkassen i manuelt modus for full kontroll, skaper sammen med kjøreegenskapene en kjøremaskin du ikke finner mange av.

Det gjør den ikke automatisk til en helt gjennomført sportsbil, den mangler den helt spesielle følelsen bare en sportsbil kan gi. Men det er jammen ikke langt unna, og det er usikkert om det er lov å spørre om mer.

Komfort, plass og interiør

Ekstremt lav sitteposisjon i fantastiske seter (nye og egne for 4-serien), bidrar forresten også sterkt til både kjøreopplevelse og følelse av å sitte i noe utenom det vanlige.

Det hele har en liten nedside også, for M440i er såpass heftig satt opp, og så lav, at dårlige grusveier eller fartsdempere, ikke nødvendigvis er noe den takler overbevisende.

Der stopper heldigvis begrensningene hva komfort gjelder, for så lenge veien er noenlunde normal, er dette en bil du veldig gjerne kjører langt i.

Støynivået er behagelig lavt, og ekstra hyggelig med slik motorlyd som bakteppe. Den flyter også glimrende frem med demperne i komfortmodus langs landevei og motorvei.

Det er dessuten generelt trivelig og mer enn det, å befinne seg bak rattet. BMWs lett konservative men likevel svært moderne interiørstil, vil være midt i blinken for de fleste.

Det som skal være digitalt, er digitalt, og det hele styres effektivt med uvanlig godt planlagte betjeningsorganer, menyer, og plassering av spaker, knapper og hjul.

Det eneste jeg noen ganger savner er en turteller, gjerne digital, med med tradisjonell utforming. Den digitale instrumenteringen er lettlest og tydelig, men bilen er liksom så sportslig at jeg gjerne hadde tatt noe rundt, med rød pil i. Men ok – med head-up satt opp i sportslig stil, har du egentlig alt du trenger der oppe – midt synsfeltet.

Interiøret er ellers usedvanlig gjennomført med tanke på materialvalg og byggekvalitet. Pengeskap trukket i skinn, er ikke en feil assosiasjon.

Skulle du ha ønske om å ha med baksetepassasjerer, gir den økte akselavstanden betydelig bedre plass enn tidligere, men noen limo er det såklart ikke, og selv om setene elektrisk flytter seg forover for å lette tilgangen, blir det aldri enkelt og kjapt å ta seg inn og ut av baksetet i en lav todørs-bil.

Bagasjen skal du i alle fall ikke være bekymret for, 440 liter er som en grei stasjonsvogn eller kompakt-SUV, så fire får plass til det som trengs, og to bader koffertmuligheter på langturen.

Konklusjon

Ikke alle modeller har de siste årene være like skarpe å kjøre som BMW tradisjonelt har rykte på seg for. Men når de går løs på en allerede svært sportslig bil som nye 3-serie, og tar den enda lenger, er BMW helt på hjemmebane, og i realiteten tilnærmet uslåelige. Derfor kan en coupé bli så sportslig og givende å kjøre som dette. Og derfor er M440i nær det ultimate valget for den som både vil ha maksimal design, og maksimal kjøreglede i samme pakke.

Galleri:

Data:

BMW M440i xDrive Coupé
Pris fra 600 300 (420i xDrive Coupé)
Pris testbil 1 102 350 (med utstyr)
Drivlinje 8A 4WD
Motortype R6 bensin turbo
Motorvolum ccm 2 998
HK o/min 374 5 500 – 6 500
Nm o/min 500 1 900 – 5 000
Sek. 0-100 km/t 4,5
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,68 – 0,71
Utslipp CO2 g/km 155 – 161
Egenvekt kg 1 740
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 440
Lengde mm 4 770
Bredde mm 1 852
Høyde mm 1 393
Akselavstand mm 2 851